Gå till innehåll
torsdag 19 december 2024
crabfish

0,2-promillekrav på sjön leder fel

Rekommendera Poster

Nej Peter, läs vad jag skrev igen. Det första inlägget med olyckor postade jag för att visa att drunkningsolyckor ÄR väderrelaterade.

Min sista länk däremot handlar ENBART om fritidsbåtsrelaterade olyckor. Men även där kan vi i år tyvärr se en ganska dramatisk ökning. 

Även antalet  fritidsbåtsolyckor är väderrelaterade, kan vi kanske var överens om det?

 

Skitsommar med mycket regn= få olyckor

Varmt och fint sommarväder= många olyckor

 

Slutsats: Bra väder är farligare ur fritidsbåtsperspektiv än ett par öl innanför (flyt)västen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt, äpplen och bananer...

Klippte ihop länken - tretton döda i fritidsbåtrelaterade olyckor hittills i år. Målet 25 per år 2020. Ser inte vad som talar emot 0,2-lagen där?

 

Jag kan f ö notera att vatten verkar ännu farligare än fint väder, eftersom alla i ditt exempel drunknat i vatten. Ungefär lika relevant som hur vädret är i dina exempel ovan...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Labbibia: Att båtolyckor är väderrelaterade är knappast nån större skräll, fint väder=fler båttimmar, men jag tvivlar på att vackert väder leder till färre pilsner innanför västen. Snarare så att ett par öl tilltalar mer en fin sommardag när solen skiner och man förflyttar sig än om man sitter inkrupen i förpiken i nån hamn med snöglopp i luften och det blåser 15 m/s när man tar sig ut..?

Alltså, visst kan man säga att fint väder ger fler båttimmar och därmed större sannolikhet till olyckor. Dock ger ju fint väder även en viss längtan till en jäääää*igt kall öl eller 2. Dock väntar jag till jag seglat klart för dagen och hoppas att inte de jag delar farled med tänker annorlunda. Likaså ger kalla decemberseglingar ett visst sug efter en rom m varm oboy. Men jag lägger till för natten först.

För min del är det inte vädret som styr antalet båttimmar så personligen skulle risken vara större en kall decemberdag med en rom innanför väsen än en varm sommardag med en cola.. Jag seglar så länge inte isen stänger in mig.

EDIT: Syftningsfel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant fall och hoppas vi får reda på omständigheterna som var då olyckan hände.

Hur läget var då olyckan hände, om segelbåten låg vid brygga eller ö eller på svaj. Om segelbåten hade någon belysning på. Om föraren av motorbåten var nykter eller påverkad av droger eller mediciner, om föraren hade kompetens för den båten osv.

 

Hade nu föraren en alkoholhalt mellan 0,2-1 promille så har vi då hittat ett fall där lagen är berättigad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej Peter, 2 exempel som tydligt visar att bra väder gör att fler människor drunknar. Du får gärna kalla det äpplen och bananer om du vill, men sambandet är rätt tydligt, eller hur.

 

Och ditt larv  om vatten lämnar jag därhän.

 

Men......vi kan alltså konstatera att under första halvåret i år ökade fritidsbåtsrelaterade dödsolyckor med över 200% jämfört med förra året...........

trots ökad övervakning och slumpvisa blåsprov.....och meningslösa myndighetsvisioner.... vad var det som gick snett?

Du har kanske ändå en poäng när det gäller vatten.....Varför inte förbjuda allmänt badande? Det kan ju vem som helst se att det är livsfarligt! Kanske dags för ett Badkörkort och någon Badmyndighet som ser till att ansvarslösa Svenssons inte badar hursomhelst? wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samma här KillerBoo.

Jag följer sjölagen, men det innebär inte att jag gillar den.

 

OT (men det har ändå viss relevans)

Enligt statistik som presenterades för en/ett par månader sedan, var så många som uppåt 23 000 cyklister inblandade i olyckor som krävde sjukhusvård under år 2012. Det finns de som hävdar att man från myndighetshåll försökt att mörka denna uppgift. Undrar varför?

 

Edit: Lägger till OT. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När du pratar om att förbjuda badande och badkörkort är du bara larvig. Att du inte vill förstå skillnaden mellan att framföra en stor och/eller snabb båt alkoholpåverkad och att bada är bara löjligt. Det handlar i det ena fallet om risken att skada sig själv, och i det andra risken att skada andra - och det är därför det finns lag om det ena, men inte det andra.

 

Fundera lite över det ett tag innan du raljerar vidare med dina trötta argument du kört i flera år nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får ju naturligtvis tycka vad du vill Peter. Men genom att raljera visar jag på att myndigheterna silar mygg och sväljer kameler.

 

1. Många drunknar varje år, det ÄR ett problem som samhället kanske borde göra något åt, exempelvis genom att se till att simkunnigheten inte blir ÄNNU lägre än vad den är idag, för den är i sjunkande.....andelen simkunniga i befolkningen sjunker.

 

2. Risken för att skada någon annan finns där, javisst, oavsett om du har 0,0 eller 0,3 promille, när du framför ett flytetyg. Men den intressanta frågan är ju naturligtvis: HUR STOR denna risk är? Med tanke på att det inte finns någon vettig statistik när det gäller detta, så finns inga svar att få........Alltså är 0,2: an en tyckarlag, alternativt en vi tror-lagOch att stifta lagar för att man tycker eller tror någonting är fullständigt absurt i mina ögon.

 

3. Argument blir inte sämre av att de är 2-3 år gamla Peter. Det som har någon betydelse är om de är relevanta.

Och jag kan räkna upp åtminstone ett 10-tal sådana argument, men jag vet att du inte är intresserad av futiliteter som fakta och prioriteringar av vart våra skattepengar tar vägen, så jag avstår.

 

Ha en trevlig söndag!

 

Edit: tar bort en överflödig bokstav som hamnat fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då har jag hittat lite mer, om båtolyckan.

Föraren är misstänkt för sjöfylleri.

Mitt antagande är att antingen har segelbåten som låg för ankar ingen belysning tänd eller så var föraren rejält påverkad.

För hur annars kan man missa en så stor båt när man kör en liten båt?

Möjligen somnat eller blivit hastigt sjuk.

se bild

post-10001667-1394237596,5486_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Labbibia; om du tycker jag raljerar - det var du själv som la nivån när du började snacka om simkörkort osv. Märkligt bara att det alltid är alla andra som... i din värld.

 

Crabfish, helt klart är att alkohol var inblandat, nivån är ju oklar samt hur synlig segelbåten var. Vet du om det regnade i området inatt och sikten var nedsatt, gårdagens väderprognos skvallrade om det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, ingen av dessa färdades i båt - vare sig nykter eller onykter.

Så varför tar du då upp dem som exempel i den här tråden?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varsågod :-)

 

Nja, jag kan även tycka det är intressant ifall den som körde var nykter, hade upp till 0.2 eller mellan 0.2 - 0.5 eller t o m över dessa siffror...Då har vi alla -förespråkare och motståndare- något att hålla sig till i debatten... Tycker jag, alltså... :-)

 

Ha det gôtt, det har jag å Tant frugan, nu på väg hemåt med båten. Har varit ute i tre och en halv vecka, och drar till hemmahamn i morgon. Ligger i Mollösund inatt. Sista semesternatten för i år, sedan blir det bara helg och dagsturer innan upptagning i oktober :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis!

 

Jag tror att seglaren låg på svaj, det står dock inget om seglaren hade topplanterna tänd eller ej. Jag ser fram mot vad utredningen visar, oavsett vad så har vi något se på i debatten, vilken sidavi än står på...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte hittat något om promillehalten.? Skall bli intressant att se vad den ligger på...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag får fram från SMHI:s radarbilder så regnade det inte då olyckan hände. Däremot på lördag em var det ett jäkla busväder som drog fram men framåt kvällen upphörde detta. Var själv i Kungshamn då och höll ganska bra kolla på vädret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Harry, om det omöjliga [enligt dig] skulle inträffa, och personen ifråga hade just mellan 0,21 och 0,99 promille i kroppen, vilka ursäkter kommer att komma då?

