Gå till innehåll
torsdag 19 december 2024
Gäst 2012

Gasololyckor - en tankeställare till oss som använder det!

Rekommendera Poster

Gäst 2012

Gasololyckor med svåra förlopp

Gasolläckor har utpekats som trolig orsak till flera olyckor i sommar, senast häromdagen då det smällde till i ett bostadshus i Värmland. En man vårdas med allvarliga brännskador efter explosionen då även väggarna trycktes ut.

Även om olyckorna är relativt få kan de få häftiga förlopp.

– Om gasolen kommer ut inomhus och blandas i luften räcker det med glöd från en cigarett, ett tårtljus eller en gnista från kylskåpet för att det ska antända, säger Lars Synnerholm vid myndigheten MSB.

Senast ändrad av 2012 | 05 augusti 2012 | 15:58

post-10022140-1394237203,5414_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag byter mina slangar vart 5.e år och till vårrustningen så går jag igenom alla kopplingar som sprejas med läckspray, enkelt och en bit på vägen i alla fall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst 2012

Du är ju en klok kille, Westfjord!

Själv hann jag inte med att byta vare sig slangar eller kopparrör och anledningen till att vi vill byta är att det inte går att få verifierat vem och när de byttes senast. Som en konsekvens av att vi inte hann göra jobbet råder det numera total gasolförbud i båten. Istället kör vi med micro och för mig som inte gillar gasol så är det lika bra, nja; ännu bättre faktiskt.

Vår gasol står i salongen men i en plastbytta med utdragen luftning till vattenlinjen. Någonstans känns det som om jag hellre hade velat ha flaskan i vårt garage men då blir det en helvetiskt lång slang. På badbryggan vore kanske bättre...

post-10022140-1394237204,1525_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Klart man ska göra som westfjord! jag gör det varje vår och när jag byter flaskan. Men det sker fler olyckor vid påfyllning av sprit i spritkök än av gasol tråkigt men sant. Vad lär vi oss? Jo att alltid vara försiktiga oavsett vad vi värmer kaffet med. Eld ska man vara försiktig med oavsett gasol eller Sprit. En väldigt bra regel är att stänga kranen på flaskan när matlagningen är klar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Byter man slangar och ser över installation är gasol säkert. Fotogen och sprit förorsakar också olyckor, nästan alltid pga handhavande fel. Den typen av olyckor är svårare att skydda sig mot. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Själv har jag kopplat in en läcktestare som jag använder istortsätt varje gång jag stänger flaskan, då ser man direkt om det läcker någonstans.

en liten enkel manik med en manometer på som visar trycket i systemet, så den visar även när flaskan börjar bli tom då den sitter innan regulatorn.

När jag stänger flaskan så ska trycket bevaras i systemet min 30 min så efter ett tag kollar man manometern igen och ser om trycket är kvar då är allt lungt. och jag har för vana att stänga flaskan innan man kryper till kojs så kollar det nästan varjedag man är i båten, så mycket säkrare tänker inte jag bli och jag hoppas att det inte ska behövas heller.

/p

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var ute och sökte efter läckagetestare och då snubblade jag över det här inlägget på Husbilsklubben.se. Inlägget är skrivet i november 2011.

En segelbåt exploderade i somras. Ingen skadades, mer än båten som tur var.
Orsaken visade sig vara att plastkoppen till läckagetestaren/indikatorn brustit så gasol hade läckt ut och antänts av köket.
Läckageindikatorn var av märket Primus och hade många år på nacken.
Man rekommenderar att ägare till denna typ av läckageindikatorer kontollerar, eller ännu helre byter ut dem.
Så ni som har en sådan i HBn --Kolla!

Kan kanske vara värt att ta en titt på vad man har för grejor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kör ett enkelt läcktest när jag inte använt grejorna på ett tag. Vrider på huvudkranen, öppnar kranen på spisen, lyssnar om det pyser. Stänger alla kranar, väntar 20 minuter. Öppnar kranen på spisen. Pyser det är anäggningen tät. Fördelarna är att jag kollar hela anläggningen, även eventuella skarvar i spisen. Plus, det ör enkelt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ibland när jag kommer ihåg det kollar jag att lågan brinner en liten stund på gasen som är kvar i slangen. 

Har det inte läckt ut sen förra gången så är det tätt.

Slangen är ett kapitel för sig. Den litar jag verkligen på. Jag skulle byta regulator till Campinggaz då det var ont om AGA-flaskor i Tyskland. Det blev en ordentlig knivmasaker på slangstumpen. Det röda höljet spricker av sig själv på ett par år men innanför är det ett segt slag. Gummi eller plast, svart slang. Den går inte av för hackor.

Läckaget blir nog inte i slangarna utan i anslutningar. 

Sen gasoltuben i sig själv. Den har ett sprängbleck som utlöstes på en full tub som stått varmt i stuvfack. Fyllde båten men vi hade tur (och båtarna kring oss). Vädrade ur några oroliga timmar. Det blåste lite och det kan nog behövas för att det mesta gasen ska försvinna. Numera har vi reserven i den dränerade ankarboxen fram.

Vill ändå inte ha tillbaka spritköket som jag fick ont i ögonen av. Vill också ha ugnsfunktionen, det finns väl inte på spritköken. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Angående slangar så har jag för mig att dom brukar vara uppmärkta med tillverkningsår (ev. tillverkningsmånad).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...