Gå till innehåll
måndag 18 november 2024
Capitan_Bobo

Byta däck på folkbåt (Epoxy eller duk)

Rekommendera Poster

Hej!
Vet att detta diskuterats en del på detta forum, men jag känner att jag fortfarande inte fått svar på alla mina frågor.

Jag har en Folkbåt med duk som måste bytas och ligger på björkribbor. Som jag förstår det så är det många som förespråkar epoxy med väv som det bästa alternativet och jag kan tycka att det låter rimligt. Dock är det sagt att det rekommenderas om man har plyfa som grund. Och duk passar bättre till båt med ribbor.

Stämmer det?

Sen påstås det att det är billigt med duk. Det tycker inte jag. Har letat efter duk på flera sidor och kommer fram till att det ligger runt 800:-/m, vilket skulle kosta runt 7 000:- bara för duken!

Är det billigt jämfört med Epoxy och väv? Finns det någon som vet vad som blir billigast i slutänden vs det som blir bäst?

Kan jag lägga på 4mm plyfa på mina ribbor och sen behandla med epoxy och väv så slipper man att ribborna(som rör på sig) skapar sprickor i däcket?

Hjälp någon?

Tacksam för svar!

Mvh

Aaron

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lägg takpapp. Underlagspappen är lite tunnare och helt tät, men samtidigt rörlig och kan följa träets naturliga rörelser. Kostar småpengar jämfört med alternativen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Hej  Aaron!

Det är precis som du skriver. Plyfa rör sig inte. Det gör duk och träribbor.

Epoxi rör sig inte heller och är urstark.

Förr fanns inget annat än ribbor och tyg som man målade med oljefärg. Oljefärgen tillåter viss rörelse. Sedan gör fettet att vatten inte tränger genom sprickor och mikroskopiska hål.

Det jag känner till är att man kan lägga vanlig lakansväv, lite kraftigare sort  och skaffa riktig oljefärg. Det funkar ett antal år. Billigast.

Om du först lägger 4 mm plyfa så är det ok med epoxi uppepå den. Men....hur gör du med rörelser mellan plyfa och ribbdäcket? Limmar du plyfan med epoxi så blir det sprickor när kontaktytan är stel men resten av ribborna vrider sig. Det kan vara knepigt. Men jag kan inte säga hur allvarligt det skulle vara. Bäst vore om någon som själv lagt ett sånt plyfa däck kunde svara och tala om långsiktiga konsekvenserna.

På min förra båt, som hade plyfa däck från varvet vid nybygget, så lade jag teakdäck som jag limmade med epoxi. Funkar kanon än idag. Men då var plyfan ordentligt infäst och rör sig inte.

Personligen tycker jag att man bör använda original lösningar, så din Folkbåt borde ha tyg och färg. För övrigt en liten men härlig båt som seglar utmärkt.

Lycka till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Kalman för visa ord!

Antar att det är som du säger vad gäller plyfa på ribbor = Sprickor

Om man ska sova med gott samvete så känns det nog bäst att lägga lite pengar på en riktig duk och göra jobbet ordentligt. Hittade duk på råseglarhuset för 5 500:-

Känns mer gediget att ha orginaldäck på en så härlig båt:-)

Det kommer ta tid och många svettiga timmar, men när man sen ligger där med en båt som inte läcker och långsamt förmultnar så mår man prima!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...