Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
Robert63

Marknaden för fritidsbåtar helt på grund

Rekommendera Poster

Som färsk båtägare sedan i Juli i år så tycker jag att marknaden är relativt sund om man man går in i köpet med en sund inställning. Köpte min Dc på firma och dom låg 10% över blocket priserna, men dom skickade med en Garmin 526s i köpet så då var det inte mycket att fundera på. En handlare måste ju få tjäna lite på affären. Detta var hos en handlare i Luleå och som förstagångs köpare så måste jag säga att det känns som att jag och firman gjorde en bra affär. Kanske det är skillnad mellan norra och södra Sverige när det gäller pris på båtar. Jag har ingenting emot folk som prutar om man kan motivera varför, pris sätts väl med en viss prutmån för att sedan ta en disskution om priset öga mot öga. Jag vill kunna träffa köparen två år senare och kunna se honom i ögonen. Ofta kan det ju handla om en hel del pengar i en båtaffär och då är väl det bästa om båda parter blir nöjda. Jag är inte omöjlig när jag säljer något om köparen är vettig i sina argument och att vi båda har förståelse för varandras situationer. Vad köparen vill ge och vad säljaren vill ha är aldrig samma sak.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan absolut vara fallet, en annan tanke är att det råder stiltje på båtmarknaden och sänka priset är nödvändigt för att få uppmärksamhet på annonsen. De som inte behöver sälja väntar, de som måste får bita i det sura äpplet.

Den stora frågan är dock vad som händer framöver, kommer begpriser tillbaka eller kommer pressen nedåt att fortsätta?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min nytta i hur du funderar i en affär vet jag inte mycket om men du tipsade om att provpruta på objekt och då undrade jag om det gett något.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På alla mina båtar har jag fått tillbaka min insatts och på några faktiskt gjort mig en hacka ... Tycker inte det är sunt med tanke på att jag brukat båtarna några år , men ibland ser behoven för köpare lite olika ut år från år ...på något sätt tycker jag att båtpriser borde bli mer realistiska , tror vi alla kan få ett bättre förhållande till båtlivet om vi accepterar att det är nya tider och nya spelregler!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man kan nog också tänka sig att många av båtarna som ligger ute till höga priser inte behöver säljas så där i brådrasket. Nätsajter som t.ex. blocket har  förändrat säljbeteendet väldigt mycket senaste åren. Tidigare var det mer omständligt att annonsera ut en båt och man gjorde det inte förrän man verkligen ville bli av med av en eller annan anledning. Man fick sitta o plita på en annons, ringa en tidning och sätta in annonsen, få en faktura och betala. Gjorde man sig detta besvär ville man vekligen sälja båten och satte priset därefter.

Idag är det helt annorlunda. Det är mycket enkelt att sitta i soffan och lägga ut på t.ex. Blocket och relativt billigt är det också. Jag är övertygad om att många som är ganska nöjda med sin båt ändå slänger ut en annons för att kolla intresset eftersom det är så enkelt. Har vi tur och får ett bra pris säljer vi annars får den vara kvar, vi är ju ändå ganska nöjda med den. Så tror jag många resonerar.

Trådskaparens berättelse och påstådda tillvägagångssätt, som även verkar ha ändrat sig över tiden, ger jag dock inte mycket för...laugh

/Zwen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror det ligger mycket i det du säger.

Jag har själv börjat resonera mer i sådana termer, säkerligen till trådskaparens och andras stora förtret som tror att marknaden har havererat och att de ska kunna vinna SM i prutning...

Det är JAG som bestämmer när jag vill sälja, vad jag vill ha och vem jag ev vill sälja till. Passar det inte så kan köparen behålla sina pengar, så behåller jag min båt. Just as simple as that!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är också inne på den linjen som Sparre och zwen har. Nämnde det lite grann i inlägget där jag bemötte TS. Nu vet vi inte hur mycket sanning det är heller i trådskaparens berättelse. Ska f.ö. inte sälja någon av mina båtar så problemet finns inte för mig ännu. Däremot har jag fått hjälp med att bli av med delar på min Ryds. En motorkåpa till Murklan försvann under veckan plus ett tjugotal andra båtägare som blev av med motorer och kåpor. angryF-n, s-n och hela den övriga brutala vokabulären!

/Moltas!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Delar din uppfattning som även sign Sparre och Moltas skriver. Fenomenet har funnits i flera år på bilmarknaden (Blocket), och nu finns det även på båtmarknaden. Intresset att bara kolla prisnivån på eget objekt det har både spridits och utökats. Bra eller inte, vi kommer nog få leva med detta fenomen. Idag kollar vi prisbilder på bl.a. Blocket medans vi förr var hänvisade till olika nischade tidningar som också hade gott renommé och var trovärdiga. Vill man verkligen sälja så är detta inget övermäktigt problem, det är bara att se till sig själv. Vad är jag villig at betala för objektet? Med vänlig hälsning, Laand

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du pratar om förändrade beteende i köp och sälj, men du glömmer en sak, det finns fler båtar än vad det finns köpare och de faktorer som påverkar köpkraften på relativt dyra extravagansa som båtar är fler. Därför håller båtmarkanden på att stabilisera sig från en sjuk nivå till en mer balanserad. Det här är inget jag har uppfunnit, det räcker med att sätta sig in i läget för att notera att fler gjort det, redan dagen efter min trådstart lade någon tidning nästan exakt det jag skrev, att båtmarknaden hade gått på grund. Det är fakta. Jag tror också att det finns människor som lägger ut en annons för att testa, men väl kommen så långt i tankeprocessen har man nog redan börjat släppa sin båt, så jag tror inte det är någon stor del som gör så, men säkert fins de. Helt kallt ska du nog räkna med att man faktiskt vill sälja sin båt om man annonserar ut den. Enklare att sälja, men också att köpa, även den biten går att ta kommando över från soffan. Tiderna förändras Zwen. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...