Mackey 4 477 Postad 7 Augusti , 2012 Enligt en annan tråd är 8 av 10 för alkohollagstiftningen på sjön, http://www.maringuiden.se/forum/;thread=458701 I den tråden konstaterar jag att 4 - 5 personer av de 24 som dött till sjös med säkerhet framfört sin båt och med säkerhet haft alkohol i blodet. Övriga döda med alkohol i blodet (ca 13 st) kanske bara var ombord på båten som gäster. Det skulle alltså kunna vara mer effektivt att införa en gräns för hur full man får vara som gäst ombord på en båt än att ha en gräns för skepparen och övriga som framför båten. Mackey PS Vill påpeka att jag inte är för att framföra båt berusad och inte heller för lagar som som inte har lämplig grund att stå på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Abbe2 95 Postad 7 Augusti , 2012 Du räknar där lite slarvigt. För det är 40 personer som dött till sjöss 2011, inte 24. Den senare siffran är antalet obduktionsprotokoll som de har granskat så här långt. Så om vi gör antagandet att alkoholintaget är oberoende av om man är ensam eller ej på båten, så kan vi säga att det var 10 personer som dog som garanterat framörde båten då de var ensamma ombord, varav 7-8 antagligen var berusade. Med säkerhet kan du inte säga speciellt mycket utan att ha tillgång till rådata. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 477 Postad 7 Augusti , 2012 Jo, det blev vist lite slarvigt, men andemeningen är ju rätt... Bra att du påpekade missen så att förvirring ev. blir mindre. Mackey Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sueco 6 Postad 8 Augusti , 2012 Hahaha, det blir tummen upp för den Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 8 Augusti , 2012 Lagen är en ren nykterhetslag och har inget direkt för säkerheten till sjöss. Då hade man infört obligatorisk flytväst vilket med stor sannolikhet gett mer. Även oblikatoriskt förarintyg hade gett mer och gärna med större inslag av kunskaper om sjölagen så man förstår det ansvar man har som ägare och förare av en båt. Det vi fick var ett slag i luften. KBV fick vad de önskade så de kan utöva mer makt och jaga nykriminaliserade svensson. De riktiga problemen kommer de aldrig åt via denna lag och fokuserar nu ännu mer på enkla saker istället för att sätta resurserna på riktiga problem. Slöseri med skattemedel och brister på att lösa riktig brottslighet Senast ändrad av crabfish | 08 augusti 2012 | 06:04 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kapten_cook 16 Postad 8 Augusti , 2012 Till de som inte fattar argumentationen kring denna tramslag rekommenderas följande debattinlägg...http://www.dn.se/debatt/hall-sverige-fritt-fran-moraliserande-forbud ...som sätter förmynderiet och viktigpettertendenserna i sitt sammanhang, man kan undra hur dylika lagar, förbud av tvåtaktare inkluderat, egentligen kan tillkomma i ett land, där man får förmoda, vuxna människor skall tänka själva. Dessa j-a ordningsvakter, förbud en det ena en det andra. Snart är inget lagligt längre! mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Arne_Anka 11 Postad 8 Augusti , 2012 Men orka... hur svårt kan det vara? Drick hur mycket du vill, men låt bli att ta båten efter. Är det verkligen så knepigt? Jag har full förståelse för att man opponerar sig mot förbud som är just förbud, men jag vill kunna framföra min båt i skärgården utan att fundera på om andra båtägare är på lyset när de kör. Så lika mkt som du tycker att lagen inskränker din frihet, lika mycket tycker jag att din rätt att dricka inskränker min. Och Maria Abrahamssons populistiska inlägg har vi redan diskuterat. Om jag muckar eller inte får du avgöra själv... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 8 Augusti , 2012 Exakt, för dom hjälper det nog inte med lagar.... Dom borde inte köra båt alls, varken berusade eller nyktra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 16 Augusti , 2012 Skev bild av riskerna med sjöliv Utan vettig anledning har den unika friheten till sjöss inskränkts. Ja läs själva vad det går att läs på SvD hemsida http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/skev-bild-av-riskerna-med-sjoliv_7426382.svd Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 31 Juli , 2013 Som jag tidigare lovat så kommer jag med nyheter angående vår alkohollag I dagens nummer av Norrtelje Tidning kan man läsa om Kan vi lita på våra myndigheter? http://norrteljetidning.se/hem/2.7968/1.2160285-kan-vi-lita-pa-vara-myndigheter- Detta inlägg är enligt de regler MG:s ansvariga bestämt och vi får inte skapa nya trådar om detta ämne utan skall återvinna gamla. Tack. