Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
crabfish

0,2-promillekrav på sjön leder fel

Rekommendera Poster

Du har röjt dig. Ordet popcorn kopplat till filmen skrev jag på FB sjöfyllerilagen.

Så Crabfish har rätt. Men olaga är det inte med undantag att det är en grupp exklusivt MOT lagen, och den kategorin tillhör du inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att Ljungbergarn har rätt när han säger att han har 700 000 båtägare bakom sig.

Och tycker att jag har rätt när jag hävdar att lagstiftning fattas av en demokratiskt vald riksdag/regering har samtliga röstberättigade svenskar bakom sig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fasst det är ju samma tema...

Nu börjar det bli kul på riktigt.

Men om man lyfter sig över tramset undrar jag, tror du verkligen rörpularola att man kan skapa opinion med en hitlerfilm??? På allvar alltså.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är du bara oklok. Var kommer tusen anhängare ifrån? Hjärnspöken.? Siffran 700.000 tusen har jag förklarat. Måste man alltid förklara en enkel sak flera gånger. 

Betr: Sorry Ola, men din klåparkampanj sabbar livet för miljontals människor.

det står det fritt att tro vad du vill. det står dig fritt att påstår att jag är en klåpare.

men det är ju konstigt att media kontaktar mig då och då, hämtar info från min sajt.

Samt att jag som startade detta 2010 fick bollen i rullning. Du vare sig vet eller förstår hur mycket jag ligger bakom. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

????

Var skall ni då bedriva kampanjen?

Var rekryterar ni nya kamrater?

Om man inte får kolla på er officiella kampanjsida hur skall man förstå att det ens finns en kampanj?

Var kan man bli medlem i er fina grupp. Hur skall man utrycka sin åsikt? Hur samlar ni opinion?

Hur blir ni 700.000 på riktigt (alltså inte passiva båtklubbsmedlemmar).

Ni måste väl ändå ha för avsikt att vilja påverka, inte bara göra er till åtlöje. Eller????

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vaddå ni?

Håll isär mig och båtfolket. de kör sitt race, jag är bara en hangaround, en supporter, kalla det vad du vill.

Du får väl ställa dina frågor till den fina gruppen.

det går bara inte in, tvärnit! 

Hur blir ni 700.000 på riktigt (alltså inte passiva båtklubbsmedlemmar).

Jag tar det igen, det är SSD, inte vi.

Ni måste väl ändå ha för avsikt att vilja påverka, inte bara göra er till åtlöje. Eller????

Åtlöje får stå för dig. Jag har full förståelse att att det är det enda du har att komma med

Bter: rörpularola

och? är du en stalker? en beundrare?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alltså, det betvivlar jag inte för ett ögonblick. Men som nykterhetsrörelsens nyttiga idiot kommer du fortsatt att få massor med primetime från media. Folk leker med dig Ola.

Det kan vara ok,men det kan också vara skit.

Min poäng är att du förstör för väldigt väldigt många.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok. Men de olika grupperna jag sett har gjort gemensam sak i FB-gruppen sjöfyllerilagen. Kraftsamling kallas det visst.

Är ni i konflikt? Finns det vissa grupper som är finare än andra????

Dig stalkar jag inte, bara Crabfish.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men vafan. Det var först nu jag kollade på Ola's Hitlerfilm. Den är usel.

Fortsätter det så här så kommer Ola att se till att vi måste stämpla orienteringsklämmor vid varje sjömärke.

Vi äro tusenden....

Idioter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om vi nu ska ha en demokrati i frågan om 0,2-lagen, tror du på fullaste ( kul ord ) allvar att 700.000 av båtägarna i Sverige står bakom ett avskaffande av den samma?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Största humorn är nog att ett majoritetsbeslut om 0,2-lagen i en båtriksdag skulle representera 100% av båtägarna, medan ett majoritetsbeslut om 0,2-lagen i Sveriges riksdag är ett särintresse, ett beslut taget av nykterhetsrörelsen och en samling oförstående klåpare som inte fattar någonting, och alltså INTE representativt för hela folket.

Eller så är största humorn att tro att 0,2-lagen är så otroligt viktig för 100% av båtägarna att den kommer att styra vilket parti man lägger sin röst på.

Kan inte bestämma mig...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nykterhetsrörelsens nyttiga idioter, ett gäng pysslande puckon som förstör för hela båtsverige.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det där har jag svarat på. Gick det heller inte in?

och i brist på sakliga argument kommer personangreppen. tack.Fint.

jag tar det som ett kvitto på att jag har lyckats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror inte, jag vet.

