Gå till innehåll
torsdag 06 februari 2025
Robert63

Marknaden för fritidsbåtar helt på grund

Rekommendera Poster

Hej! P.g.a haveri och inlöst båt gav jag mig ut på jakt efter en annan. Att studera Blocket är ren humor, där det begärs fantasipriser för rena härken. Väldigt många faktorer samspelar för att marknaden är sänkt. Detta har inte riktigt nått säljarna ännu, men kartan kommar att ha ritats om tills nästa säsong och om inte förr så går ljuset upp då för de som ska sälja. Att se en gammal skorv från 75 bjudas ut för ett fantasipris med slutklämmen färdigprutat skvallrar om verklighetsfrånvaro. 

Jag ledsnade helt enkelt på de fantasipriser som begärdes, och valde ut 10 båtar. Sände ett bud som låg 30-40% under utgångspris, och fick svar av samtliga. Utgångspriserna låg mellan 75-150. 

Det är inte enkelt att sälja båt idag, HELT köparens marknad, och det kommer att bli en sund justering på priserna nästa säsong, när de som ska sälja kommit ikapp verkligheten. 

Har följt marknaden dagligen sedan april, läst in mig på de faktorer som samspelar och tror att vi äntligen kan skåda lite sans och balans i prisbilen framöver. Gött, prisbilden på båtar har länge varit skev. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag håller nog med men då endast inom vissa prislägen och för vissa typer av båtar. När det gäller mindre  modeller av segelbåtar, 21-27 fot sådär, så tycker jag att det verkar vara billigt att köpa båt nu. Man får en fin båt (vad det verkar om man läser annonserna) med motor och justa segel för mellan 20'-70'. Det tycker i alla fall jag verkar billigt.

Ex.

http://www.blocket.se/vasterbotten/Maxi_77_i_toppskick_41784173.htm?ca=11&w=3

http://www.blocket.se/stockholm/IF_bat_till_kanonpris_41432000.htm?ca=11&w=3

http://www.blocket.se/uppsala/Ohlson_22_39132155.htm?ca=11&w=3

mvh Thomas S

Senast ändrad av gladius | 05 augusti 2012 | 00:15

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alla vill ju att marknaden skall vara till deras fördel.

Som köpare vill jag ju att allt slumpas bort till vrakpriser.

Som säljare vill jag ha ut mestra möjliga för min gamla båt.

Inte stor mening i att beklaga sig över hur marknaden ser ut.

Den ser alltid fel ut från det perspektiv som du ser det.

Det är bara till att göra en bedömning och betala om man anser priset skäligt. Att ondgöra sig över annonser på blocket ändrar knappast något. Surt men sant.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har ju en tråd om festliga Blocketannonser där även exempel på fantasipriser passar in. Jag la in den på bilden (trots att den är från Tradera) för att jag höll på att skratta ihjäl mig när jag såg den första gången. Denna auktion har återaktiverats många gånger utan någon som helst justering sen den las in någon gång i våras. 

Det skulle vara så otroligt intressant att få veta hur säljaren tänker. Sänker han Köp nu-priset med 100.000 (ett hundra tusen!!!) kr så kanske han kan få båten såld...men inte ens då är det säkert! laugh

post-5151-1394237203,0159_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det intressanta i frågeställningen är väl vad du fick för svar på dina prutningar? Var de medgörliga eller förkastade de helt dina förslag? Har du sagt A får du säga B.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så klart, men marknaden för fritidsbåtar har länge varit skev. Priserna som begärs är inte på något sätt skäliga. vilket bland annat visar sig genom att jag ser samma båter nu som jag gjorde då jag började titta i maj, samt det faktum att alla de jag gav ett skambud var villiga att acceptera det.

Av respekt mot de drömmare som annonserar sina båtar så väljer jag att inte lägga ut länkar, men det är helt skrattretande. Jag beklagar mig inte över hur marknaden ser ut, konstaterar bara att den är köparens och att det kommar att gå upp även för säljarna inom kort. Tappet på fritidsbåt kommer att bli stort. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ingen gav grönt ljus direkt, ville mötas på halva vägen, men samtliga var med på affärsförslaget efter att jag svarat att det var mitt bud som gällde, eller inte alls.  säger en del om hur trångt det är att sitta i säljläge på båt. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad gör att trådskaparen har den sanna bilden av marknaden ?

Handlar det inte bara om viljan att köpa till lägsta pris ?

Prova att göra på samma sätt med husköp.

Nänä priserna är rena drömpriserna jag väntar till säljarna inser att de begär helt galna priser

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller med om att prisbilden är uppskruvad, men hur tusan orkar man följa marknaden dagligen sedan april, speciellt när det rör gamla härken som du säger....?

Jag tvivlar inte på att det går att pruta, men som säljare tröttnar jag gravt när folk ska mailpruta utan att ens ha sett båten.

Sen tror jag att båtmarknaden är lite speciell då den inte präglas av samma utbud och efterfrågan som finns på exempelvis bilmarknaden, eller bostadsmarknaden.

Vi pratar en ganska smal marknad, där det kanske finns 5-20 båtar av samma typ till salu samtidigt i hela Sverige. Att då som säljare bedöma var marknadsvärdet ligger blir rätt svårt eftersom det finns relativt ont om referensobjekt. Ett problem som borde gälla även köparna. En viss vägledning kan väl visserligen vara nypriset och sedan göra åldersavdrag för motor och båt. Jag förväntar mig ingen större förändring rörande detta till nästa säsong. Varför skulle vi få se det? Så här har det ju varit i åratal nu.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad som är fint är antagligen rätt subjektivt.

Det känns som att många ratar 70-talarna rätt duktigt numera. De anses helt enkelt ha gjort sitt och det är säkerligen alldeles sant i många fall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför jag följt marknaden beror dels på att jag köpte min första båt (för i år) i våras, sedan av intresse och till sist för att köpa igen. Utbud och efterfrågan på båtmarknaden är en av de faktorer som spelar in, det finns fler båtar än spekulanter. Pruta på en båt jag inte sett? Ser inget fel med det då det sparar både tid och energi för både säljare och köpare om det finns ett härad om var man kan mötas ekonomiskt. Om du inte ser en kommande förändring i prisbilden inför nästa säsong så tror jag det beror på bristande insikt. googla. 

Senast ändrad av Robert63 | 05 augusti 2012 | 01:07

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Surt sa räven...............

Inte mycket att diskutera.

Det är som jag sa förut. En säjare vill ha mesta möjliga, en köpare vill betala lägsta möjliga pris.

Så är ju vardagen i alla affärer  alltsedan de gamla grekerna köpte båtar av fenicierna ( eller om det var tvärtom).

Vadå rätt nivå ??? det är ju markanden som avgör var priset ligger.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du inte ser en kommande förändring i prisbilden inför nästa säsong så tror jag det beror på bristande insikt. googla.

Bristande insikt? Hos vem? Hos mig, dig eller på marknaden i stort?

Priset bestäms ju av vad köparna är villiga att betala och vad säljarna är villiga att acceptera.

Att denna nivå rent generellt skulle förändras markant till nästa år har jag svårt att se.

Om marknaden är villig att pröjsa 100 för min båt, men jag innerst inne bara anser att den är värd 30 skulle jag ändå annonsera ut den för 110 inkl den obligatoriska prutmånen på 10%.  Om någon gynnare skulle maila och bjuda 50 utan att ens ha sett båten skulle jag aldrig ens svara.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du får gärna berätta istället:-)

Varför skulle det nästa år helt plötsligt bli rea på fritidsbåtar?  För att det står så i Aftonbladet, Expressen eller i Båtnytt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag sålde en Maxi 68 för ett par år sedan och fick massor av svar där de tänkta köparna var villiga att betala hälften av mitt begärda pris. Till en början svarade jag vänligt men bestämt att jag inte var villig att diskutera eller acceptera skambud. En del svarade då med ett antal svordomar att om det inte passade så kan det va.

Dom som prutade lite mer humant, 20%, inledde jag dialog med och ingen ville komma och titta på båten utan det kom fram att dom egentligen bara kollade marknaden för att se hur lågt ner man kunde komma.

Det kom också några och tittade på båten, allt från nybörjare som ställer fel frågor till experterna som hitta alla tänkbara fel och skäl till varför dom egentligen inte ville ha båten.

