perihelion 0 Postad 21 Januari , 2005 Hej Köpte i fjol sommar ny båt,Bella 620 DC med Evinrude 200 hk Di.När jag kommer över 45 knop börjar båten vobbla,närmare 50 knop blir det riktigt obehagligt. Är båten för lätt eller är det en ren trimmningsfråga? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Harald 2 Postad 21 Januari , 2005 Hej ! båten är ej gjord för 45-50 knop max 40 -44 knop det är ok.Det gäller nästa alla dc båtar med 620-630 långa, har testat bellan 620dc! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 21 Januari , 2005 Hej du! Bella 620 DC är godkänd för 225 hk, så du har inte övermotoriserat den. Den ska alltså gå bra med dina 200 hk. Tydligen gör den inte det vid full fart och då finns det i stort sett bara 3 alternativ till varför: 1: Motorns hissning är fel. (Det minst troliga alternativet.) 2: Viktfördelningen i båten. 3: Din körteknik. I dessa farter krävs det ett väldig kännedom om båtens egenskaper.....hur den uppför sig i stort, hur den svarar på olika hanteringssätt osv. Det är skillnad på att köra båt och att köra båt och det framkommer tydligare ju snabbare båt man har. Desto mer krävs av föraren. Nu säger jag inte att du är en dålig båtförare....bara att det kan vara så enkelt att du måste lära känna båtens egenskaper och hur du ska bemöta båtens uppförande. Det brukar i regel ta minst en sommar för de flesta. Ursäkta om mitt svar låter lite besserwisser-aktigt, men du ska veta det att jag själv bara håller på att lära mig båtkörnings-konsten. Och det tar tid om man ska bli duktig har jag insett! det är som sagt någonting helt annat att köra i 45 knop än i 25. Men den allra största utmaningen kan ibland vara att köra i 35 knop då det går vågor än 50 på platt vatten! Tycker jag. Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Harald 2 Postad 21 Januari , 2005 Hej igen! Bellan går inte att köra så fort,skrovet klarar inte av det.jag vet Harald Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 22 Januari , 2005 Hej! Visst...det kan ju faktiskt vara ett 4:e alternativ, men samtidigt är den godkänd för 225 hk. Då tycker man att det borde vara anpassat. Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
perihelion 0 Postad 22 Januari , 2005 Tack för alla svar. Det är nog så att Bellan inte är gjord för såna farter helt enkelt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Leedmann 0 Postad 22 Januari , 2005 verkar ju väldigt skumt, måste vara nåt annat...håller med om att båten måste ju vara testad i dessa farter. Men om båten vobblar så är det förmodligen en felinställd eller felmonterad motor. Hoppas jag iallafall, jag som tänkte köpa en båt som din....men det får väl bli en yamarin istället de vet jag gör bra med 200 hk. OBS! vore intressant att veta om det bara är du som upplevt vobbling eller om någon annan haft liknande problem Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst AL Postad 22 Januari , 2005 Den viktigaste faktorn vid farter över 45 knop med en liten båt är styrningen. Minsta glapp orsakar/förstärker vobbling. Ett singelwiresystem är aldrig glappfritt och ett av sätten att lösa problemet är att installera hydraulstyrning, vilket nästan alltid minskar vobblandet. En annan mycket viktig synpunkt är själva körandet. Att bara styra rakt fram då det går fort är ungefär som att försöka cykla med fastsvetsad styraxel. Man måste hela tiden blixtsnabbt ratta mot vobblingen, då båten vobblar vänster parerar man snabbt åt höger o tvärtom. Bellan går alldeles utmärkt att köra fort med, men man måste vara väldigt aktiv bakom ratten. Det finns flera racingsiter på nätet där man på film kan studera hur föraren agerar dvs hela tiden parerar vobbling. Propellerval, hissning mm kommer långt efter styrningssystemåtgärder och kunskapen att ratta. Träning träning och åter träning är det som gäller. Att ha fotgas underlättar också betydligt men är kanske inte alltid så praktiskt på en båttyp som Bellan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 22 Januari , 2005 Hej igen! AL har flera bra poänger och jag vill haka på och även komplettera med att det finns kurser för högfartsbåtar. Högfartsnavigering och högfartskörning som exempel. Kolla på nätet så hittar du säkert några av dessa kurser som finns på några ställen i landet. Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Harald Postad 22 Januari , 2005 Hej igen! jag har testat många båtar bella 620 ryds620 fllpper 630 nya yamarin dc och nimbus nova båtar.Bella 620 skall inte köras så fort,skrovet klarar inte farter i 45-50 knop. Ny Yamarin vobblar vid ca 47 knop,det bästa skrov ar utan tvekan ryds620dc Men inget skrov är gjorda för dessa farter M V H Harald PS tester är gjorda i öresund Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Henrik Postad 8 Augusti , 2005 Så ingen dc i 6m klassen klarar över 45 knop är det det ni säger ? jag har varit och kikat på en bella 620 med 225hk optimax men nu vet jag inte... stämmer detta eller vad !??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 8 Augusti , 2005 Yamarin 6110 och dess nyare ersättare 6420 klarar det. Låg förra året en bit bort från min brygga en övermotoriserad Yamarin 6110 med Yamaha 250 V Max HPDI och den lär nog ha gått över 50 knop. Dock är 6110 godkänd för max 200 hk såvitt jag vet. 6420 är godkänd för max 200 hk också. Till och med den mindre Yamarin 5820 klarar det (47 knop) med en 150 hk motor. Har själv en 5820 dock bara med en Yamaha F115 (39 knop). Inga tester jag läst av dessa båtar har indikerat nåt problem på maxfart med de stora motorerna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Henrik Postad 8 Augusti , 2005 jo jag var och tittade på 6420:an idag också, den var fin, synd bara den är så dyr. Dom hade en flying flipper inne oxo, får väl klöpa den istället så blir det inget vobbel :-D Fan att det ska vara så svårt att välja båt alltså ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser