Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024
LightHead

Placering av ekolod / givare (Garmin)?

Rekommendera Poster

Blir inte riktigt klok på detta. Förmodligen är det något som ni kloka och erfarna där ute har svar på. :-)

Har en Garmin 526 och givaren är monterad precis enligt anvisning, på akterspegeln. Båten är en Ryds 530.

Problemet? Givaren fungerar perfekt vid lägre hastighet, men så fort den ökar blir det något galet (tror att problemet uppstår kring 15-20kn och uppåt), allt från att djupet indikeras blinkande på det senast aktuella värdet, eller så kan det visas ett djup som är över 350meter vilket så klart inte är korrekt.

Är detta något jag måste leva med eller är det placeringen som är fel?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är vanligt att akterspegelsgivaren tappar kontakten i högre farter.

Prova att vinkla ner givaren ett hack i taget tills du hittar ett läge som fungerar bäst.

Man måste ofta låta givaren få lite trimmande läge som ett trimplan för att inte tappa kontakten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oki, skall så klart testa att vinkla ner lite. Nu är det så där perfekt monterat som det står i beskrivningen.

Ett annat problem, som jag märkt är att just givaren är en otroligt populär plats för påväxt. Det är bara där och på ett par platser på motorn som havstulpaner och musslor verkar trivas. Även det är väl något man måste leva med?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag brukar ta en diskborste i samband med ett bad och skrubba bort alger på trimplan, givare och motor. För mig räcker det om jag gör detta ett par gånger under Juli-Augusti i norra Sthlm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med Hammarobo, funkar kanon om du inte har dubbelskrov, prova först med givaren i en plastpåse med vatten tills du hittar det optimala stället.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är luft som pressas under skrovet som stör ditt lod.

Montera givaren djupare eller flytta i sidled.

Jag målar mina lodgivare med utspädd bottenfärg, (späder med bensin, kostar en tiondel av riktigt lösningsmedel).

Att lodtillverkarna avråder för målning är troligtvis att de är rädda att bottenfärgen kan påverka plasten på givaren.

http://lasselundell.se/ekolod.html

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...