Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
fippe1

Problem med aq151 som dör

Rekommendera Poster

Jag har en aq151 som strular för mig. Den har gått jätte fint i en vecka ute på sjön. Sen kom lite misständningar, trodde då att jag fått fel soppa vid tankning en 30min innan, det visade sig när vi kom fram till finnhamn att kamremmen slitits ner pga att vatten från sjövattenpumen droppat ner på kamdrever på vevaxeln som gjort att samtliga drev rostat och fungerat som sandpapper. Vi åker 10 distans för att byta ut remmen, ligger då i ca 4.5 knop för minsta påfrestning på remmen, under den resan märkte vi inga misständningar utan då gick den fint. Vi byter remmen och konstaterar då felet med vattenpumpen monterar tillbaka allt och startar utan problem går superfint på tomgång när den kommit upp lite i temp. Tar ut henne på en testrunda går jättebra till en början upp till åtta knop då baktänder den en gång sen slår jag på fullt å det går fint i en halv distans då nästan tvär dog den. Den hostade ett par ggr på två burkar innan den dog helt. Försökte då felsöka så gott jag kunde lyckades inte få ngn gnista och stiften såg bra ut efter en timmes ruckande x antal provstarter utan en tillstymmelse till att den ens skulle vilja tända så tar jag en sista titt och ser inget fel känner lite på sladdarna igen och provar. Den startar och går fint. Testar å åker tillbaka kommer 100m sen dör den igen river isär ruckar på sladdar och kontakter igen utan resultat. Ringer då till svärfarsan för bogsering under tiden så sitter jag å väntar å gör ett nytt försök efter ca 10min då startar den igen. Den går fint på tomgång svarar bra på gasen obelastad. Vi får puttra tillbaka i ca 5knop ju fortare vi kör desto större och oftare kommer misständningarna. Valde då att inte gå på mer än Max 8knop å då gick den illa. Har inte kollat tändningen igen på den. Men den bör inte vara fem då den gick klockrent i 20knop när den gamla remmen var schyst. Nu har jag försökt att beskrivs så utförligt som möjligt därför blev det mkt text. Hoppas på att ngn har nån ide på vad som kan vara knas.

Senast ändrad av fippe1 | 04 augusti 2012 | 01:28

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Nu komer du säkert att jag är lite jobbig men jag kan ändå inte låta bli att göra ett inlägg. Är du/ni helt säkra på att kamremmen sitter rätt? /Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är 99.9% säker på att jag monterat remmen rätt. Och problemen som yttrar sig känns inte som remrelaterade.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...