Gå till innehåll
måndag 02 december 2024
Olol

Hjälp, motorn började låta som en stenkross! (VP 3.0gl)

Rekommendera Poster

Hej!

Har haft båten i 2 dagar och idag när jag tog en vända kom ett hjärtskärande ljud från motorn. Ljudet kom i perioder i början vid 75% gas och försvann när man släppte av ner till marschfarten. Vart värre och värre så nu låter det även på tomgång och nästan över hela registret förutom vid runt 20knp (marschfarten)

Kompisens farsa som är renoverat många båtmotorer kunde inte riktigt säga vad det var men han sa att det kunde vara svänghjulet som är på väg att lossna. Spelade in en liten film så ni kan lyssna själva iallafall och förhoppningsvis berätta vad det kan vara.

Här är iallafall filmen, tips om ställen med billiga reservdelar till motorn uppskattas även då jag antar att det blir en helrenovering i vinter:(

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,
Svänghjulet (20) kan nog vara en god gissning, eller möjligen svängningsdämparen (12) i motorns framkant?
http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7744380-21-5549.aspx

Hittade f.ö. en bil-filmsnutt där svänghjulet inte satt fast ordentligt ...

Inte särskilt likt men ljudet och vibrationerna kan förmodligen variera rätt mycket beroende på hur mycket otillåten rörelse svänghjulet fått?

Jag skulle utrustat mig med en drygt meterlång trädgårdsslang plus en öronpropp. :)
Man hör ibland tydligt var ljudet är värst när man lyssnar i slangen med proppen i andra örat.
Andra ändan flyttar man alltså raskt runt mot olika ställen på motorn och jämför ljudstyrkan. 
Skulle också försökt undvika att köra motorn mer än absolut nödvändigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är du säker på att det är en båtmotor du har. Tycker det låter som en gammal 80kubiks cross motor Hehehe.

Jäkla trist. Har själv dålig koll på vad det är så jag önskar dig all lycka och håller tummarna för att det inte är något kostsamt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle också tippa på ryckutjämnaren/dämparen. Lyssna vid svänghjulet. Förmodligen har en eller flera fjädrar släppt från den. e finns att köpa bla. på drevdelar.se. tyvärr måste motorn flyttas föröver för att komma åt dämparen.den sitter skruvad mot svänghjulet.

/Larban  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hoppas jag har fel, men nog tycker jag att det låter som ett eller flera vevlager glapp

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...