Gå till innehåll
måndag 18 november 2024
Capitan_Bobo

Byta däck på folkbåt (Epoxy eller duk)

Rekommendera Poster

Hej!
Vet att detta diskuterats en del på detta forum, men jag känner att jag fortfarande inte fått svar på alla mina frågor.

Jag har en Folkbåt med duk som måste bytas och ligger på björkribbor. Som jag förstår det så är det många som förespråkar epoxy med väv som det bästa alternativet och jag kan tycka att det låter rimligt. Dock är det sagt att det rekommenderas om man har plyfa som grund. Och duk passar bättre till båt med ribbor.

Stämmer det?

Sen påstås det att det är billigt med duk. Det tycker inte jag. Har letat efter duk på flera sidor och kommer fram till att det ligger runt 80022.gifm, vilket skulle kosta runt 7 000:- bara för duken!

Är det billigt jämfört med Epoxy och väv? Finns det någon som vet vad som blir billigast i slutänden vs det som blir bäst?

Kan jag lägga på 4mm plyfa på mina ribbor och sen behandla med epoxy och väv så slipper man att ribborna(som rör på sig) skapar sprickor i däcket?

Hjälp någon?

Tacksam för svar!

Mvh

Aaron

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker nog att en Folkbåt ska ha dukat däck, det hör till. Priset du nämner låter högt i mina öron, har du verkligen letat runt? Bad tar de t ex på Råseglarhuset? 4 mm plyfa är heller inte gratis...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Peter för svar!

Jag är beredd att hålla med gällande dukning tiil folkbåtar, men jag blev så förvånad att det var så dyrt. Speciellt när så många prisat dess pris:-)

Men jag antar att jag har hittat det dyraste alternativen...

På Råseglarhuset finns det inga prisuppgifter. Jag har mailat för pris, får se vad dom säger.

Jag återkommer med fortsättning

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har letat en hel del på Träbåtsakuten och även skaffat konto där. Men av någon anledning så fungerar inte sidan som den ska. Jag kan inte svara på inlägg, inte skriva inlägg utan jag loggas ut automatiskt.... Ska fortsätta försöka:-)

Angående pris på duk, så fick jag svar från Råseglarhuset där 2,2 x 8,0m duk kostar ca 5 500:-

Låter helt ok i mina öron. Någon som har synpunkter?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det va det jävligaste jag hört! tala om att vrida upp priserna.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Kalle!

Jag tycker oxå att det låter dyrt... Har du någon aning om vart man kan hitta billigare?

Aaron

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...