Till slut kom det en ung kille som tyckte allt var perfekt, spelade ingen roll att jag visade vad jag tyckte han skulle åtgärda, allt var perfekt. Han köpte båten, prutade ner den med 3.000:- till 29.000:- då batterierna behövdes bytas.

Vi hade en kontakt med varandra efter säsongen då han skulle hämta stöttor inför vintern och han var fortfarande like nöjd och glad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köpte min båt för ett drygt år sedan, priserna HAR gått ned sedan dess. Frågan är hur mycket till dom sjunker, det gäller nog allt som har med fritids nöjen att göra just nu.

Vissa båtar skulle helt enkelt behöva gå till båtskroten, tror personligen att en hel del 70tals båtar kommer hamna där vare sig ägaren vill eller inte, dom är helt enkelt för dyra i förhållande till en nyare bekvämare båt från 80-90talet. Sedan beror det ju förstås på vad just du spetsat in dig på som din båt, den kommer ju självklart sjunka i pris nästa år för då är den ett år äldre oavsett årsmodell...

Mailsvar med prutning betraktar inte jag som seriöst o får därför inga svar överhuvdtaget. DET är kostnadseffektivt!!! 

M.A.O Bara prutmail: inga intresserade köpare, är dom intresserade av saken jag säljer annat än för bara göra en bra affär sett till priset, så bemödar köparen att lyfta luren ringa upp o fråga lite om varan han skall buda på

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst 2012

Sedan 1996 har jag cyklat mountainbike. Cyklarna jag valde var enbart amerikanska Cannondale; skitsnygga och skitdyra. Den sista cykeln jag köpte var en Jekyll 3000 och denna beställde jag 2002 hos Cykeldoktorn i Helsingborg. Cykeln kostade då 57.500 kronor och för att jag la pengarna cash på kassadisken fick jag, tror jag såhär efteråt, 10% i rabatt.

Cykeln är idag i lika fint skick som när den köptes och nu har jag bestämt att avyttra den pga att den stått oanvänd i vårt garage sedan något år tillbaka. Så vad kan den vara värd idag då; kanske 4-5.000 spänn för en state of the art-cykel med XTR och det hela.

Man köper det man vill ha om man har pengarna och när man sedan säljer det så får man ta den realistiska summa som man någonstans inom sig vet att objektet betingar.

Inte för att jag på något sätt vill påstå att cyklar och båtar håller samma andrahandsvärde MEN summan man sätter måste ju vara realistisk. På den punkten tror jag många båtägare gör bort sig, tyvärr.

Sätter man inte den rätta summan så lär det bli en mycket utdragen process och det vet vi ju alla; ju längre ett objekt ligger ute desto dödare  är det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst 2012

Enligt dig hamnar vissa båtar på skroten, vare sig ägaren vill eller inte... Vad menar du med det? Är det statliga Båtskrotningskommandot som plötsligt ringer på dörren och tvingar båten från en...

Underhåll och kärlek till sin båt betyder att också en gammal båt får ett fint liv så det där med att dra alla båtar över en kam känns lite underligt. Dessutom, håll det i minnet; det finns nyare båtar som helt rasat pga att ägaren skiter i den.

Är båten gammal, illa underhållen så ligger den såklart i riskzonen men det gäller ju hus, bilar, båtar och allt annat som har ett värde (till och med relationer...).

Marinorna har massor av fina båtar som ligger och förfaller på land och varför är det så, kan man undra. Brustna drömmar eller vad?

På bilden en Bayliner vars ägare slutat drömma...

post-10022140-1394237203,1621_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst 2012

Tack för uppslaget!

Den artikeln får väl bli slutpunkten för denna tråd; det finns inget mer att tillägga!

post-10022140-1394237203,3649_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Åter igen en övertro på någon journalist som vil skapa en nyhet.

Priserna styrs av så enkla ting som efterfrågan och tillgång.

Självklart stannar inte debatten om priser bara för att SVD eller någon annan tidning har en artikel om båtpriser.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst 2012

Övertro, skriver debattören. Övertro på vad... sanningen?

Kanske dax för båtägare som vill sälja att se sanningen i vitögat. Blir man inte av med sin Albin 25 för 250.000 så kanske att man ska sätta sig i ruffen med en öl och reflektera...

post-10022140-1394237203,4203_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Annonser där det står att prutning sker på plats eller något annat trams bemödar jag mig inte med att svara på. Oftast har han/hon redan ett orealistiskt pris och det är en typ av säljare det inte går att göra affär med.

