Gå till innehåll
måndag 14 oktober 2024
hfghenke

Motor till styrpulpet Örnvik 540 eller Uttern 5300

Rekommendera Poster

Hej båtfolk.
Håller på med mitt första båtköp och sitter med pannan i djupa veck. Jag letar en båt som ska användas till fiske, men även lite vattenskidor för kidsen mm, båten kommer användas på västkusten i Kattegatt.


Farsan har en Uttern 495 som vi alltid använt till ovan nämnda aktiviteter, på den sitter en 30 hk Yamaha från sent 80 tal den har alltid varit lite klen för vattenskidor men gör sig bra i krabb sjö.
Jag letar en båt med liknande sjöegenskaper fast något större i både båt och motor, framförallt vill jag inte ha en 2-taktare med förgasare utan med direktinsprutning.


Tanken är att köpa en båt som har några år på nacken och komplettera med en nyare motor, nu till huvudfrågan:


Jag har kollat på Örnvik 540 Styrpulpet och Uttern 5300, båda har en rekommenderad motorkapacitet på 35 hk, vilket jag tycker är lite klent på såpas stora båtar.


Vad är det som sätter begränsningarna på motorstorlek, effekten eller vikten?
Kan man hänga på en Tohatsu TLDI 50 hk som väger 94,5 kg eller är det för mycket effekt så man får nöja sig med en 40 hk som är samma motor men är strypt med 10 hk?


Eller skulle man kunna t.o.m. kunna hänga på en Evinrude E-TEC 60 HK som verkar vara samma motor som E-TEC 40 hk och 50 hk, alla väger 109 kg?

Tack på förhand.
Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej,

Det är många år sedan denna skrevs. Jag sitter nu med samma fundering, dvs om jag kan hänga på en 50hk / 110kg motor (4-takt) på min Örnvik 540 med styrpulpet. Enligt skylten på båten väger den 300 kg.

 

Vad gjorde du? Hur blev det?

Någon annan som har erfarenhet?

 

/ Björne

Redigerad av Bjorny

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...