Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
SaraStoffe

Bredspackling ombord, tips på spakel.

Rekommendera Poster

Vi har rivit ut all gammal skrovbeklädnad ur en garderob ombord på vårt renoeringsobjekt. Underlaget är nu riktigt ojämt och det är helt enkelt plast och glasfiberväv. Vi vill ha det slätt och lätt att torka av. Vilket spakel ska man ha? Ytan är ungefär 1,5 m2. Min idé är att bredspackla, måla med gelcoat. Bra idé?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mattan är isolerande. Har du ett topcoatat skrov kommer du att få er rå och fuktig ruff med mycket kondens på våren och hösten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med Peter, limma upp liggunderlag och täck denna sedan med någon skrovbeklädnad. På så sätt får ni en jämn yta som är lätt att hålla ren samtidigt som ni inte riskerar kondensfukt i garderoben.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller också med ovanstående inlägg.

Slipa ren glasfibern med en flapdisc http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Slip-och-Kap/Ovrigt/Flapdisc-19261/

Lima på ett liggunderlag - köps billigast hos Ö&B

och en ytmatta utanpå. tex denna http://www.hjertmans.se/webshop/framesets/siteframe.asp?rubnr=473&artname=Inredningsmaterial, skrovisolering&sok=super

Då får du slätt och fint och kondensfritt.

Sen har jag läst om nån färg som skulle hindra kondens, men kommer inte ihåg var.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Liggunderlag är utmärkt. Vill man få en slät och färdig yta så kör med skummad PVC tex Formalux

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för ert svar. Vi ska isolera och ha skrovbeklädnad i ruff och mäss. Detta utrymme jag talar om är en garderob som sitter mellan skottet mot ruffen och skottet i mässen. Tanken var att skippa skrovbeklädnad i garderob och toa för att få ett mer hygieniskt syfte. Enklare med en yta som man kan spola av i värsta fall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag köper resonemanget i toan, men i garderoben vill man inte ha kondens.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kostiga är att jag är av exakt samma åsikt.

Vem vill ha kläder som hängt i garderoben som är blöta.

När jag får avslutat de arbeten jag påbörjat i min båt skall jag isolera och klä i garderoben, men jag kommer även att göra det på toan. Gör man det väl och klistrar mattan väl i kanterna, så går det myket väl att spola av i toautrymmet om man känner behov av det. På en sån begränsad yta är det ju heller ingen större match att byta klädseln när man tycker den blir mökig.

Har ju tagit ner klädseln i förpiken och isolerat och klätt om. Det var ett enormt mycket större jobb.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men toaen, det hade bu varit mycket konstigare om vi INTE var av samma åsikt! :-D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men man blir ju som en pappegoja när du hinner före. wink

Sen kan man ju undra varför vi i regel tycker likadant. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okey. Köper att man kan isolera i garderoben. I förpiken så kommer det att isoleras och sättas skrovbeklädnad med 5 mm skumm som plus. På toan däremot blir det nog gelcoat på durken och kanske skrovbeklädnad mot skrovet. Ska uppdatera vår blogg om ni vill läsa om renoveringen. Kommer mer text snart. Tack igen för era tips.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Great minds think alike, vet du väl..? ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...