greef 0 Postad 2 Augusti , 2012 Hej! Köpte tidigare i sommar en Yahama utombordare, 5hk 2-takt. Ingen aning vad det är för modell eller årtal, men jag bifogar en (mindre bra) bild. Kanske nån har en aning om årtal/modell? Har kört några turer utan problem, men idag stannade den och gick inte igång något mer. Det var efter ca 40 minuters fiske och motorn hade gått på lägsta varv mest hela tiden. Motorn dog och det lät som att det var soppatorsk. Provade starta den igen och hörde att den tände några sekunder och dog sedan. Chokade och den tände ytterligare några sekunder för att återigen stanna. Jag kan inte mycket om motorer, men har ni några jägartips på vad jag bör kontrollera? Har sökt runt lite och ska kontrollera tändstift (gnista), trycktank och förgasare. Kan fenomenet uppstå pga att det kommit in vatten i trycktanken? Kan det bero på fel oljeblandning? Om någon har en vet hur stor del olja (1 eller 2dl per 10l) man ska blanda så är jag också tacksam. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 2 Augusti , 2012 Läs igenom manualen för motorn så du lär dig hur den ska skötas först och främst. Hjälper inte det får du försöka skaffa kunskap om motorn annan väg. Ostruktuerade gissningar dålig metod att försöka fuska sig fram. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
greef 0 Postad 2 Augusti , 2012 Tack, ska helt klart förbättra mina kunskaper. Saknar manual, men jag ska försöka hitta vilken modell det är och sedan fortsätta därifrån. Ser ingen modellmärkning på utsidan av motorn, men det kanske står något under motorkåpan... Har motorn i stugan så kan inte kolla just nu. Jag misstänker att det kan ha kommit in vatten i trycktanken, därav den teorin. Kan nämnda symtom uppstå pga vatten i tanken? Alltså att motorn går fint i 30-40 minuter för att sedan stanna och ej starta igen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stephan_D 73 Postad 3 Augusti , 2012 En tvåtaktare tycker inte om att gå på tomgång för länge, kontrollera och rengör vid behov tändstiftet, om den startar så kör den direkt på högre fart och belastning för att blåsa rent. Prova att starta med startgas om den tjurar, men kör inte på startgasen, det är skadligt för tvåtaktare då de inte får smörjning med startgasen, om den inte startar med startgas så beror nog problemet på tändsystemet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
k4parn 0 Postad 3 Augusti , 2012 öppnat ventilationen på tanken?? efter en stunds sugande bildas det ju vakum i den och då får ju inte motorn nån bensin. det hände för mig en gång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
greef 0 Postad 3 Augusti , 2012 Tack, ska prova det! Vet inte när jag är i stugan nästa gång, men återkommer i tråden senare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
greef 0 Postad 3 Augusti , 2012 Tack för svaret! Luftintaget var öppet på trycktanken så tyvärr är nog inte felet så enkelt för mig Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 4 Augusti , 2012 Tanka i ny bensin, så du vet att den är ok. Onödigt om det skulle vara felet och du försöker laga nåt annat. Jag tror mest på det som sagts tidigare att den surat igen sig. Sannolikt skall du ha 2% inblandning. Ring Yamaha och fråga. Din motor är troligtvis en tidig 80-talare med tanke på kåpans dekaler... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
greef 0 Postad 17 Augusti , 2012 Ny bensin, nytt tändstift rengörning av förgasaren gjorde susen! Har även lärt mig att motorn är en 5BS av 1978 års modell. Oljeblandning 1:100. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser