Gå till innehåll
torsdag 06 februari 2025
Cannehag

Köpa familjebåt, hittat objekt men grisen i säcken?

Rekommendera Poster

Hej, letar efter första familjebåten. Har varit och kikat på en intressant 25 fotare (amerikansk dc) som är väldigt fräsch i inredning och ser ut precis som en sådan båt vi vill ha. All el omdragen, nytt kylskåp, trailer och täckställning).
Prismässigt ligger den också väldigt bra, men problemet är att det är ett dödsbo som säljer som inte har koll på hur motorn gått eller mår, papper saknas.
Båten står nu på land sedan förra året. Motorn är en Mercruiser 350 Magnum (förmodligen orginal 1995). Bälgarna behöver bytas omgående vilket gör att provkörning inte är ett alternativ. Bälgbyte och service landar på i runda slängar 10 000:-

Är det vansinne att ens fundera på ett köp i ett sådant läge?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har svårt att se hur det skulle vara vansinne. Du kan väl provstarta motorn på land med hjälp av spolmuff? Ev göra komptest. Verkar allt okej är det väl möjligen drevet som kan spöka, en koll är ju att tappa ur lite olja ur det och se om det finns vatten i. Jag hade chansat!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl just det här med att man inte har en aning om hur långt/länge denna motor gått överhuvudtaget. Inga papper, inga kvitto, ziltch!

Hade det varit en bil hade det varit rätt otänkbart för mig, jag är så långt ifrån en motor-guru man kan komma :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I den här typen av läge så finns det ju egentligen bara en sak att gå på och det är att bedöma båtens generella skick. Om det är väldigt bra så är sannolikheten stor att även motorn är väl underhållen, åtminstone jämfört med ifall det generella skicket var riktigt skabbigt.

Detta är givetvis ingen garanti, det finns många människor som lägger mycket tid på sådant som syns (ytan alltså) men inte bryr sig ett dugg om sånt som finns under huven.

Finns det ingen möjlighet att du lägger till ett villkor i köpet? Säg att du tar båten för begärt pris men håller inne med en summa pengar tills någon motorkunnig kunnat kolla motorns skick. Om den visar sig vara OK så betalar du fullt men om motorn är skrot så behåller du resterande pengar.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det vi kommit överens om är att lämna in den på en marina så de får ta en titt och göra en felsökning. Det var dock inte något som de ville bekosta (inte ens hälften). Det är ett dödsbo som säljer, de vill bara bli av med båten vilket jag kan förstå som vet historien runt det.

Men lösningen i så fall är att betala felsökningen och få nån generell status på hur motorn ser ut och mår och efter det ta beslut om köp. Men samtidigt går det inte ens att provköra båten såsom avgasbälgen ser ut nu vilket gör att jag funderar på att lägga ytterligare lägre bud med förbehållet att jag fortfarande vill göra en koll på den. Om de inte godtar det så avvaktar vi, det är ju trots allt köparens marknad nu för tiden och vi borde kunna hitta nåt annat i så fall.
Men det är lite synd för den är i fint skick i övrigt så...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gissar att det är Donzi 255an du tänker på. Tycker att det ser ok ut och 130 000:- är klart ett bra pris, om det inte är ett vrak dvs. 
Vad innebär servicen du nämner? Serva drevet (framgår inte vilken sort) bör inte hamna på mycket mer en 6000:- tycker jag. Sedan om motorn behöver en genomgång så blir det självklart mer. skruva bort dräneringspluggarna på limporna eller kylslangarna och kika om det är massa rost. Ta en titt på oljan. Skulle det se bra ut så skulle jag slå till..om motorn ser fin ut. Vill man va ännu säkrare så tryck testa, kasta ett öga på stiften.

Dom kan nog gå ner en slant till om man verkar vara säker på sin sak och anar vad som kommer att behövas. Har den stått så är det ju kanske limpor, knän, självklart impeller etc. runda slängar 10-15 000:- å så drevet på det.

 

Köparens marknad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är den jag tänker på, den är i fint skick vad gäller inredning och allt. Men motorn är bara ett svart hål som jag undrar om man kommer slänga massvis med pengar i som man inte räknat med.

Det jag fick förklarat av Bosses i Karlstad är

Bälgbyte 6-7000:-
Service och konservering 4100:-.
Plus översyn/felsökning ca 1500:-
Eventuellt mer beroende på hur det ser ut...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr är ju motorn nästan alltid ett svart hål när man köper begagnad båt privat. Visst kan dokumentation och muntlig historia vara bra men det kan på inget sätt garantera att man inte behöver slänga ned en massa pengar i hålet inom något år eller två.

Det är dyrt att ha båt...indecision

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo visst är det så, men samtidigt är det ju ändå tryggare med en motor som man vet har servats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om motorn har separat kylsystem med värmeväxlare hade jag nog slagit till.

Men 6000-7000 spänn för nya bälgar? Är inte det lite häftigt? och vad är problemet med avgasbälgen? Kan du inte skarva på en bit slang av lämpligt slag för att åtminstone kolla så att motorn går?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen aning om vad den har för kylsystem ärligt talat.

Den bälgen jag såg ytterst (rakt under drevet), vilket jag förmodar är avgasbälgen, ca 6-7 cm i diameter är sprucken på ca två ställen, med en glipa på 1-1,5 cm. Skarva på vet jag inte riktigt om man kan där...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oki, det låter ju inte som det skulle vara något hinder för att du provstartar motorn, förutsatt att du använder spolmuff förstås. En värmeväxlare brukar se ut ungefär som en bilkylare,  med 2 kylarlock ovanpå. Oftast är den röd, åtminstone på Volvomotorer, och sitter i framkant av motorn, in mot båten så att säga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I annonsen ser man inget sådan system. Är ganska säker på att den är sjövattenkyld

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här ser motorn ut från annonsen. labbibia, kan du skåda något som känns igen?

 

EDIT: Too late



Senast ändrad av Arne_Anka | 06 augusti 2012 | 16:16

post-10019658-1394237204,4775_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det ser så ut. Jag hittar inte heller något som ser ut som en värmeväxlare på bilden. Med stor reservation för att jag har nollkoll på Mercruiser.

 Då är ju frågan ifall den köpts ny till Sverige och gått i sötvatten hela tiden, eller om den importerats från USA senare? För om det är så, så kanske  den eventuelle köparen ska tänka en gång till?

 

Annars verkar det ju vara en kanonfin båt. Och efter vad man kan se på bilden ägd av någon som åtminstone bemödat sig om att hålla motorn ren och snygg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det enda jag vet är att den köptes för ca två år sedan. Vet inte av vem eller vartifrån :(

Om det inte är värmeväxlare, vad är det för typ av kylning på den då? Den har gått i Vänern i alla fall...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Provstarta motorn med spolmuff och slang efter att ha kollat hur olja m.m ser ut innan. Då får du en första indikation på om motorn verkar OK. Komplettera med kompprov för säkehets skull.

Om det är den båten jag tror så har jag uppställningsplats i närheten och du kan låna slang och muff av mig om du hör av dig.
 

//LG
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, jag förstod att den gått i Vänern av annonsen....;-)

Om det inte finns värmeväxlare så har den sjövattenkylning vilket innebär att all kylning ombesörjs av sjövatten både motorn och avgaslimporna Det är därför det kan vara negativt om båten gått i USA i  havsvatten  innan den importerades hit. Havsvatten är ganska elakt mot gjutjärn. 

 

För övrigt bör du nog se till att vara säker på att det inte är kylvattenslangen från drevet som är sprucken innan du isåfall provstartar motorn. Jag är tyvärr inte kunnig när det gäller mercruiser och deras drev, men rent logiskt antar jag, borde även de precis som Volvos drev ha kylvattenslangen nederst, för att det alltid ska kunna sugas in vatten. Avgasbälgen sitter nog ovanför?  



Senast ändrad av labbibia | 06 augusti 2012 | 16:40

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På Mercruiser så är den nedre avgas och den övre drivknut. Sedan är det även en mindre slang för vatten och en för växel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag kunde se så var det en gummibälg i alla fall. Enklaste vad gäller hela den här grejen är nog att lämna in till några som kan titta över och ge en offert på det som eventuellt behöver bytas ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Behövs inte ens någon avgasbälg så kolla skicket på drivknutsbälg(övre) och växelvirebälg. Betala en sjösättning och provkör. Även om motorn är korrekt servad så kan den haverera i morrn pga rost inne i motorn. Den kan även hålla i fem tio år till :) Allt beror på vart den gått tidigare. Att den gått i Vänern är positivt iaf.

Vill dom inte gå med på sjösättning och med tanke på hur marknaden ser ut nu så har du bra prutläge. Donzi är bra båtar men okända för många så det lär inte krylla av köpare för det begärda priset

Motorn är sjövattenskyld

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Av bilderna att döma tycker jag båten ser fin ut. Dessutom riktigt prisvärd.

Jag måste erkänna att jag har lite svårt att förstå problemet. Som sagt provstarta, lyssna, ta komptest. Slå till eller gå därifrån smiley

Vad för slags dokumentation kan man begära från en 17 år gammal båt? Vet inte riktigt på vilket sätt situationen varit annan om det varit tidigare ägare som sålde båten. Tror det är ytterst få så gamla båtar som kan ståta med servicekvitton på konserveringar m.m så långt tillbaka i tiden. Dessutom är ju inte det någon garanti för att motorn skulle vara i bra skick, lika lite som avsaknad av detta skulle döma ut motorn.

Men det är ju bara så jag resonerar....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är nog en bra idé om du inte är så hemma på sånt här.

Annars kan du ju alltid hitta lite tips om hur man gör-det-själv på Youtube. Lustig nog så fullkomligt kryllar det av gör-det-självare där....Ibland kan dessa filmer vara till stor hjälp, ibland inte.....

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När man kikat runt på flera stycken av de där så ser inte impeller-byte eller drevoljebyte och så jäkla svårt ut :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte svårt alls. En simpel amatör kan även byta limpor och knän. 

Själv är jag i behova av att slita bort hela drevet för att montera nya trimpuckar. Det tar emot då jag inte har lust att köpa verktygen som behövs så det blir nog varvet som får ta den biten.

Men mycket kan man göra själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...