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 31 Juli , 2013 Ja Ola Ljungberg stiger i graderna, nu är han skribent i Norrtelje tidning med ingenting nytt utan gammal skåpmat, samma personer som uttalar sig, törstig herre det.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Allegro33 9 Postad 31 Juli , 2013 Kul att ni diskuterar detta ämne hårt!! Ena sidan vill ha ( Lite alkohol på sjön, en kall eller 2 ) Andra sidan tycker det är helt absurt och tycker dom ska gå med i AA... KLIV UT UR BOXEN båda sidorna! Problemet ligger inte i alkohol eller ej, problemet ligger väl ändå i att Staten har gjort er till en JA sida och en NEJ sida. Vuxna människor borde väl ändå få ta det beslutet själva istället för att storebror ska dikta upp nya lagar som egentligen inte ens angår dom, OM DET INTE HÄNDER NÅGOT! Det är där lagen ska in! Händer det något OM man har alkohol i kroppen så ska personen ifråga straffas, Både för skada på person/ egendom, oaktsamhet i trafik, Dåligt omdöme, försättning utav andra i fara, försäkringar ska inte träda in, O,S,V Och kom nu inte med att staten sätter in lagar i förebyggande syfte, isåfall borde, det vara olagligt att köra fordon överhuvudet taget, Gå utan reflex vid väg, knivar i köket, stå på stege, flyga till kanarieholmarna o,s,v ! Visst , VAPEN, pistoler och gevär m,m , där är utvägen nästan 100%, Och skulle det innebära att en 0,2%are måste köra över 4st båtar en skolklass och parkera båten över grannens sommarstuga varje gång! Då blir det en kostnadsfråga och ett allvarligt problem för samhället. Och en lag för att få slut på samhällsproblemet därför krävs, då har vi förbrukat vår vuxna rätt till en öl tillsammans med grillkorven en varm sommardag! Jag själv seglar bara om jag är 0,00%ig ,,, Därför att med 0,01% i kroppen så kan en fördröjning på en hundradels-sekund vara avgörande för en olycka eller ej. Samma sak om man är trött eller hungrig, PS. Kommer nog en lag om det med snart! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Abbe2 95 Postad 31 Juli , 2013 Det mest anmärkningsvärda är att Ola L. upprepar samma felkatigheter igen, saker som vederlagts bl.a. i dikussioner här på Maringuiden. Det inger inget större förtroende. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 31 Juli , 2013 Ja och personligen ser jag faran i personer som O L som totalt ignorerar andras vilja samtidigt som han lägger ut i media mm som om han representerar alla! Jag liknar personligheten med människor som har skapat betydligt mer skada genom historien, karln har ju totalt förlorat trovärdigheten Demokrati är på gott och ont och personligen ser jag den dåliga sidan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
qbt54 11 Postad 31 Juli , 2013 Men kanske majoriteten ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 31 Juli , 2013 Han har ofta ordlagt sig med alla och liknande och det handlade om hur han agerar inte hur många han representerar, han har förmodligen skrämt bort fler än han samlat. Oavsett egen ståndpunkt i saken så vill jag inte blir representerad av Ljungberg, då byter jag heller åsikt, så illa är det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 1 Augusti , 2013 Visst är det så att vissa skräms man av och ändrar därmed åsikt för att man tycker att personerna som skall representera åsikten är urusla i sin retorik, bl.a O L, som många vet var jag motståndare till lagen när den kom men tycker att motståndarsidan här på MG snabbt övertygade mig om vad som är rätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
labbibia 3 Postad 1 Augusti , 2013 Vore tacksam om du ville visa vilka felaktigheter som vederlagts i det som skrivs i debattartikeln? Att det finns några här på MG som med näbbar och klor (och rena personangrepp) försvarar 0,2-lagen är inte någon nyhet. Tyvärr är det inte heller någon nyhet att admin här på MG låter denna klick hållas, trots att de gång på gång överträder forumreglerna. Se bara på inlägget här nedan, där någon kallar Ljungbergarn för en törstig herre. Ett rent personangrepp, men så blir det när argumenten tryter. Att inte admin stävjar detta har åtminstone för min egen del gjort att jag mer eller mindre slutat följa MG, info och bättre ordning går att få på annat håll på nätet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Abbe2 95 Postad 1 Augusti , 2013 Som lagen är skriven ska alla ombord kontrolleras och så tillämpas. Vilket inte stämmer, lagen är inte skriven så. Sådana kontroller sker inte heller regelmässigt. Inte undra på att Sveriges samlade båtorganisationer kräver omedelbar översyn. Inte alla, utan bara vissa båtorganisationer kräver detta. En lätt skrapning igen ger svaret från Transportstyrelsen. 