Gå till innehåll
tisdag 14 januari 2025
ullra

VP MD17C avstängningsanordning

Rekommendera Poster

Hej,

är det någon som kan tipsa om var jag kan få tag i reservdelar till min VP MD17C?

När vi kom till hamn kunde vi inte stänga av motorn. Vid närmare undersökning visade det sig att tappen som vajern skulle skjuta in i avgasregulatorn hade gått av i midjan. Där sitter en oring som troligtvis hade blivit gammal och torr. Kanske var det den som förorakade brottet?

Vi plockade fram artikelnumret från en sprängskiss och bad varvet beställa den. De meddelade oss att artikeln hade utgått men tog fram en begagnad istället. Tyvärr visade det sig att den tappen var för kort och inte nådde fram för att stänga av motorn.

Är det någon som har haft samma problem och kunnat lösa det? Jag vill gärna kunna prata med dem jag beställer från så att de mäta tappen så att det inte blir fel igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det framgår inte var i Sveriges avlånga land du befinner dig.

Jag skulle ju kunna säga Hugosson med Volvo Penta Service i Nya Hamnen fixar ju detta och även Oloffsons Marniteknik som har sin verkstad i Tobakshålet fixar ju detta.

Att de två företagena ligger på Smögen är väl självklart för alla. wink

Annars är ju Drevia i Lysekil en Volvo Penta verkstad som säljer på postorder. http://www.drevia.se/ Det går ju mycket bra att ringa dit och fråga.

Sen är det naturligtvis bäst om mekanikern som skall skaffa prylen fick se det hela påplats. 

Nu är jag ju ganska rudis på motorer, men jag har haft en massa Volvo Penta motorer genom åren, men jag förstår inte vad du menar. När du talar om O-ring så känns det som om det är nått i övergången till högtryckspumpen - och den skall man inte röra själv om man inte har de speciella kunskaperna och verktygen som krävs.

Fast - en bild säger mer än tusen ord.indecision

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret! OK, borde kanske sagt att jag finns i Nyköpingstrakten....

O-ringen var en liten röd sak som satt i midjan på tappen som ska stänga av motorn (troligtvis för tätning). Tappen styrs av en vajer som dras åt med ett handtag på manöverpanelen. Vi har nu kommit fram till att reservdelen har utgått på Volvo Penta och vi måste leta efter en begagnad alternativt be en smidesverkstad svarva till den.

Känner någon till vem som kan ha begagnade delar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Försökte du lägga in en bild?

I så fall var den för stor.

Jag brukar minska bilderna till 800x600 pixlar och då blir mina bilder runt 100 KB.

Själv använder jag helst PhotoELF som jag tycker är enklast - är van vid. http://www.photoelf.com/ man kan ladda ner och prova gratis under en begränsad tid - 1 månad? 

En av MG´ s skribenter brukar tipsa om XnView som är helt gratis http://www.xnview.com/en/index.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får du inte tag i delen går det ju alltid att strypa luften. 

Sätt t.ex samman de tre luftinsugen till en burk och ett spjäll som manövreras med handtaget på instrumentpanelen. 

Utan luft stannar motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gick ner i källaren och tog en bild med mobilen på en övergiven reglagekabel. Dålig belysning dock.

post-945-1394237204,9515_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en bra bild men får inte till det i svarsrutan. Den är på 3MB så du har nog rätt i att den är för stor.

Jag har skickat den till dej på mail och hoppas att du inte misstycker. Den ser inte likadan ut som din bild.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

och här är bilden i rätt storlek för MG

post-945-1394237205,6942_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hurra!

Nu är allt frid och fröjd. Vi hittade en begagnad reservdel. Provade i helgen och den fungerade utmärkt.

Tur att det finns personer som spar på de gamla reservdelarna. smileyheart

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

post-105673-0-26792100-1407141518_thumb.jpg

 

Vi har ett liknande problem med avstängningsknappen på vår Volvo md17c, men knappen finns och är ok. När vi har stängt av motorn händer ofta att knappen inte fjädrar tillbaka varpå motorn inte startar nästa gång. Man får då krypa ner i maskinrummet och dra ut knappen med en plattång, vilket ju är bökigt. På sprängskisserna framgår inte hur det är konstruerat, därför törs jag inte skruva isär prylarna utan att veta hur man får ihop det igen. Du har tydligen gjort det, har du några tips?

 

Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...