Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
bat12345

Kan skrovet spricka?

Rekommendera Poster

Var ute och tog en sväng nu med min Terhi Nordic 620 nu. Blåste omkring 10 m/s helt och öppet hav. Med andra ord en hel del vågor och riktigt kul att dra på max.

Slog något jäkligt ett par gånger och kändes som att båten var i luften en hel evighet. Jag undrar nu därför om en båt typ kan spricka elr något? Skrovet på denna Terhi är ju inte direkt v-format, så lite rädd blir man ändå. Fast förmodligen bara jag som oroar mig i onödan..

Är ju sjukt kul annars att dra på drygt 25 knop i drygt 1 meter hård motsjö med en sådan liten båt. Flygtiden känns verkligen som en evighet ibland ;)



Senast ändrad av bat12345 | 03 augusti 2012 | 14:02

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om vi säger såhär. Det skall inte vara några problem, du tycker det är för obehagligt innan båten ger upp.

Men det går att knäcka båten. Jag har kört många ggr i 17-18m/s med våran Crescent 465 och sett innebotten fladdra som ett asplöv. Botten har hållit, men fotstöd har gått av, motorfästet spruckigt något och dyvikan lossnat. Detta är tillhör inte det vanliga, men det gör inte heller körningen.

Det är en speciell känsla att köra liten båt i kraftig sjö:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, det låter ju lugnanande. Som du säger, jag ger nog (kan vi hoppas iaf) upp innan båter gör det :)

 

Ja, att köra små båtar i hög sjö är verkligen något speciellt. Var ute för 2 veckor sedan i 14 m/s (dessutom gammal sjö) och gick en sträcka på 16 sjömil på nästintill helt öppet hav. En riktig adrenalin klick med vågor ibland strax över 2 meter ;) Bland det bästa som finns på sommaren!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur vet du vågornas höjd så exakt? I övrigt låtet det som helt vansinnigt att utsätta sig för vädrets makter på det sättet. Men det finns ju de som hoppar från trollväggen i Norge också. För mig låter det som galenskap att gå ut ien liten båt vid 17-18 m/s.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säger inte att jag vet exakt höjd, men att de under den turen var över 2 meter några gånger är jag säker på. Tar man det bara lugnt när det är som värst och parerar vågorna bra är det ingen nära döden upplevelse iaf :)

Eller vad säger ni andra - kan väl inte bara vara jag som gillar offshore i höga vågor med små båtar?



Senast ändrad av bat12345 | 03 augusti 2012 | 22:31

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad gör du om båten kantrar eller går sönder i 2 meters vågor ute på öppet hav? Är du ensam eller är ni fler i båten på dessa äventyr?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inga problem att åka när det är 17-8m/s om man dels vet vad man har för förutsättningar(tänker på pålitlig motor och bra ankare, mobil med täckning och SSRS medlemskap osv) och kan köra.

Jag skulle inte ta med tjejen, då hon är av den mer otrygga sorten men farligt är det inte...

Jag anser att det finns en överdriven rädsla för sjön hos vissa. Självklart skall man ha respekt för havet, detta kan inte nog understrykas. Dock finns det inget som säger att det är farligt att ge sig ut så fort det är kuling som så många praktiserar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan ju hända även om man är ute med en lite större båt, även om risken givetvis inte är lika stor. Föredrar att inte tänka så.

Har oftast inte mer än 4-5 distans till land när det blåser över 10-12 m/s, så då känns det lite mindre riskfyllt. Även om det lika väl kan hända något där som längre ut..

Föredrar att vara två i båten, men det är inte alla gillar som att vara med på dessa äventyr;)



Senast ändrad av bat12345 | 03 augusti 2012 | 22:55

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att en båt totalt fallerar när det är rimlig sjö, finns inte på kartan... Läkage kan jag köpa, men att den sjunker är osannolikt....

Du överdriver faran enligt mig. Repekt, inte rädsla är metoden för att få ett sunt liv till havs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att kalkylera med de risker som finns och tänka lite längre än för stunden är nödvändigt anser jag. Ok båten flyter men har kantrat på grund av övermod och dumdristighet, 10 distans till land 17 m/s och 2 meters vågor. Hur ser plan B ut? Jag tänker bara ur ett säkerhetsperspektiv inte vill jag förstöra glädjen för den som njuter av hård sjö. Undrar varför man går ut med kulingvarning? måste vara för mesproppar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag sa respek, inte rädsla är vägen... Mobil med täckning i vettentät påse är sättet att kontakta hjälp om något händer. Sen tål båtar ofta mer än man tror. Vet inte mer än ett par som fått läck ens under svåra förhållanden. Dessa har jag också dumförklarat, då de själva kunnat förute problemen, men inte gjort något.

