Gå till innehåll
måndag 06 januari 2025
Storfiskarn

Problem med gasreglage

Rekommendera Poster

Är ny i båtmotor-lingo, så ursäkta om jag använder fel termer. Fråga om ni inte förstår vad jag pratar om så ska jag försöka förklara.

Har köpt min första båt och har problem med gasreglaget. Det är som att vajern inte räcker till riktigt. Framåt är det inga problem, full gas ger också fullt utslag, åtminstone vad jag kan se i förgasaren då spjället (eller vad det heter) öppnas fullt. Men vid back, samt när man gasar i friläge med spaken ovanpå reglaget, så ger det inget utslag på gasen innan det tar stopp i reglaget.

Hade jag bara kunnat spänna vajern en bit till så känns det som att det skulle funka, men jag har skruvat ut den svarta ratten som sitter i änden på gasvajern så långt det går. Nåt annat sätt att spänna vajen hittar jag inte.

Nån som har tips på varför det är såhär, och vad jag kan göra.

Edit: Det är en Evinrude 25 hp -84 om det är till någon hjälp.

Senast ändrad av Storfiskarn | 04 augusti 2012 | 23:58

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lossa och öppna reglaget. det låter som länken i reglaget inte ligger rätt. Jag hade en 83:a med samma symptom. Det är många lösa delar i reglaget som slits och hamnar utanför spåren inuti reglaget. Se till att ha lite fett att smörja med när du ändå öppnar reglaget.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har redan gjort det då gashandtaget ovanpå reglaget (det man gasar med utan att lägga i växeln) var alldeles löst när jag köpte båten. Där hade mycket riktigt skruven som håller fast handtaget lossnat, men det har jag åtgärdat.

Kan ju hända att jag lyckades sätta ihop grjerna fel, men jag tror inte det. Hur menar du att länken ligger fel. Den svarar ju på gas, bara en aning sent.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är inte så att du har för långa reglagevajrar, och därför virat ihop dem för att få dem lagom? Då skapar du slack på wiren oc glappet som slacket skapar kan skapa detta problem...är du med på hur jag menar?

Sjöberg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror inte att de är för långa. De är iaf inte ihopvirade.

Är inne på en justering av länkarna i anslutning till förgasaren. Har inhandlat en reparationshandbok (Clymer) och hittat ett avsnitt om hur man justerar gaspåslaget. Dessvärre är min båtengelska ännu sämre än min båtsvenska när det gäller tekniska termer. Kanske kan någon hjälpa mig at tyda följane instruktion:

Slowly rotate the throttle grip toward the ADVANCE position until the throttle cam timing marks align with the cam follower roller. (detta är jag med på)

If the throttle valve is not closed when the cam roller and throttle cam marks align, loosen the cam adjustment screw. Adjust the cam up or down as required to align the marks and tighten the screw.

Det är här jag blir ställd. Vad är throttle valve? Är det spjället som är synligt på förgasaren? För det är ju stängt hela tiden, ända tills precis när jag lägger i fullt gaspåslag i reglaget. Och vad betyder as required i sammanhanget. Hur ska det vara?

Om någon kan hjälpa mig med detta vore jag mycket tacksam!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag får hålla med ett tidigare inlägg. Det låter som att du har fått något fel inne i själva reglaget. Har själv fått samma symptom som du, kan säga att det är inte roligt när man skall lägga till :)

Nåja det kan säkert vara fel på vajrarna med, men jag tror att du lätt kan verifiera vari problemet ligger. Om du kan se att gasvajern följer tomgasbygelns rörelser så är det nog ett annat problem. Rör sig inte gasvajern nämvärt när du drar upp tomgasbygeln så får du öppna själva reglaget.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jippie!! Jag har löst det. Dessvärre var det så pinsamt enkelt att jag skäms. Men jag var i alla fall ärlig från början med att jag är rookie i sammanhanget. smiley

Efter att ha tagit isär styrreglaget insåg jag att något måste vara tokigt, då jag var tvungen att lägga i halv gas framåt för att få sakerna att passa när jag skule sätta ihop det hela igen. Började nysta i vad som orsakade att sakerna inte passade ihop och insåg att gasvajern måste vara helt fel inställd. I min tidigare iver att spänna gasvajern till max för att få mer effekt när jag lyfte tomgasbygeln hade jag visst skruvat vredet på gasvajern ÅT FEL HÅLL. frown

Jag hade alltstå släppt på gasvajen så mycket det bara gick. Lösningen var alltså att spänna gasvajern!

Men jag vill ändå tacka er för att ni envisades med att jag skulle in och rota i reglaget. För det första hittade jag faktiskt en plastbricka som hade ramlat loss inuti. Det hade inget med problemet att göra, men orsakade lite glapp. För det andra var det tack vare att jag studerade insidan av reglaget som jag insåg mitt tidigare misstag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...