Det var nog vädret ändå... eller

Det var segelbåtens fel, de hade ingen lanterna... eller

Föraren blev akut sjuk och tuppade av... eller

De väjde för en [simmande] älg...

Både du och labbibia efterlyser bevis i form av olyckor som skett där man kan bevisa att det var just alkoholen som var orsaken. Hur bevisar man detta? Har det någonsin bevisats att en enskild olycka på vägarna hänt pga alkoholen? Hur gör man i så fall det? Kan man någonsin till 100% veta att olyckan inte hänt även om man varit nykter? I så fall, hur gör man detta?

Jag tror, men jag kan ha fel, att man även gällande skärpningen på vägarna till 0,2 inte hade något konkret fall där man till 100% kunde veta att alkoholen var orsaken där alkoholhalten låg mellan 0,2 och 0,5. Man valde istället att gå på indikatorer, vetenskapliga undersökningar om alkoholens effekter på människokroppen etc. Men av någon anledning verkar ni inte ifrågasätta detta... För enligt er måste man ju i förväg veta att det hänt olyckor för att man ska kunna skärpa lagen.

I alla fall på sjön. Men inte på vägarna. Skillnaden är vadå? Och nu menar jag inte hur man framför en båt vs en bil, utan hur olycksstatistik tolkas och lagar blir till.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det dog 17 cyklister 2011. Och skadades 8693 st. 

Det dog 40 personer i båtolyckor samma år. Hur många som skadades vet vi inte, eftersom statistik saknas. Men om proportionerna är liknande, så handlar det om tusentals.

När det talas om att minska antalet olyckor till sjöss är det inte bara döda som avses. Även om de, tyvärr, är lättast att räkna, och de enda som vi har statistik över.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du känner mig dåligt märks det.smiley

Det skulle knappast komma några ursäkter om det visar sig att vi hittat ett fall som påvisar att lagen har ett behov, vilket skulle vara positivt även om själva olyckan var tragisk.

Vädret kan påverka och i detta fall var det mörkt och kanske svårt att se segelbåten. Men troligen stor orsak bristande omdöme då föraren av motorbåten troligen haft hög fart i mörkret. Vansinnigt.

 

Du jag kan bjuda på ett par bortförklaringar om du vill. Han blev nog störd av ett UFO eller en meteorit och därför missade segelbåten. hahahacheeky (trams)

Nej troligen var han påverkad och gissningsvis av alkohol. Hur mycket hoppas jag vi får reda på.

 

Jag kan byta åsikt om fakta pekar på sådant. Men en fråga, skulle du kunna byta åsikt? 

Som du troligen vet så har jag tidigare grävt en hel del efter bevis men ju mer jag letat blitivt mer och mer kritisk till denna lag. De hade ju inga fakta för beslutet mer än tyckanden.

Hittills har jag inte sett till ett enda fall där lagen med sin låga gräns skulle förhindra olyckor men detta kanske kan bli ett sådant. Intressant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Äsch!

Är inte 0,2-lagen lite fjollig.

Kan vi inte löpa hela linan ut och förbjuda kontakt med vatten, en förlängd terrängkörningslag.

Tänk, en 100% reduktion av omkomna i vattenrelaterade olyckor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej Abbe, det där stämmer inte, åtminstone inte antalet skadade. Ur Folksams rapport för år 2011. Uppenbarligen blir statistiken felaktig på grund av att alla olyckor inte rapporteras.

....Närmare hälften av alla trafikskador i landet som leder till svårare skador utgörs av cykelolyckor, hela 48 procent – att jämföra med 28 procent för personbil, 8 procent för moped och 7 procent för fotgängare.

Det gör cykelolyckor till den absolut vanligaste trafikskadan med svåra skador och medicinsk invaliditet som följd. Konsekvenserna av cykelolyckor har tidigare varit dolda eftersom statistiken grundat sig på polisrapporter. Genom att studera data från sjukhus och försäkringsbolag blir bilden en helt annan. Då blir de cykelolyckor som dominerar skadeutfallet synliga, nämligen singelolyckor.....

 

Varför skriker inte förbudsivrarna på cykelkörkort? Har finns det bevisligen rejält att bita i.

 

http://media.folksam.se/sv/2012/05/04/nya-siffror-fran-folksam-cykelskador-vanligaste-trafikskadan-i-kommunerna/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Labbibia... vad är det du inte fattar angående skillnaden i att riskera att skada sig själv och riskera att skada andra? Cyklister skadar sig själv, och därför ställer ingen krav på körkort där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om datainsamlingsmetoderna blir avsevärt bättre och mörkertalet minskar markant (hur man nu mäter det, det är ju trots allt ett mörkertal) så kan jag absolut byta åsikt.

Men du svarade faktiskt inte på en av mina frågor, även om den kanske var luddig; hur tror du det gick till när man sänkte promillegräsen på vägarna från 0,5 promille till 0,2? Vilken fakta hade man då? Man kunde ju inte veta om det blev en skillnad. Vilken typ av information tror du låg till grund för det beslutet? Var inte det också en massa tyckanden?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt. Du skriver det ju själv, varför måste vi dra slutsatserna åt dig. Jag citerar dig.

Då blir de cykelolyckor som dominerar skadeutfallet synliga, nämligen singelolyckor.....

Singelolyckor. Singel. En person. Tredje man ej påverkad. Punkt.

Sjöfylleri. Risk för annan. Därför blir det regleringar.

Men din vana trogen kommer du inte besvara detta...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Är det alltså riskfritt att cykla på en fotgängare? När jag motionscyklar så är jag rädd till den milda grad att köra på andra trafikanter att jag bryter mot lagen och cyklar landsväg trotts att parallell cykelbana finns. Att ignorera lagar är ibland säkerhetsfrämjande. Eller snarare, ofta är lagar idiotiska och kontraproduktiva.

men jag antar att de flesta politiker har ekinomibakrund, vilket skadar logiskt tänkande. ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu börjar det balla ur ordentligt, men menar du att cykelkörkort gör så att gående går på rätt sida av en gång-cykelbana?

Och vad har det här med 0,2-lagen att göra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Cyklister cyklar ofta på kombinerade gång- och cykelbanor så det håller inte med att de bara skadar sig själv. Dessutom kör cyklar ofta på trottoarer.

Cyklister omfattas inte av bilars 0,2 lag utan där kan man få full och cykla och endast bedömninga om man är för full så man kan vara en fara för trafiken.

Rattfyllerireglerna gäller för motordrivna fordon.

Tillsammans med livsfarliga så kallade zebralagen och cyklister kan många allvarliga olyckor ske speciellt när många cyklister tror att trafikreglerna inte gäller dem och att de är odödliga.

Det sista är ett eget påstående som jag inte har fakta för men jag tror flera sett hur cyklister far fram som idioter i trafiken. Finns dock en del som lärt sig trafikreglerna och ger tecken när de ska svänga och visar andra hänsyn.

Lite fakta ändå för de som orkar läsa. Från vår södra del av landet.

http://www.tft.lth.se/fileadmin/tft/dok/publ/STRADA_information_2013.1_Skaane.pdf

Dock inget om alkoholrelaterade olyckor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

PETER_K

Citerade fel inlägg

''Börjar balla ur''

Det var urballat redan när mindrevetande politiker började lösa ickeproblem. Och nej en lagstiftning gör inte att folk gör rätt varken på land eller till sjöss.

Min förhoppning var av den enkla art att sunt förnuft fortsatt skulle gälla.

men omyndingförklarar man människor så ser jag en risk att folk tar mindre ansvar för sina handlingar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man drunknade vid gummibåtstävling.

http://www.expressen.se/nyheter/man-drunknade-vid-gummibatstavling/

 

Gråzon i lagen

Många var berusade i vattnet, men inga gripanden gjordes. Enligt Lars Byström beror det på att de flytetyg som användes var för små för att betraktas som fartyg enligt lagen.

– Vi såg två som satt och drack alkohol i en uppblåsbar soffa, men enligt sjöpolisen är det då inte tal om sjöfylleri. Det finns en gråzon i lagen, säger han.

 

Verkar vara en bra utformad lag vi har. (ironi)

post-10001667-1394237596,8686_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...