Jag själv går normalt inte mer än 1 distans från land under svåra förhållanden. De gånger jag gett mig ut i 17-18m/s har det varit på väg till jobbet och då är det 7-10nm sträcka som gäller och alltid öar inom synhåll.

Man måste alltid ha en plan B, det håller jag med om. Jag har en och då motorn på båten är från-79 kalkylerar jag såklart med ett driftstopp.

Kulingvarning är såklart för att de som är osäkra kan väla att stanna hemma, men inte stannar jag hemma från jobbet för att det blåser lite...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det manligt och cool att visa upp sin dumdristighet, och inte visa sin förnuftighet? För mig som inte har det behovet låter alla utmaningar med kassa odds som en dumhet. Visst det finns de som räddar folk i nöd men .... Det handlar på något vis om att ta ansvar och inte skapa onödiga krislägen, där någon annan får styra upp det som hänt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De som tänjer på gränserna för att testa om det håller eller för att få adrenalinkicken när det skiter sig borde inte få hjälpen efteråt utan innan istället! Att utnyttja ssrs när man kanske inte borde varit ute alls är för mig obegripligt? Hjälpen i form av terapi och psykologiska samtal kanske vore bättre?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Menar du på fullt allvar att du kan lita på Att du kan fixa ringa sjöräddning om du ligger I vattnet med mobil och det blåser 17 m/s? Tror inte du inser det fulla allvaret med att Hammna i en sådan situation!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst 2012

 

Läkage kan jag köpa, men att den sjunker är osannolikt....

Fåren i vår herres hage är onekligen av alla de sorter, ovanstående citat är antagligen skrivet av en som hamnar. förr eller senare, hos våra vänner SSRS, alt, bårhuset.

 

post-10022140-1394237196,2017_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu tycker jag ni går väl långt! Så om jag åker till jobbet när det blåser, då skall jag inte få hjälp av SSRS? Om jag tycker att det är kul att åka när det blåser är jag dum i huvudet. Om jag dessutom inte tror att min osänkbara båt(för det är så det skrivs om Crescent 465) sjunker av en spricka är jag även då dum i huvudet...

Min ståndpunkt är enkel. Jag tycker att det är genomförbart att åka i 17m/s då jag gjort det många ggr. Att jag dessutom tycker att det är roligt gör att jag inte drar mig för att åka till jobbet osv när det blåser så. Självklart gör vi alla en bedömning innan vi åker ut och givetvis finns det lägen där jag tycjer att det blåser för mycket för att lägga ut...

Att allt skitsnack började med att jag menade att nog båten håller för hård körning är märkligt...

Flera av er verkar snarare ha ett behov av att se fel i det som skrivs här...

Att jag skulle tro att det går att ringa från vattnet är befängt, så dum är ingen. Jag menade givetvis att det samtalet skulle ske sittandes i båten vid ex vis motorstopp...

Hur menar ni att vi som jobbar, eller bor i skärgården ska göra på hösten när det blåser? Skall allt stanna upp? Alla är kvar hemma?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att göra sig lustig på andras bekostnad är billigt... Att detta är det du läser ut ur att jag åker ut på sjön när det blåser och att jag inte tror en Crescent 465 sjunker pga en spricka i botten när det är rimlig sjö, det säger en del om vad du är ute efter...

Du bör också lära dig att skriva ordentligt. Att använda bisatser som du gör visar att du nog inte är speciellt allmänbildad vilket gör det än lättare för mig att bortse från din tveksamt humoristiska poäng.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är man förberedd för att bada är det väl inte hela världen att göra det även om det går höga vågor en mil utanför kusten. I kalkylen ingår då vetskap om aktuell vattentemp. Man klarar sig skapligt i tjugogradigt men väldigt dåligt i tiogradigt. Åker du så som en tok ska du antingen ha torrdräkt eller varför inte en gummijolle atg pumpa upp eller kolsyrepatron. Sen paddlar du hemåt sen du tagit på de torra kläderna som alltid ligger i vattentäta påsen. Har själv vindsurfat till havs med våtdräkt och att ligga i vattnet dog jag inte av. När det gäller liv ska man gärna ha några livlinor. Bara att fixa. Försäkra båten också för visst är risken rätt stor att du kör sönder den. Så länge man använder grejerna som de flesta andra är de ju testade men det verkar som du ligger lite utanför normalfördelningen som kanske en statistiker skulle ha sagt. Men visst kan det va kul att se var gränserna går.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst 2012

 

Åh, lille Mange blev sur och kände sig träffad smiley

Om du med mitt sätt att skriva kan påvisa en slags bristande allmänbildning så bör du läsa ditt eget inlägg igen; både språkligt och innehållsmässigt. När man resonerar som du så gör du offentligt anspråk på dumhet och bristande båtvett.

