Gå till innehåll
lördag 14 december 2024
CarlW

Renovera durk

Rekommendera Poster

Hej på er!
Jag är helt ny här på forumet. För något år sedan ärvde jag en båt efter min pappa. Båten är en Cobra styrpulpetbåt med 90hk Yamaha 2-takt utombordare.
Senast båten låg i sjön var för 3-4 år sedan sedan dess har den stått inomhus i garage.
Durken var mjuk från styrpulpeten och bak till motorn ungefär. Nu har jag bestämt mig för att byta ut durken och se hur det ser ut mellan durk och skrov.
Det visade sig att en längsgående regel (vet inte vad det heter på båtspråk) var rutten förutom plywooden i durken. Märkligt nog var den inte plastad som alla andra trädetaljer under durken.
Vad jag har läst mig till kapar jag ur befintlig durk där den är dålig. Skaffar ny regel plastar denna och fäster in den på samma ställe.
Införskaffar marinplaywood, plastar denna på undersidan och fäller i den där det nu saknas durk.
Plastar ihop den med resterande durk och sen målar om hela kalaset???

Det finns ju då ännu en fråga som jag trots massa läsande inte tycker att jag får kläm på och det är ju vad göra med flytskummet som är surt? Skall man byta mot nytt skum? Strunta i skum och regla upp istället? Eller andra förslag?

Tacksam för all hjälp jag kan få här. 

post-10023113-1394237195,1739_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej - Jag har en Sea Ray 220 OV (7.30 * 2.59 cm daycruiser -89) med precis samma problem/fel. Det upptäcktes genom mjuk durk, och när jag började gräva mig nedåt upptäckte jag dålig plyfa och blött skum.

Det här inlägget är alltså inget svar, utan mer en diskussion kring problemet och alternative lösningar.

Konstruktionen bygger tydligen på (min analys) en durk med fastplastade strungers och tvärgående balkar (låga skott typ) som hängs ned i båten. Stringers har inte kontakt med skrovet, utan hänger ca en c, ovanför. Efter att durk med strungers plastats fast i långsgående skott så har allt fyllts med tvåkomponenters PU-skum, vilket binder ihop alltsamman till ett paket. Dvs skrov, stringers, skott samt durk binds ihop och bildar en mycket stadig helhet.

Jag har nu rivit bort allt ner till skrivet (skrovrent). Motorn är det enda jag har sparat då motorbädden står på skrovet/inget skum eller durk därunder. Men tvekar nu över hur jag skall bygga upp det hela igen:

Alternativ 1. Som tidigare, dvs durk med hängande stringers samt 2-komponenters PU-skum (sk slow rise). Fördel: Känns tryggt med samma konstruktion som original, samt jag kan stå i garaget och tillverka paketet med durk/strungers/balkar. Sedan lyfta ned allt och hänga in det. Nackdel: Skum igen...

Alternativ 2. Plasta fast stringers samt tvärgående balkar på skrovet enligt alla konstens regler (5 mm avstånd mellan plyfa och durk, ordentlig avlastning, använda epoxi, etc.). Därefter på med durk, och sedan fylla med skum (2-komp PU-skum, slow rise). Fördel: Känns stadigare. Lite enklare än alt. 1. Nackdel: Risk för belastningssprickor i skrovet om inte allt görs på rätt sätt. Skum igen...

Alternativ 3. Bygga en balk-/stringers konstruktion enligt ett rutnät, och därefter på med durk. Möjligtvis med vattentäta inspektionsluckor. Skall facken ha förbindelse eller skall dom vara slutna? Fördel: Känns som en modernare konstruktion. Fuktsäker. Nackdel: Sämre ljuddämpning. Sämre styrka mot grundstötar? Svårt att konstruera/skall egentligen beräknas av en konstruktör. Flera frågetecken, t.ex. hur tätt rutnätet skall vara, dimensioner på strungers/balkar, avrinningshål mellan cellerna eller slutna, etc.?

Förresten - Någon som vet var man kan köpa 2-komponenters PU-skum av Slow rise typ? (Stockholm)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...