Gå till innehåll
onsdag 22 januari 2025
boso

Uppvärmining av vinterlokal

Rekommendera Poster

Säkert fel kategori men jag hittar ingen som passar.

Jag har en vinterförvaring som är en ouppvärmd lokal på cirka 2500m3 rymd där vi förvarar 5 båter under vintern.

Hur fungerar en värmekanon att värma upp den när man meckar. Är det någon som har lite tips om den lösningen. Fabrikat, storlek, diesel-gasol?

Avgasproblematiken ???

H/b

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du ska ha så stor effekt som möjligt för att hålla nere uppvärmningstiden. Värmekanoner upp till 50 kW är ganska billiga, sedan drar priserna iväg.

Jag tror att du kan höja temperaturen i din hall kanske 20 C på en timme om du har en 50 kW värmekanon. Kolla med leverantören innan du köper.

Eftersom du ska ha så stor effekt för att uppvärmningstiden ska bli kort tycker jag du ska satsa på diesel. Diesel är lättare att få tag på. Förbrukningen blir ca 5 kg gasol eller 5 liter diesel per timme.

Lycka till!
Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vilken  yttertemp pratar vi om och hur varmt vill du ha inne?

Gissar att du kan få tag i en dieselvärmare från nåt miltärt överskottslager , minns jag rätt så heter dom värmare 33 .

Vi värmde upp 350 kbm tält från -20 till 10-15 utan problem, minns dock inte om vi hade igång två st då.

Senast ändrad av Vanercruiser | 04 augusti 2012 | 18:38

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag funderade också på att tipsa om militära värmare som borde gå att få tag i billigt, men kom fram till att nya moderna värmare redan är mycket billiga. Man får en 50 kW värmekanon för under 7000:- kr inkl. moms.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...