Havet, lille vän; vinner alltid !

Förresten, har läst igenom alla dina bidrag och man blir ju helt sjösjuk av din extremt dåliga svenska!  Räkna dina stavfel och återkom med dina rader om allmänbildning:

Som jag sa respek, inte rädsla är vägen... Mobil med täckning i vettentät påse är sättet att kontakta hjälp om något händer. Sen tål båtar ofta mer än man tror. Vet inte mer än ett par som fått läck ens under svåra förhållanden. Dessa har jag också dumförklarat, då de själva kunnat förute problemen, men inte gjort något.

 



Senast ändrad av 2012 | 04 augusti 2012 | 15:34

post-10022140-1394237202,134_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst 2012

 

Du säger vad du tycker, det uppskattas; också när du ger mig en överhalning. Dina rader till vår vän fartgalen är också det mitt i prick. SSRS borde inte ta hand om dessa när det kanske istället är psykvården som borde ta sig ett snack med dem om deras suicida inställning till livet.

Är livet så jävla jobbigt, jag undrar...



Senast ändrad av 2012 | 04 augusti 2012 | 15:39

post-10022140-1394237202,209_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har nog en benägenhet att hålla med Mange249. Det är ju beästtningens kunskap och kompetens som sätter begränsningar i första hand. Båten klarar sig i regel.

Sen får man ju skilja om man seglar för sitt bröd eller seglar för sitt nöjes skull. wink

Kommer ihåg sommaren 2007. Hade semester och skulle ut och segla i fyra veckor. Hade skitväder på veckorna och kanonfint på helgerna. Tredje veckan seglade jag hem. Min fru följe med på helgen som bjöd på strålande seglingsväder. Vi hade placerat en bil i Tanum Strand så hon kunde åka hem och jag fortsätta ytterligareen vecka.

Det blev naturligtvis skitdåligt väder på tisdagen och väderleksrapporten lovad alldeles för mycket vind under veckan för att det skulle va njutbart att segla, men strålande väder kommande helg.

Hade ett jobb som jag skulle göra i Havstenssund. Ringde till en arbetskompis som hade arbetsordern och han faxade den till Tanum Strand. Sen seglade jag till Havstenssund. Fick så småning om ett par betydligt större båtar än min Storfidrafidra efter mig och som tog in på mig gnska rejält.

När jag kommit halvvägs över det öppna vattnet syd Tjurpannan tyckte jag det var konstigt att de inte seglat för bi mig, så jag tittade akterut. De stora båtarna hade vänt och var på väg in bland skären igen. Jag som seglade, så att säga i tjänsten, kunde ju inte vända för att det var lite halvtaskigt väder. Att man inte försöker jobba oavsett vädret är nog intevanligt i min branch. Nu var ju inte mitt uppdrag av den arten att man vågar liv och lem för att utföra den, seglatsen var heller inte på något sätt extrem. Fast hade jag inte varit på väg till ett jobb hade jan nog stannat på Tanum Strand och gått miste om en härlig seglats med bottenrevade segel.

Att en liten båt klarar väldigt mycket visade ju Roy Karlsen och Ove Herlogsson som gick från Lysekil via Färöarna, Island, Grönland, Nordamerikas Öst och sydkust, genom Panamakanalen och norrut via USA`s och cannada`s västkust till Alaska.

Det finns en som åker Uttern  långt, Roy Karlsen

Båten en 5,4 meter lång Uttern 5412 och en 50 hästars Mercury. Färden pågick mellan den 5 juni 1999 och den 26 augusti 2000 och omfattade 15 500 distansminuter.

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=370126

Tyvärr är deras hemsida som berättade om färden borttagen. De blev ovänner i Alaska och sen lyckades inte Roy Karlsen genomföra resten av resan själv. Det var synd att sidan försvann, för det var ju ädå en bragd det de bägge genomförde.

Är helt säker på att de bägge stötte på betydligt större vågor än två meter under sin färd. Och det fanns näpperligen ingen Sjöräddning att ringa på under större delen av färden.

Fast jag hade aldrig velat göra den färden. Skulle jag gått den rutten skulle hag haft en riktig båt -en segelbåt - min Storfidra tex.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2012

Det är många som psykvården borde ta hand om.

Fast en viss terapi kan vi erbjuda även här på MG.wink

Välkommen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart ser jag stavfel i mina inlägg. Oftast är de relaterade till slarv. Dåligt uppbyggda meningar med flera bisatser osv tyder på andra saker(Men jag måste ge dig att jag faktiskt gör båda felen i exemplet ovan)...

Ditt användande av härskartekniker med att kalla mig liten, lille vän osv är smaklöst.

Att det skulle vara bristande båtvett att ge sig ut när det blåser för att åka till jobbet är ju snarast löjligt. Det handlar såklart om hur man gör det.

Mig rör det inte i ryggen att du inte håller med mig, men att du förlöjligar det vi andra skriver och pratar om psykvård osv gör att jag inte anser att du hör hemma här.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ser att någon anmälde 2012s inlägg. Skönt att det är fler än jag som anser att den typen av inlägg inte hör hemma här...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det är läskigt när båten slår ned litet lutandes, så att det blir flat träff. Då känns det som att inredningen ska lossna.

Nog funderar man ibland om skrovet står pall. Sen glömmer man bort det och kör vidare!laugh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte lite som att slicka på lyktstolpar då det är minus 18 °C, undrar hur ont det skall göra. Fast i det här fallet kan det ju faktiskt handla om liv eller död. Nä jag övderiver inte det minsta, att inte ha respekt för naturens krafter kan vara ödesdigert även om man har en osänkbar båt ( Titanic). Förnuftet bör råda då det gäller ett gott sjömanskap och det är också därför som vi varnas för kulingvind.

Må vara att de som är bofasta i skärgården måste ge sig ut i hårt väder ibland, men då sker det förhoppningsvis av erfarna människor som inte riskerar något i dumdristighet

Att frivilligt utsätta sig för faran står väl egentligen alla fritt men då är man ju våldsamt egoistisk och skiter i alla andra. Alla former av räddningsinsatser borde vara avlysta då man vill testa sitt eget ego och sitt dödsförakt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tråkigt att den här tråden har blivit pajkastningstävling och organmätning och därmed spårat ur en aning...

Som svar på det ursprungliga inlägget så håller båten säkert för en hel del misshandel -en tid. Att enbart ge sig ut i fulväder för att kasta sig mellan vågtopparna resulterar så småningom i sprickbildning. Det som börjar lossna först är styrpulpeten och luckor. Sedan gäller det att hålla koll på akterspegeln, särskilt runt motorn som med sin vikt och moment ruskar om ordentligt.

Är det då klokt att ge sig ut i hårt väder bara för att leka? Kanske inte. Men det finns en aspekt som talar för att det inte är helt fel. Har man lattjat runt lite i vågorna vet man exakt hur båten beter sig när det verkligen gäller. För hur noggran sjöfarare man än är så kommer en dag när man råkar ut för förhållanden som inte är det normala och kontrollerade. Då är det bra att kunna hantera sin båt rent reflexmässigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

havet skulle jag nog inte våga mig ut på men o hoppa på vågorna på sjöar är riktigt skoj, synd min båt är så gammal så lilla minsta så låter det som den skall gå av o frugan hatar vågor, men som sagt sjöar o lite större vågor är skoj,. men där finns alltid en hjälpande hand :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I regel är det förarens/besättningens kunskap och erfaren som har den största betydelsen hur mycket en båt klarar.

Att ge sig ut i busväder direkt för att testa gränserna tycker jag är dumdristigt. 

Att börja att lära sig båten och att köra den i lungt väder för att sen efter hand som kunskap och erfarenheten ökar töja sina gränser tror jag är en bra metod.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var ute lite igår och drog på igen i 10-11 m/s, så jäkla kul. Ingen annan här på forumet som också har blivit förälskad i kraftig vind och hög sjö med liten båt? Riktig adrenalinkick!



Senast ändrad av bat12345 | 07 augusti 2012 | 21:42



Senast ändrad av bat12345 | 07 augusti 2012 | 21:42

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...