Torparn61 3 Postad 3 Augusti , 2012 För en tid sedan så började Amperemätaren ställa sig strax under 0, och Voltmätaren på ca. 11,5V. Jaha, något ytterligare som har pajat tänkte jag. Alla (4 st) batterier är nästan helt nya. Då kom jag fram till att generatorn (en LUCAS på 40A) gått sönder. Efter en hel del problem fick jag tag på en nya generator, som i alla fall laddar 70A. I dag monterade jag dit den, efter ytterligare problem. Glad i hågen startade jag motorn, och vad hände? Jo, givetvis har inte mätarna rört sig ett dugg! Fortfarande samma problem. Har 12,3-12,6V över batterierna, när motorn är i gång. Har 2 st Huvudbrytare (en för Startbatteriena och en för Förbrukningsbatterierna) samt en Batteriseparator BSR-52. Någon som kan lista ut vad felet kan vara? Önskar tips & idéer på var jag kan/ska mäta mm. önskas. Tack på förhand, alla kunniga! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 3 Augusti , 2012 Om generatorn laddar och det borde den göra om batterispänningen är under 14V så kan du kolla det med en tångamperemeter. Biltema har. Om inte och generatorn är hel så kolla laddningsregulatornoch dess anslutningar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Torparn61 3 Postad 3 Augusti , 2012 Javisst borde den ladda. Hade hoppats att slippa köpa en tångampermätare, men blir väl så illa tvungen. Blir tokig på sådana här saker. Vad gäller ladd.regulator mm., så borde det inte vara det. Generatorn är ju helt NY. Det blir att söka vidare, men tycker att det inte kan vara så mycket.... Tacksam för fler förslag och idéer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 3 Augusti , 2012 Man måste mäta på strategiska ställen och dra slutsatsr av det. Gissa i blindo dålig taktik. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Torparn61 3 Postad 3 Augusti , 2012 Nä, det är väl ingen taktik som håller i längden. Har du några förslag på strategiska ställen, och vad resultatet bör vara? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elektrikarn 123 Postad 3 Augusti , 2012 Hoppas att det inte låter dumt men har du kolla att lampan lyser när du vrider på tändningen? Om den inte gör det så funkar det inte. Vid korrekt fungerande system så lyser lampan (ger magnetisering till gen) ända tills generatorn börjar ladda ,då slocknar den. Bara ett förslag,lycka till ( ganska vanligt faktiskt) Med vänlig hälsning, Torbjörn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
peterseglare 18 Postad 3 Augusti , 2012 använd en vanlig volmätare och mät spänningen på generatorn. den skall vara runt 14,4 volt när motorn går och batterierna är hyfsat laddade. fortsätt sedan och mäta närmare och närmare batterierna för att se var spänningen blir avsevärt lägre. /peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HenrikGbg 9 Postad 4 Augusti , 2012 OM du ska köpa en tångamperemätare så MÅSTE det vara en som klarar att mäta DC, alltså likspänning!! men Biltema har sådana. Har du vid något tillfälle haft huvudströmbrytarna avstängda när motorn varit igång så har du pajat likriktardioderna i generatorn! Dom pajar på direkten eftersom deneratorn inte har någonstans att ta vägen, och då ökar spänningen eftersom det inte finns någon referensspänning, det blir uppåt 50 - 60 volt, och då brinner dioderna upp. Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Torparn61 3 Postad 4 Augusti , 2012 Har inte haft huvudbrytaren avstängd någon gång då motorn varit igång. Däremot har jag vid ett tillfälle haft huvudbrytaren avstängd när jag skulle starta motorn. Huvudbrytare till förbrukningsbatterierna var PÅ då, så det tickade till i startmotorn, men inte mer. Och som sagt, nu har jag en helt ny generator. Ska kolla det förslag som elektrikarn har. För när jag tänker till, så tror jag det började när vi bytte instrumentpanel. Kan det vara så enkelt att plus & minus på Kontrollampan har kommit på fel ställe? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HenrikGbg 9 Postad 4 Augusti , 2012 Nej, den lampan är inte polaritetsberoende, men måste vara hel för att kunna leverera spänning till magnetiseringsspolarna, som beskrevs i tidigare inlägg. Det är det som är skillnaden mellan en dynamo och en generator. Dynamon har permanentmagneter men generatorn kräver spänning för att det ska bli magnetism i fältlindningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Torparn61 3 Postad 4 Augusti , 2012 Vad skönt det känns att få hjälp på detta sätt! En annan sak som jag kom på, vid samma tidpunkt så slutade varvräknaren att fungera. Kan det ha att göra med lampan också? Ska snart kolla dessa saker, då får vi se om lampan är boven...... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HenrikGbg 9 Postad 4 Augusti , 2012 En felkoppling kan ju alltid vara möjlig. Kolla att det kommer en ledare från nyckelströmbrytaren som går till laddningslampan, och sen vidare till 61 på generatorn, då bör den delen vara korrekt. (Kanske enklare att kolla baklänges, från 61 på generatorn och sen till startnyckeln). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Torparn61 3 Postad 8 Augusti , 2012 Tack alla för hjälpen! Felet? Jo, jag hade kopplat Laddningslampan fel! Även den bäste kan ju göra fel! eller??? Det var klantigt................ /Tomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 8 Augusti , 2012 Då kanske vi kan utse dig till årets klant, bra att det löste sig! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser