Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
Leif63

Lewmar ankarspel- någon som vet?

Rekommendera Poster

Hejsan duktiga båtnördar...Kan ni lösa mitt problem?

Har en Lewmar Pro Fish 1000 som ankarspel på aktern. Den har lagt av. Har laddat batteri (115 Amp) samt testat när motorn är igång. Kontaktorn klickar till men inget händer. Automatsäkringen slår ej ifrån. Ringde Lewmar återförsäljare som trodde på ngt elektriskt fel, dvs dålig ström. Tycks dock inte vara så... Någon som vet var jag ska börja?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du tittat på anslutningskablarna till motorn? Klickandet du hör är förmodligen reläna som sitter någonstans i närheten på väg till spelet, men av någon anledning når inte ström fram till själva spelet.

Ta loss och gör rent kablaget och kolla om det löser ditt problem.

I mitt fall såg det ut som på bifogad bild, vet ej ännu om det går att laga men skall försöka iaf.

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svar (och bild).

Yes! jag har tittat, vänt o vridit på kablage och sökte efter glappkontakt, dålig kontakt, ev. kablagebrott men allt ser bara så bra ut. Vid tillfället när jag skulle släppa ankaret så gjorde det bara ett kort normalt hackande, dvs släppte ankaret i 1 sek. men la snabbt av. Som om någon säkring hade gått. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tja, det skulle ju kunna vara överslag någon lindning inne i motorn och den lilla bimetallsäkringen löser ut och sen återställer sig själv.

Det finns lindarverkstäder lite här och var som säkert kan hjälpa dig om du lämnar in motorn till dem.

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du kollat att kättingen inte kinkat sig. Hände mig i sommar med ett likadant spel. Gick varken fram eller bakåt utan att säkringen löste ut. I mitt fall såg jag anledningen enkelt då ankarkroken som säkrar mot ofrivillig ankring inte lossats och ett berg av kätting låg fraför spelet och till slut fått till låsningen. Lossade till slut efter lite pyssel med länkarna. Varning för köttkvarnseffekten. Stäng av huvudström och ha inte fjärren i fickan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kör både med fjärrkontrollen och från förarplats. Samma resultat. Intressant med kättingen, men den hänger så fint, men visst kan det vara så att kättingen påverkar. Det märkte jag på ankarspelet fram i somras. Känsliga grejer det här. Linningen tror jag kan vara en bra tanke. Finns fler alternativ? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det låter som det skulle kunna vara relät.

Har haft detta problem själv och det klicka i relät men inget hände.

Jag hade två separata relän, in och ut.

Kollas lättast genom att brygga med en kabel,  eller mät med volt mätare.

Senast ändrad av happysix | 06 augusti 2012 | 22:12

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...