Som att beskriva ett problem som inte finns, som vissa via hjärnspöken ser som ett problem men inte inser att det just är bara ett hjärnspöke. Men glädjande nog så kan jag se att de som tidigare varit helt låsta vid lagen är bra (utan att peka på vilka grunder, vilket problem som ska lösas osv) så är även de för en översryn. Kan man bara lyckas så långt med de mest svårövertygande så är det en glädjande framgång.

hälsningar från rörpularola och idioten smiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker nog Arne Radar själv ska få svara, men jag tror inte han har ändrat åsikt? Jag skulle också vilja se en förändring i lagen, jag anser att även båtar under 10 m och 15 knop skall omfattad. Promillegränsen ser jag inga problem med, det handlar enbart om att välja när och var man dricker alkohol, och det klarar jag utan problem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

det finns bara en lösning, ett svar. 

Lagar ska lösa ett konkret problem och stiftas på vetenskapliga belägg. Stiftas de inte så så hör de inte hemma i en demokrati. Inse faran. Haka på och slå vakt om vår sköra demokrati istället för promilledille och dolda syften, hjärnspöken, moralpanik, och PK. Sådant löser inget.

(redigerade svar beror på att jag får stora mellanrum av någon orsak vid mellanrum)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så hon är den ende som är rumsren ? Inte ens SBU då. Puhhhh.. sprick inte nu..

Inlägget är exemplariskt för hur de för lagen argumenterar, Ingen självkritik.

Det skrämmande är att man kan införa lagar på med samma argument

Det humoristiska är att det är bara kvinnor som är rumsrena.smiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Både ja och nej.

Jag har sagt det förr, men ett samhälle som inte bärs av idéer och ideologi är dömt till undergång. Fakta är ofta relativt. Det går inte att stifta lagar på fakta när det skall bäras av idéer. Vi har inga fakta om framtiden, ändå måste vi kunna hantera den nu. Bl.a. genom lagstiftning. I Grönköping kan man backa in med röven i framtiden, men inte i Sverige.

Det finns massor med lagar som är normativa, och så ser jag 0,2-lagens promillegräns.

I övrigt är lagen kass eftersom den är otydlig och svårbegriplig för vanligt båtfolk där formell kompetens inte krävs.

Jag är i grunden mot lagen, och det kan den som läser inlägg bakåt i tiden lätt konstatera. Crabfish läser inte vad jag skriver utan vad han tror/fantiserar att jag skriver, därför blir det ofta snett just i våra diskussioner. Den brasan tycker jag det är kul att lägga ved på, så jag är ofta snabb på bollen och får en del sköna garv. Han säger att jag moralpredikanterar och annat, jag vet inte vad det ordet innebär.

Däremot tycker jag det är jättebra med en normativ lag med en låg promillegräns som inte accepterar fyllestyrning till sjöss. Den kan vara på 0,2 eller något annat, det skiter jag i, är den högre än 0,5 så tycker jag personligen det börjar svajja, men det viktigaste är att den är lättbegriplig för knappt 2 miljoner båtmänniskor. Då blir den lätt att efterleva även för de som saknar formell kompetens/behörighet. Rejält praktiskt helt enkelt. Är den begriplig och lätt att efterleva blir benägenheten att leva upp till lagen högre. Den gamla var ur det perspektivet värdelös.

För att köra båt med alkohol i kroppen är ingen given rättighet tycker jag. Jag skulle heller aldrig själv göra det.

Sen har vi då det här med det organiserade motståndet mot lagen. Det är så ohyggligt klåparmässigt och illa underbyggt. Både avseende fakta (man har t.ex. inte en aning om vad KBV har för uppdrag), eller i uppfattningen om vad folk tycker. Man vill påverka riksdagsledamöter att ändra ståndpunkt samtidigt som man häcklar dem alla, läser in konspirationer, skyller på utövaren och för fram diverse rättshavererade fantasier.

Kverulans över ett marginalproblem som egentligen bara en ytterst liten grupp av försmådda gamla gubbar med slappa taskar som tycker det är viktigt att få köra båt på hel- eller halvfylla verkligen bryr sig om. Alla andra skiter i frågan, den är helt enkelt inte viktig. Jag var arg till en början av principiella skäl, men efter att ha besökt båtfolket på mässan i Stockholm för två år sedan förstod jag att det hela handlar bara om alko. Då började jag följa debatten.

PS1. Jag kan jag fortfarande inte förstå varför man inte får titta på kampanjsidan på FB. Det är väl där ni skall värva sympatier??? Gör då för helvete rätt Ola!!

PS2. @ ola - Att du är rörpulare har du talat om för mig här på maringuiden, i ett direkt svar på en fråga. Vill du så letar jag upp det. Där finns ingen stalking.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hej Arne. Kan inte minnas att jag sagt att jag varit röris på 80-talet, känns ovdikommande.