Nä, först ska det etableras ett pris som är marknadsmässigt. Sedan kanske jag kan åka och titta på objektet. Annars kommer jag att åka omkring och titta på överprisade vrak hela sommaren innan det blir någon affär.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

TS flera andra tar för givet att alla vil sälja för att dom är i behov av pengar, det behöver inte alls vara så. Det kan finas många skäl till att man sätter in en annons!

Jag själv t ex fick plötsligt ändrade arbetsförhållanden som gör att jag kommer att få betydligt mindre tid att resa för att göra underhåll mm och funderar på att slänga ut en annons med ett pris som jag själv bestämmer, jag vill i grunden inte sälja men köper någon båten till det pris jag vill ha så är det överkommligt annars så behåller jag den (har andra möjligheter för att lösa dom praktiska problemen) dessutom har jag mer än en båt...

Men kontentan av mitt inlägg är att inte alla är speciellt tvingade till att sälja och behåller då priset på en högre nivå och så ingen tror att det är helt dött så funkar denna metod, det säljs en del båtar för ca begärt pris bara rätt köpare hittar dom.

Sålde min styrpulpetare i våras till gammalt pris, alltså det pris som var normalt innan ekonomin började gå ner, jag tillät ingen prutning utan tänkte då behålla båten för bruk i sommar, dock så blev den såld likaväl trots kraftiga prutförsök, jag lovade dock fri leverans lite längre än jag först tänk då köparen inte hade båttrailer (som inte ingick i köp) men det blev ändå en vinn/vinn situation för oss båda, jag fick ett privat ärende i köparens hemtrakter :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, det tar jag absolut inte för givet, jag kan förstå de argument du radar upp. Men i köparläge så vill jag naturligtvis inte stångas med en säljare som lever kvar i tron att hans båt är värd si eller så mycket. SvD´ s artikel tar upp en del av de faktorer som samspelar, det finns fler. Det skulle kunna startas en tråd mest optimistiska säljaren som skulle kunna bli stor humor, men av respekt mot andra människor väljer jag att inte lägga upp länkar som exemplifierar hur galet många ser på värdet av sina båtar. 

Någon skrev att det var oseriöst att pruta via mail? Varför då? Det är väl mer oseriöst att slösa andras tid om det visar sig att man inte har samma uppfattning eller ens är i närheten av varanadra prismässigt?! Ett sakligt mail med ett prisförslag som mottagaren kan förkasta sparar bådas tid. Nu blev utfallet lite annat för mig, så man kan ju ana att många faktiskt vill sälja, oavsett skäl. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ingen som jämför med nypriserna.

En 23 fots motorbåt 80-talare får du för drygt 100tkr. Motorn är kanske gammal men går säkert många år till.

En ny vad kostar den? 600tkr minst. Mycket pengar för vår korta säsong.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst 2012

Absolut inte, det var bara ett hysteriskt exempel men om ganskar blocket (exempelvis) så kommer vi helt klart att hitta dem in real life.

Senast ändrad av 2012 | 05 augusti 2012 | 13:49

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför inte bara kontakta säljare som redan i annonsen har ett pris som du bedömer som marknadsmässigt?

Sedan förstår jag inte det här med att pruta innan man ens vet vad det är man bjuder på.

Om jag annonserar ut en båt för 100 och får ett kort mailsvar med orden; jag tar den för 80, så tycker inte jag att det känns helt seriöst. Hur kan jag veta att köparen är beredd att betala 80?

Min erfarenhet av mail/telefonprutare är att de alltid ska pruta ännu mera när de ser varan. Då ska alla möjliga fel hittas på av diverse experter. Nu har jag väl visserligen inte sålt så mycket båtar, men väl ett par bilar och där är det legio. Mail och telefonprutare är för mig enbart förknippat med struliga köpare. Jag förstår att man som köpare vill köpa billigt, men det finns gränser och när man märker att 1% av intresset rör objektet och 99% rör priset så är det lätt att tröttna. Sen är ju blocket.se och liknande marknadsplatser dessutom nedlusat med hobbyhandlare med kontoret på fickan. Varför skulle jag vilja göda dem?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...