Gå till innehåll
fredag 10 januari 2025
Pess123

Ockelbo B 19, fakta och råd sökes

Rekommendera Poster

Hej,

Står i begrepp att eventuellt köpa en Ockelbo B 19. Jag har inte lyckats inhämta så mycket information på Internet om just denna båt undrar jag nu om det finns någon i detta forum som känner till båten. Planen är att någon gång per säsong flytta/traila båten och då kommer alltid frågan vikten på skrovet upp. Då jag bara har B-körkort är frågan högaktuell. HT 19 ska enligt källor väga ca 770 kg, då har man hela överbyggnaden och tillhörande glaspartier, vilket borde tynga båten. 

När jag ändå har er uppmärksamhet dryftar jag mig att fråga om det är något speciellt man ska söka efter på skrovet (känt att Ockelbo B 19 ofta har problem med...)?

Mvh

//Per

Senast ändrad av Pess123 | 03 augusti 2012 | 01:39

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft både B19 och HT19...

De kommer från olika tidsperioder och mitt minne säger mig att B19 är mycket tyngre, inte bara glas och mer inredning utan de använde mer plast på den tiden!

Går fint i sjön pga vikt och lite mer V i botten än HT19.

Problem?

Tror jag inte, det skulle synas på så gammal båt? Däremot två saker som finns på alla så här gamla båtar. Dels infästningen rutor, det torkar till slut och börjar läcka. Tillfälligtvis kan man Sika igen men förr eller senare måste man byta tätningen.

Dels så vet jag inte om Ockelbo plastade hela akterspegeln eller om de, som senare konstruktioner, la in en träskiva av någon sort... som till slut måste bytas? Skruva loss motorn är ett meck men i bulthålen kan man nog se hur läget är? Och så på med epoxi i hålen plus ny Sika.

Trailer? Beror på bilen och om du har utökad B-behörighet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förresten, lite trött så här på morgonen i båten...

Jag talar om C-modellen, som först var 18 fot och sedan namnändras till 19.

Kabin, stora glas, vindruta, två stolar och en soffa? Den båten?

Den heter inte B isåfall...

Ockelboklubben har lite info också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...