Gå till innehåll
tisdag 04 mars 2025
dykaren

Garmin 720 med bränslesensor.

Rekommendera Poster

Hej , är det någon på forumet som vet hur man konfigurerar GFS 10, Garmins bränslesensor med 720 plottern , när jag tankat fullt så räknar sensorn ner men när jag startar efter ett par timmar börjar den om fast jag förbrukat 15-20 lit. Instruktionsboken ligger hemma... Någon som vet ? Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,
En pdf-manual för gfs10:an finns här ...
http://www8.garmin.com/manuals/GFS10FuelSensor_InstallationMulti-lingual.pdf

Hmm ... jag antar att du anslutit den bruna kabeln till tankens nivågivare, eftersom den helt automatiskt tycks märka när du tankat fullt?
[Verkar finnas en inbyggd AD-omvandlare i gfs10:an som kan digitalisera bensintanksnivån utifrån en vanlig tankgivares motståndsvärde. Men är den ansluten och fungerar korrekt så fås ju möjlighet  till ständig uppdatering av bensinivån, så gfs10:an behöver väl inte minnas nåt själv? Och behöver den inte minnas nåt så riskerar den väl knappast att komma av sig och börja om på det sätt du beskriver?]

Eller är den bruna nivågivarkabeln inte ansluten till tankflottörens motstånd alls, den skall i.s.f. vara jordad enligt bilden ovan snodd ur manualens sida 45.
[Kan acceptera att brunkabel-jordning kan ge så stabil nollvolt att detta villkor räcker för att gfs10:an ständigt begriper att nivågivare* faktiskt saknas. D.v.s. den måste då själv minnas sina flödesberäkningar och därtill hörande teoretiskt beräknade tanknivå. För att kunna minnas får  kanske inte strömmen brytas hur plötsligt som helst, kanske behövs nån sekunds nedladd till s.k. flashminne? Finns ingen nivågivare behövs väl också nån sorts manuell knapptryckning då tankning just skett bara för att komma i fas igen? Hittar inget om detta, inte heller i 720-manualen men men. ...
http://www8.garmin.com/manuals/GPSMAP720_SVAnvandarhandbok.pdf
*) Eftersom tanknivågivares motståndsvärde går aldrig riktigt hela vägen ner till noll om jag minns rätt, varken enligt europeisk eller amerikansk standard.]

Nå, mitt inlägg blev trassligt värre.
Lyfter tråden, för nån har nog bättre besked om du har tålamod? ;-)
/Thomas

post-10006646-1394237195,4606_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Thomas , jag sitter i båten o kollar , det finns ingen brun kabel till nivågivaren... Det är möjligt att det glömdes vid installation. Är inte jag som monterat. Många tack för hjälpen , nu vet jag felet. Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Installatören kanske inte glömde brunkabeln, för drar man ut förlängningskablar som ändå skall sammanslutas i sin ände så blir nog frestelsen stor att att skippa två ledare i förlängningen och göra sammankopplingen redan vid utgående kontakten? Blir ju mindre kopparåtgång på det sättet, kan jag fundera.

Beskriv gärna närmare hur du tänker lösa problemet, eller när det ev fungerar perfekt vad du gjorde och mer exakt varför.
[Ps. som trådskapare har du alltid möjligheten att inloggad redigera ditt trådhuvudinlägg, där kan du alltså i efterhand märka själva rubriken med ett LÖST.
F.ö. en jäkligt bra forumfunktion för de som googlar kan jag tycka, för alltför många forumtrådar man googlar slutar i ett jaha, än sen?]

Håll oss alltså gärna underrättade vad som händer, och märk gärna enligt ovan, hur fasen skall vi rådgivare annars uppdateras angående vilka råd som ev hjälpte? Nåt sånt ... ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Thomas , jag kröp omkring bland alla kablar 😉. Har upptäckt att den bruna kabeln sitter på den gamla tankmätaren , tror du att det kan vara felet ? Eller har det ingen betydelse ? Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Thomas , en bra idée , ska göra så som du bad mig om.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, den bruna kabelns motståndsvärde till jord tycks vara en nyckelfunktion så långt jag läst&begripigt vid hastig genomläsning av manualerna!?
Nu har jag ingen aning om vad du avser med gamla tankmätaren, men enligt ditt trådhuvud tycks i.a.f. den givaren upptäcka när du tankat fullt.
Har du möjligen fler och nyare tanknivågivare som bättre kan återspegla den verkliga nivån så borde flytt av brunkabeln kunna vara aktuell?
I 720-plotterns manual (sid 60 eller enligt tryckt pdf-sida 50) beskrivs en grundinställning under rubriken ställa in båtens bränslekapacitet*. Kanske är denna inställning inte alls relevant för det det du beskriver som gamla tankmätarens verkliga nivå?

Skulle själv försökt kolla närmre på detta, nåt kan vara skumt med brunkabelns givarplacering i kombination med 720:ns konfigurerade kapacitetsvärde??

*) Slarvläser plus gissar friskt, så ha flera nypor salt vid läsning. ;)
Men enklaste sättet att fullställa datorns uppfattning om bränslenivån vore att faktiskt tanka fullt och trycka på nån knapp?
[Alltså så att ifall man som du har bränslenivågivarens brunkabel tankinkopplad är detta en engångsinställning
- bränsletankars fysiska storlek varierar ju knappast.
Men skulle däremot tanknivågivare saknas så måste brunkabeln vara jordad, och därmed behövs väl förnyad nivå-fulluppdatering vid varenda jäkla fulltankning, flödesmätningens exakthet är ju inte lika pålitlig som en metalltanks volym, nåt sånt?]

Senast ändrad av Thomas-1 | 03 augusti 2012 | 19:05

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Thomas ,

nu är jag hemma från semestern... Enligt butiken där jag köpte den så bör jag uppdatera 720:an först , men jag tror som du att den bruna kabeln som monterades på bränslemätaren på instrumentpanelen måste flyttas till nivågivaren på tanken.

Bränskekapaciteten i min tank är 150lit och när jag tankat fullt så trycker jag på Fyll alla tankar, då visar plottern att det är fullt i tanken samt att den då , som den ska , räknar ner från 150lit , det finns även möjlighet att bara tanka i , säg 50lit , då trycker man på en annan knapp och skriver in 50 så registreras det automatiskt av plottern.

Min gamla bränslemätare (på instrumentpanelen) började visa fel efter ett tag när GFS 10:an hade installerats , när jag bröt strömmen så visade den mer än fullt... Jag tog bort och - kabeln från bränslemätaren i hopp om att 720:an skulle fungera , men det gjorde den inte...

Ska ner och uppdatera plottern samt se till att flytta på den bruna kabeln , så jag återkommer och berättar hur det gick.

Satt med iphonen ute i skärgården , därav den dåliga infon , är inte såå smidig att skriva på...

Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Thomas ,

det blir till att skicka iväg plottern till Garmin , det är tydligen något fel. Återförsäljaren har varit i kontakt med både Garmin Sverige och England.

Tack för all hjälp Thomas.

Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...