Sweden-Viking 0 Postad 3 Augusti , 2012 Hej jag har en Suzuki dt55 från typ 1986sitter på en Jofa Winth 435 och inköptes sent i höstas. Var lite allmänt svårstartad men gick igång hemma i baljan. Har bytt impeller. Sjösattes men ville inte starta utan startgas, tog isär förgasarna och rengjorde dessa och kollade igenom bränslesystemet bytt membran i bränsle pumpen. Nu startade den utan startgas men man får manuellt slå på choken på motorn el-choken orkar inte choka fullt ut. Nu när vi kör motorn så startar den fint och direkt och varvar upp fint men efter ca 2-3minuter så helt plötsligt dör motorn och man konstaterar att det är vatten på stiften ( alla 3st ).... Vad kan felet vara ?? Vad att göra??? Tips och råd motages då detta är första båtmotorn för mig............. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Corvus_corax 2 Postad 4 Augusti , 2012 Hur ser oljan ut? Är den grå så har du troligen läckage av vatten in i motorn. Kan vara topplockspackning som inte tätar och en skev topp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sweden-Viking 0 Postad 4 Augusti , 2012 Läste om mercury motorerna som ha en avgasplåt som kan/brukar rosta och vatten fylla cylindrarna, kan det vara samma på suzuki 2t motorn.. Kan inte säga att oljan blir vit då det är en tvåtaktare: Men jag tycker säkert att man ser vattenpärlor på tändstiften. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Corvus_corax 2 Postad 4 Augusti , 2012 Ok 2 takt då är jag lost, men troligen lika illa att få vatten i cylindrarna. Låter som att något är otätt hur som helst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kungen 0 Postad 5 Augusti , 2012 Mest troligt är det toppackningen, har du riktigt otur kan det vara packboxen på veven.. Kan också vara en kylkanal som rostat sönder, men lyft på toppen så ser du om det läkt där. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser