Gå till innehåll
onsdag 25 december 2024
lilj

Evinrude 60vro -89 bluddrar över 2500rmp

Rekommendera Poster

Har en Evinrude 60vro -89 som är väldigt nära på att hamna på botten.

Motorn går bra på alla  varvtal i 2-3 minuter sen vips så börjar den tok bluddra/misstända på varvtal över 2500 rpm. Startar om motorn och den går bra igen på alla varvtal i ca 30 sekunder sen samma symtom igen.

Har bytt tändspolarna och cdi boxen utan resultat.

Vad kan det vara för fel? Någon annan som råkat ut för något liknande fel och löst det?

Är tacksam för alla svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det ingen som har ett tips ens?

Är själv inne på att felet sitter i tändplattan? Har dock ingen lust att köpa en ny bara för att prova.

vad kan det annars vara för fel? känns som att det finns inte så mycket mer att byta längre?

 

Är tacksam för alla typer av svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte säkert, men en båtmekaniker sa att VRO pumparna inte är bra på äldre motorer... vet inte om det kan vara det men kan va värt att kolla upp kanske...

Mvh Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst silviasurfarn

Får den kylning som den ska (impeller bytt) ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej vro pumpen är bort plockad sen ett antal år.

 

Har ej bytt impeller på ett antal år men det kommer vatten ur motorn. Har ej kännt på vattnet som kommer ut ur motorn utan mer bara kollat att det kommer vatten samt att det inte är ånga som kommer ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du provat att pumpa på blåsan när den börjar bluddra? Ifall den inte får nog med bensin... eller prova att byta tändstift kanske om du inte gjort det...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har motorn skydd mot övervärme? Min 89a 20 Hkr hade det, men det var felkonstruerat så den utlöste och bröt tändningen över visst varvtal trots ingen övervärme.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är tacksam för alla typer av svar.

En gammal tvåtaktare där bäst-före datum passerats.

Nej den skall inte hamna på botten den skall till återvinningen när du avser att skrota den.

Förslagsvis köper du en nyare fyrtaktare eller om du föredrar tvåtaktare en direktinsprutad. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter som överhettningsskyddet går in och ställer om tändningen, men jag har för mig att det inte ska varva så mycket. Men prova koppla bort kablarna, de är ljusbruna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När överhetningsskyddet på min 20Hkr Johnson utöste yttrade det sig så att när man drog på började motorn hacka , men det upphörde när man drog av på gasen.

Givaren sitter vid termostaten och där borde du hitta kablarna som går till strypningen.

OBS det kan ju vara så att din motor verkligen blir för varm och då bra att skyddet utlöser istället för att motorn skär.

Kanske skit i kylkanalerna eller termostaten som krånglar.

Hur som helst ge inte upp för ett i mitt tycke skitfel som borde gå att  fixa billigt.

En ny 4 taktare är dyr och tung och stöldbegärligt. Det sista särskilt har fått mig att avstå 4 taktsköp hittils.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst silviasurfarn

2taktochel skrev:

Kanske skit i kylkanalerna eller termostaten som krånglar.

...eller en gammal impeller som har förlorat sin spänst och inte orkar pumpa tillräckligt...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även om du ser vatten strålen så behöver inte termostaten fungera. Ta bort termostaten och prov åk. Fungerar det då så byt termostat och impeller. Hade samma fel på min och det var varmgång. Köpte ny termostat på Hansen racing 333 kr istället för Johnson återförsäljare som tog 900 kr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Jag hade samma symtom på min, då var det nålventilen till flotören hakade uppsig och fjädern som som drar med nålen var utdragen på båda förgasarna det är viktigt att ha rätt nivå i förgasarna annars fungerar inte högfartsmunstycket som det ska, har förmig att nivån ska ställas så att centrumet på flotören ska vara i linje med förgasaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill tacka för alla svaren.

Är väldigt osäker hur det ser ut med överhettningsskyddet. Vad jag fått höra så ska det inte finns något sånt på min motor, utan att den ska bara summra om den går för varmt. Fast om man tänker på symtomen så känns det verkligen som att det sitter ett överhettningensskydd. Den enda ljusbruna sladden jag känner till kommer ifrån termostathuset och den är inte inkopplad.

 

Oavsett om jag har överhettningensskydd eller ej så känns det som att impellern är boven i dramat. Den orkar kyla på lägre varvtal men inte när man kör på för höga för länge.

Det blir att byta den nu i veckan och hålla tummarna.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kollat termostaten med?

Eftersom motorn går bra ibland verkar det vara ett skitfel som går att fixa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser att du är inne på den elektriska biten men har du provat att choka när den bludrar? ifa att det är problem med att den får lite soppa så borde den tända till då..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst silviasurfarn

Jag hade en nästan likadan motor (70hkr Johnson -88) i kanske 8 år. Med reservation för att jag kan minnas helt fel, men något överhettningsskydd varken såg jag eller fanns beskrivet i manualen. Choke i den bemärkelsen att man stryper lite luft för att få fetare blandning fanns inte heller, däremot prime:ade man motorn dvs tillförde extra bränsle för att feta upp bränsleblandningen. Obs att jag kan minnas fel så ta detta med en nypa salt. Som kuriosa kan jag nämna att jag hade VRO-pumpen kvar och den fungerade fint. Den larmade när oljetillförseln var för låg vilket den ofta var under de allra första sekundernas körning efter att man hade återmonterat motorn på akterspegeln varje vår.

Hade jag haft din motor och dina problem hade jag bytt impeller. Kanske löser det dina problem, om inte så har du iaf avskrivit en tänkbar felorsak till en ganska låg kostnad. Det verkar hursomhelst ändå vara dags att byta impellern. Jag minns att det var lite meckigt att byta impellern första gången, trimplattan dolde en skruv upp till riggen och växelstången fick man lossa högt upp precis under cylindrarna (vet att jag beskrev detta i en annan tråd någonstans), men det var definitivt inte svårt. Du kanske redan har pejl på hur man gör ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går man in på BRP parts catalogs och kollar på aktuell årsmodell och motor så ser man att det finns en temperature switch vid termostaten.

Bra site för övringt att kolla sprängskisser på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var det som var poängen med att  choka  att den skulle få ett extra tillskott av bensin oavsett flotörnivå eller skit i högfartsmunstycken.  om den tänder till då så kan man vara ganska säker på att felet är förlite soppa. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...