Jag tror vi alla nu ställda inför sakliga belägg och fakta ser fram emot en översyn, inte en uppföljning. Det är en väsentlig skillnad.

Det beklagliga är att mina inside-kontakter i riksadagen mot lagen säger att det är stor risk att fartyg då dras med, och fartyg inkluderar luftmadrasser. Så låt hos hoppas på en opartisk översyn. det är nog ett önsketänkande i detta land och denna sak, så stigmatiserat alkohol är. Se vilken storm om bara 0,2promille, dvs 0,33cl starköl. 

Det politiska spelet går nu på att knuffa detta över valet. Nåja, att flytta schackpjäser är det fler som kan. Därmed så har vi troligtvis en ny regeringen som sedan pekar finger på Alliansen, så har redan skett bakom kulisserna. Budskapen i Hitlerfilmen är många, och den banar väg för något jag tror kan komma. Kan nog säga säker. 

Vi är inte fullare än omvärlden eller våra granländer. Däremot är vi mer intoleranta. Kommer nog med modersmjölken då vi tidigt blir indoktrinerade typ 6-8 brödskivor om dagen osv. Vi går mer och mer mot total- intolerant samhälle ingen till slut vill leva i. Det är därför det är så viktigt att lagar stiftas på evidens, inte av högljudda särintressen med dolda motiv. Vart går annars gränserna? Ska vi ha moral-lagar och för om vargen kanske kommer? Ja, tänk er det samhället. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst. Fast poängen är fortfarande att din osakliga klåparkampanj spelar dina motståndare i händerna, det är därför luftmadrasserna kommer med.

Det andra är att ingen bryr sig. Det är väldigt få människor som tycker det är viktigt att ha rätt att få köra båt med alko i kroppen.

Du sabbar för knappt två miljoner båtmänniskor. Vill du att vi skall tacka dig för det??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag läser vad du skriver och äntligen är du riktigt tydlig

Citat från ditt inlägg

Jag är i grunden mot lagen, ...

Precis likadant taget ur sitt sammanhang som du brukar göra med mina inlägg.

Nu har du erkänt. Tack. då är vi på samma sida.

Ett tag trodde jag du var för lagen men nu förstår jag att du bara ville debattera. 

Att köra båt med alkohol i kroppen är inga problem om man tar hänsyn till det utan problemet sitter i de som aldrig har vett att visa hänsyn och saknar omdöme. (alkohol givetvis i rimlig mängd)

Ha en bra dag och välkommen ut i ljuset då du äntligen visar att du tillhör oss som protesterar mot hur in i helvete fel denna lag är. (till känsliga läsare ber jag om ursäkt för språkbruket men när en trogen motståndare erkänner vart han står så svallar känslorna)

Även Peter brukar gilla att debattera och vi får se om även han kanske är av samma åsikt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast du läser fortfarande bara det du vill.

Jag är fortfarande för en låg fast promillegräns.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gomorrron Sverige ...

Som rubriken påstår , är det inte konstigt med ett krav på 0,2 promille,

bara för att du/man/jag är på sjön ....?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag trodde min åsikt var klar?

Jag vill behålla 0,2. Orsak; jag anser 0,5 är för högt, och hålla på och dutta med t ex 0,3 är bara löjligt. Bättre då att man har samma som på land, det är enkelt att komma ihåg.

Jag anser att även mindre och långsammare båtar ska omfattas. Dock inte t ex luftmadrasser, det blir löjligt, man måste utgå ifrån att människor faktiskt har lite självbevarelsedrift. Lagar om cykelhjälmar, reflextvång på gående osv ligger mig inte heller för av den anledningen, vilket jag redogjort för tidigare, precis som lagar om flytvästtvång.

Alkohol har ju bl a den effekten att man blir lite dålig i omdömet. Man mår fint, någon extra öl slinker ner. Det är därför personer blir stoppade med 0,8 promille som bara druckit sina berömda ett par öl. De anser sig vara i toppform efter sillunchen (jorå, jag har också kika på på FB-gruppen, som ju är en öppen grupp), trots att de är direkt olämpliga som båtförare.

För några år sedan skaffade en kompis en alkometer. Han ville vara säker på att inte åka fast dagen efter kvällen före. Det som vi upptäckte var hur fel man bedömde sin berusning. Hej och hå, lite öl eller vin till middagen, lite avec avslutat med en drink och man var i toppform tyckte man själv, och alkomätaren visade 0,8 promille. Där och då var mitt unga odödliga jag i toppform tyckte jag. Omdömet lågt. Kände mig bara lite lätt påverkad, avslappnad.

Då är det, utan tydliga regler, lätt att kliva ner i båten och kasta loss. Jag hade varit direkt olämplig som båtförare och riskerat mina medpassagerares och andra båtförares liv och hälsa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...