2011 40 omkomna, ingen omfattades av 0,2-lagen. Det finns ingen uppgift om alkoholhalt hos föraren vid dessa olyckor, alltså är det okänt hur många av förarna som eventuellt bröt mot lagen. Olyckorna sker år ut och år in i små sjöar och med båtar undantagna från lagen. Lagen gäller även på små sjöar, så det är ovidkommande. Det är okänt hur många av olyckorna som skedde i båtar som omfattades av lagen, eftersom sådan statistik inte finns. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 1 Augusti , 2013 Det är inte vanligt att jag skriver i dessa trådar. Men detta börjar bli tjatigt,så då måste jag lägga mig i. 0,2lagen är knasig onödig men sammtidigt där redan. Och att någon politiker skulle lyckas med att ta bort denna lag tror jag är omöjligt. Det skulle vara politiskt självmord att bara föreslå detta. Tex skulle aftonblaskorna säkert skriva den ena efter den andra smaskiga löpsedeln. Politiker uppmanar till fylla på sjön,osv. En annan sak som slagit mig är argumentet det kostar för mycket. Jag tror att det finns kostsammare saker än 0,2lagen som säkert går att ändra på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenbja 9 Postad 1 Augusti , 2013 Detta är ett ämne som liknande BILTEMA a newer ending story Abbe2 du har rätt i att Som lagen är skriven ska inte alla ombord kontrolleras och så tillämpas. MEN om någon/några personer ombord (Ej föraren) har ”en uppgift av väsentlig betydelse för säkerheten till sjöss” då måste dessa också blåsa och riksera dömas för sjöfylleri detta AVGÖR tjänstemannen på plats d.v.s polis eller KBV d.v.s det blir en subjektiv bedömning överklagan kan göras i domstol jag har inget emot 0.2 lagen men det skall vara likadant när man framför andra fordon den som kör skall vara nykter (Gärna helt) sedan får passagerarna vara berusade om de vill ,vi skall kunna göra som iland ta båten/bilen till krogen en kör punkt slut och den SKALL var nykter EDIT stavfell Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 1 Augusti , 2013 Visst är det så och det får alla som vågar stå upp för vad de tror på stå ut med. Eller? Dessutom utan admin här gör eller har gjort ett skit åt det. Själv blivit kallad alkoholist och en del andra oförskämdheter. Men nu handlar det inte om hur jag tycker om att ta en öl eller två utan om det vidriga sätt man inför lagar på och i detta fall helt utan fakta. Lyssnade på Özz Nûjen som sommarpratare och rätt intressant när han tog upp om hur vi i snälla fina Sverige avlyssnar folk på liknande sätt som forna östblocket höll på med och som vi då kritiserade kraftigt. Men sådant tyckker väll alla JA-sägare att det är ok det med. Dock inget för ett marinforum så den släpper vi där. Men, ibland kan det vara bra att våga tänka själv. Not. Özz Nûjen som gjort sig känd som stå-uppare. Såg honom på Norra-Brunn i Stockholm för ett par år sedan och hade förväntat mig en vanlig komisk kille som får folk att garva. Dock fanns en hel del allvar i hans framförande vilket fick åtminstone mig att inse att han har ytterligare dimensioner och som vågar stå för vad han tycker. På liknande sätt är Ola Ljungberg en kille som vågar stå upp för sin åsikter vilket även jag gör. Men oss är det svårt att garva åt för vi är bara allvarliga i det vi framför. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kalledrag 3 Postad 1 Augusti , 2013 Hoppas ni åker på Dagenefterfylla allihop 0,2 är väldigt lite Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janken 178 Postad 1 Augusti , 2013 Angående definitionen av alkoholproblem så upprepar jag att... Huruvida man har alkoholproblem eller inte har inte att göra med huruvida man dricker en eller två öl! Det har snarare med förmågan att kunna AVSTÅ från en eller två öl! Det som är fascinerande är hur oerhört viktigt det verkar vara att dricka dessa två bira! Jag tror att detta är en ickefråga för de allra flesta. Det kan också vara ett av skälen till varför det aldrig blir någon stor debatt inom SBU, kryssarklubben eller andra båtorganisationer. Det har knappt diskuterats i vår båtklubb och jag har inte hört några diskussioner ute på bryggorna eller i hmnarna heller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Arne_Anka 11 Postad 1 Augusti , 2013 Problemet är att det är svårt att föra en debatt när motståndarna till lagen kategoriskt far med osanning och förvanskar statistik med ett enda syfte; att försöka sprida sin propaganda. Det finns ingen tillstymmelse till källkritik eller försök till objektivitet hos motståndarsidan anförda av Ljungbergarn & Co. Debatten har decimerats till sandlådenivå då motståndarna till lagen desperat tar varje fjäder och skapar en struts av det. Om ett gäng kändisar skriver att man bör få dricka på sjön, då blir detta den sanna vägen. Man skriker högt att det inte finns ett enda fall där man påvisat att någon som haft mellan 0,21 och 0,99 promille någonsin förolyckas. När sedan Transportstyrelsen just får fram sådan, då väljer Crabfish att skriva en massa inlägg om hur de just fått tag på denna statistik, medan Ljungbergarn istället väljer att rakt ut ljuga. Jag har sagt det tidigare och säger det igen; det finns inga argument som kommer att bita på Ljungbergarn, Crabfish, Labbibia & Co. För de har blivit så arga, deras medborgerliga rättigheter har blivit till den milda grad kränkta att de, oavsett argument, kommer att fortsätta sitt korståg mot lagen. För att deras två huvudargument är dels att de kan minsann ta två glas vin och puttra hem i fem knop utan att utgöra en fara för sig själva eller annan. Något jag absolut inte ifrågasätter. Argument två har varit att det inte finns något bevis för att någon verkligen förolyckats, i just en båt som lagen omfattar. Detta ifrågasätter ingen heller, för sån statistik finns inte. Det finns en massa indikatorer som påvisar ett samband mellan alkohol och olyckor. Men inga konkreta siffror. För denna typ av datainsamling är oerhört komplicerad. Seriöst. Att ni orkar. Att lägga all denna energi på detta icke-problem. Visst kan ni välja att bli bittra av detta. Personligen anser jag det vara märkligt med tanke på att ni uppenbarligen har en båt, ni bor i ett av de bästa länderna i världen för att ha båt med våra fantastiska skärgårdar. Inte nog med det, ni är dessutom lyckligt lottade som har ekonomiska medel att äga båt, något inte alla har i vårt avlånga land. Så istället för att gnälla och tycka synd om er själva för att stora stygga staten berövat er den av Genevekonventionen stipulerade rättigheten att dricka tre glas vin till maten och sedan köra båt, inse hur priviligerade ni är. Nu ska jag förbereda morgondagens båtutflykt. Utan alkohol. Shit vad trist jag kommer att ha... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janken 178 Postad 1 Augusti , 2013 http://st.nu/medelpad/sundsvall/1.6073362-kustbevakare-smet-fran-batkrasch Den här killen var en rackare på att köra båt efter en kväll på krogen. Ett under att ingen omkom. En halvmeter fn att köra raktin i bropelaren. Tydligen tog han den med bogen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 2 Augusti , 2013 Precis som Arne_Anka skriver, ett icke problem. Vad ska vi då införa en lag för att lösa något som uppenbarligen är ett problem? Det som endast finns är de som är rejält onyktra och för detta hade vi redan en lag. Visst var KBV kritiska till att de inte kunde genomföra nykterhetstester utan att ta med aktuell person till polisen. (framfördes på avsnitt på TV) Men det kanske så det skulle vara, alltså att polis är polis och KBV är KBV. Men visst finns det ekonomiska intressen i att delegera polisiära uppgifter till lägre utbildad personal. Hade välkomnat mer polis på sjön för då håller sig folk i de regler som finns men där är precis som på vägarna, de är ersatta av annat. På vägarna av plåtpoliser och på sjön av KBV. Var väll nödvändigt för att sänka skatterna. Hade man varit smart hade man inte infört lagar mot ett ickeproblem för då hade man kunnat sparat mer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Abbe2 95 Postad 2 Augusti , 2013 Kustbevakningen fick göra nykterhetstester även innan. Däremot så fick man endast göra bevisprov för sjöfylleri då, och den utrustningen fanns tydligen bara hos polisen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Haimster 0 Postad 2 Augusti , 2013 Blir mörkrädd när jag läser om att folk verkligen tycker att det är okej att köra alkoholpåverkad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser