Gå till innehåll
lördag 25 januari 2025
DeGe

Sverige till Europa med motorbåt?

Rekommendera Poster

Hej!

Ny på Maringuiden.se och är i fasen att bege mig ut på sjön inom ett år eller två. Är van med havet ifrån yrkesdykningen i Norge, men har inte ägt någon båt själv. Vill fråga om råd och tips när det gäller motorbåtar och längre färder.

Är det ovanligt att köra en storleksmässigt, t ex Gallart biscay 1050 (ca 36 fot), Diesel från Sverige till t ex Spanien? Eller är det segel som gäller då.... no

Tanken är att ta med familjen ut på sjön istället för en sommarstuga, och vill gärna ha möjligheten att bege mig med båten till Europas kustlinjer.

( om Ni befinner er i Sörmland och behöver hjälp med undervattens-arbete är det bara att höra av er!   http://www.tmk.nu/lankar/ddg-dykare/ )

Be Safe!
//DG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utsidan känns ju tuff med motorbåt men i kanalerna ner är det en häftig upplevelse! Jag är ju seglare så jag skulle inte gått utsidan med motorbåt men motorbåtsägare kanske har en annan syn på det. 

Mina svärföräldrar ligger i södra Spannien och de har gått ner med motorbåt.

/Tobias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanalerna är ett trevligt sätt att färdas genom Europa, tänk bara på att max höjd över vattenytan oftast är 3,5 m och ska man kunna gå varsomhelst är det 3,1 m. Kanalintyget är också ett måste. 

Man kan tillbringa mycket tid på kanalerna i vindistrikten. Vissa kommer aldrig fram till Medelhavet.

Att lägga båten i Medelhavet kostar, i synnerhet i den västra delen. I vissa delar är 10 m den magiska gränsen. över det är det lyxbåtar med förmögna ägare som har råd att betala ....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet ju inte hur lång semester du har, men kostnaden för diesel bli hög och restiden lång.

Plus att denna typ av båt knappast har bränsletankar stora nog för att köra snabbt raka vägen. Till exempel är det cirka 300 sjömil över Biscayabukten (från Brest till Bilbao) och dessa båtar brukar ha dubbla motorer = drar cirka 3 liter diesel per sjömil när de planar (annars blir nog familjen sjösjuk, även vid vackert väder lär det vara dyningar). Summa 900 liter diesel över Biscaya.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men 300 M med planade båt i havssjö? Typ 50-60 tim det finns nog ingen som orkar med. Det är överhuvudtaget tveksamt gå några sträckor med planande båt i havssjö. Deplacemet eller halvplanande är nog bättre. Kortare sträckor är nog definitivt att föredra det finns ju trevliga hamnar att besöka också. Även kanalerna kan nog vara ett tveksamt nöje med en planande båt, ett par knop medström så  lära man dansa runt ganska rejält. Det är ju inte så kul med den typen av båt när man tvingas gå i ett par knop heller.

Smartast är nog att köpa båt i tex Spanien eller Frankrike, det är mycket billigare och man slipper resan ner. Sen kan man ju ta kanalerna hem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Osäker på hur du räknat för att få restiden 50-60 timmar. Med en marschfart på 20 knop tar det 15 timmar att köra 300 M. Skulle alltså vara möjligt att starta tidigt på morgonen och komma fram sent på kvällen, om bränsletanken vore stor nog...

Men det är DG (trådskaparen) som föreslår en flybridgebåt, Gallart Biscay 1050. Jag håller med om att en motorbåt med rak axel och köl (halvplanande eller deplacement) är bekvämare ute i havsvågor.

Fast kanske vill DG främst erbjuda hjälp med undervattens-arbete? Vi kan väl vänta och se om han svarar, ifall han tänkt sig att åka båt över Biscaya eller via kanalerna genom Frankrike.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Osäker på hur du räknat för att få restiden 50-60 timmar. Med en marschfart på 20 knop tar det 15 timmar att köra 300 M.

Sorry, jag räknar som en kratta, 15 tim är nog mer rimligt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill tacka alla som har lagt ner tid för att svara och speckulera lite!

Jag har alltid fastnat för Flybridge-båtarna som t ex Steallady typen osv. Jag får fundera vidare lite på hur jag ska göra.

Det är inte främst för UV-Arbete jag vill åka utan helt enkelt semester, dyker det upp arbete då så tar man det till bränslekassan.Och det lutar nog åt att åka kanalerna fram. ;)

Återigen, Tack!

/DG



Senast ändrad av DeGe | 20 augusti 2012 | 19:30

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att åka kanaler med flybridge är en härlig upplevelse!! Utsikten blir kanon!

/Tobias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Maxhöjd över vattenytan är 3,5 m, vill man klara Canal du Midi är det 3,10. Mindre kanaler i tex frankrike ligger mellan 3,1 och 3,5 m.

Flybrdge är defiitivt bra på kanalerna, bara man klarar höjden. Lämpliga båtar till bra priser hittar man nere i Europa tex Holland. Det är inte så långt dit med bil om man vill fylla upp båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle rekomendera kanalerna genom Europa istället för att gå runt. Eller varför inte köpa en båt som redan finns i Medelhavet och lägga tiden på att kryssa runt där. Men om jag skulle åka så vore det med en segelbåt så motorbåtsnörd jag är.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...