tjabo_1 0 Postad 5 Augusti , 2012 Har förstått att det är en Yamarin 64 dc jag vill ha. Har blandannat hittat en med 250 motor, men enligt yamarin är den bara godkänd för 225. (http://www.nettivene.com/moottorivene/yamarin/480070) Är det smart att ha så pass stor motor? Kommer den dra mycket mer än 150 hk. Finns lite andra alternativ med 150hk, men den ligger väldigt långt bort. (http://www.nettivene.com/moottorivene/yamarin/475856?sitelang=1) Skall ha båten på åland, och just nu är euron billig (64dc golden edition kostar tex ¤40'=330', i sverige 420') Men tror att jag budgetmässigt behöver hålla mig på en begagnad. Tacksam för tips och råd här? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Soumi_batti 3 Postad 6 Augusti , 2012 Då 200, 225 och 250 är samma motor med olika programvara, så borde det vara ok. Om du köper begagnat bör då fundera på hur hårt den gått. Om förra ägaren jagat knop i toppfart kanske det finns läge att dra öronen åt sig. Sen kommer en 250hk på en 64dc göra att båten toppar över 50 knop. Osäker hur det är på Åland, men i Sverige är det väldigt få försäkringsbolag om något som försäkrar en sån båt. Jag har sjävl en 200 och tycker att den är perfekt för båten i körhänseende. Dock så åker försäkring och framförallt service upp i pris med större motor. 150 räcker nog alldeles utmärkt på den båten. Om du hittar en förstås. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tjabo_1 0 Postad 6 Augusti , 2012 Tack för svaret, jag kände ungefär samma sak, skall ta och kolla med försäkringsbolaget. Hur är det annars om man tittar på tvåtaktare, låter den mer? drar den mer? har den kortare livslängd? http://www.blocket.se/stockholm/Yamarin_6420___200hk_40315496.htm?ca=11&w=1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Soumi_batti 3 Postad 6 Augusti , 2012 Länken funkade inte. Däremot fanns det ju minst 10 st annonser på Blocket på olika 64dc runt om i Sverige från 310 tsek och uppåt. Det är billigt för den fina båten! Annars finns det ju alltid Selco -72, om det ska snålas. Senast ändrad av Soumi_batti | 06 augusti 2012 | 18:21 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 6 Augusti , 2012 Hej! Har också en 64DC med en 200F på aktespegeln. Det räcker mer än väl. 48knop på GPS och när man försäkrar den, så får du den klassad som en 45knops båt. I dina skor hade jag absolut inte valt att köpa en 64:a med en 250hk, inte många bolag om ens något som tar den och tar dom den så är det ruskigt dyrt. 2010, 2011 och 2012 så får du ha 225hk, men kommer då över gränsen för 45 knop och då en premie på 15ksek istället för 6k. Lite onödiga pengar för ett par knop extra tycker jag. 150hk drar mer än 200hk i marchfart 1l distans mot 0.9 med 200:an, så jag rekomenderar 200F framför 150F, har testat min noggrant och den går på 0.9 distansen och vill man dra på, så finns det pulver. 150hk är ingen dålig motor på något vis, men varför inte 50hk till om det inte kostar mycket mer. //BB Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tubbs 2 Postad 6 Augusti , 2012 Just så, men förbrukningar har du inte rätt tycker jag. Enligt vi båtägarens test från 6/2006 har Y64DC F150 lägsta förbrukning på 0,78 l/nm, och den är exact den siffra som jag har ochså nått i optimala förhållnaden. Ochså andra Y64DC F150 ägare på forumen som har läst Yamaha körfakta säger att deras förbruningar for Y64 F150 är för höga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 6 Augusti , 2012 Nu vill jag alltid ha så stor motor som möjligt, men ofta är det inga problem med att välja större. På min Flipper 640 sitter 200hk bak. Den får ha 175, men beter sig inte obehagligt på något vis med 200. Där är det som i ditt fal samma grundkonstruktion på den mindre motorn. Risken att den skulle vara hårt körd och gått på höga varv minskar när toppfarten ökar. Det är svårt att ligga 50knop normalt. Jag skulle därför inte avstå av den anledningen. Försäkringsfrågan är det som skulle avgöra för mig. Kolla med bolagen vad du kan få för premie och bestäm dig utifrån det. Jag tror inte du kommer att bli besviken med större motor rent körmässigt. Min båt går ex vis väldigt tyst runt 27-32knop som är den fart jag kör minst 80% av tiden. De 47knop den gör på topp används inte lika ofta:) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Leif63 0 Postad 6 Augusti , 2012 Tjena o GRATTIS! Har själv haft en Yamarin 64. MYCKET fin båt och det räcker gott o väl med 150 hk. Hade en på västkusten. Bytte till en en betydligt större båt men kan ibland sakna den goa gången i Yamarinen. Du blir helt klart nöjd med 150 hk. Lycka Till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tjabo_1 0 Postad 6 Augusti , 2012 http://www.blocket.se/stockholm/Yamarin_6420___200hk_40315496.htm?ca=11&w=1 kanske funkar bättre? Hade en väldigt fin Seco Selsport för några år sedan, kan ha varit 72:a. Motorn var iallafall en mercury årsmodell 69, som funkade finfint. Men nu känner jag att skulle känna mig lite bättre i en Yamarin. Jag kollade på den med 250 för det var den som ligger närmast där jag skall ha den (åland) Skönt att höra att 310' är bra pris på 64:an. På Åland vill dom ha ¤40.000 för en ny 64:a golden edition (med kyl, och stereo bla, tror fan jag skulle kunna pruta in en plotter där också) i kronor blir det 332' ink moms ink motor ink allt. Jag skulle behöva landa på 230-240' även om jag väldigt gärna skulle ta den där nya. Skall se till att kolla med försäkringsbolaget, vad dom ger för en premie. Senast ändrad av tjabo_1 | 06 augusti 2012 | 22:11 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser