Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025
axelbring

Små 2-taktare, < 25hk

Rekommendera Poster

Finns det några godkända 2-taktare som säljs i Sverige och är mindre än Evinrude's 25hk?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det du kan hoppas på är att någon handlare sitter på en ny osåld tvåtaktsmotor då det är helt ok att sälja ut innevarande lager... Det är nog tyvärr det enda som gäller om du vill ha en ny tvåtaktare.

Jag vet inte hur reglerna ser ut för privatimport av nya tvåtaktare? Det kanske finns någon som kan svara på det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Självklart säljs fortfarande 2-taktare. Mercury, Evinrude, Tohatsu mf säljer direktinsprutade 2-taktare och de är lika bra som 4-taktare i emissioner. 2-taktare med förgasae är dock förbjudna att sälja nya.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu vill jag vara lite kritisk mot dig Rolle 85, jag har sett att du slänger ur dig svar åt höger och vänster utan att vare sig ha läst ursprungsfrågan ordentligt eller ha sakkunskapen. Vill du verkligen råda mäniskor till misstag?  (just detta fallet var kanske inte speciellt grovt men jag har sett detta fenonem i dina svar tidigare här på MG) Vi vill ju alla ha ett bra forum där folk som har rätt kompetens svarar så att man blir hjälpt och inte stjälpt... Man behöver ju inte svara bara för att någon frågar...

Givetvis så är det bra att du håller forumet levande men vi vill ju ha korrekta genomtänkta svar.

För att kunna hjälpa TS mer så undrar jag vad han menar med godkända? Godkända att importeras med de nya reglerna eller godkända att använda i något speciellt vattendrag?

Senast ändrad av All_to_slow | 03 augusti 2012 | 23:48

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du kan skruva lite själv så...

http://www.importlagret.com/modules/advancedArticleList.do?cat_id=80&idx_id=0

Som jag tolkar texten (du bör nog kolla detta med Importlagret innan köp) kan man köpa rigg motorblock och då få en komplett motor. En 2,5 hästars för 4 000:- och en 15 hästars för 13 000:- . 

Om de är godkända? Det tror jag inte. Kanske därför de säljs i delar som reservdel.

Senast ändrad av Flipperskeppare | 04 augusti 2012 | 09:24

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo jag har också sett det . Ett sätt att kringgå lagen . Men det är inte Yamaha de säljer i delar. Vad man kan se på bild är 40 Hkraren en kinesisk Yamabisi . Kolla på nätet.

Men visst blir man sugen att skaffa sig en billig lätt 2 taktare istället för dyr tung 4 taktare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...