Gå till innehåll
onsdag 12 februari 2025
pseudonym

en mycket lokal tromb

Rekommendera Poster

Drog fram genom hamnen nu ikväll, 6 båtar har vält på uppställningplanen. Vinden höll troligen över 50 m- sek då min egen som ligger vid bryggan lutade mer än vad jag kan få den till genom att segla den.

post-10016814-1394237194,3773_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gott att du var vid bryggan iaf.

Är det Hinsholmen ?

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bilden ser ut som Hinsholmen.

Bor ½ Nm norr om Hinsholmen och har inte märkt något i hemma i trädgården.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kanske är någon annan GREFAB-hamn, du borde ju märkt något om det var Hinsholmskilen.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det va björlanda kile. Är på.väg ut nu för att kolla till båten. Nån båt som behöver kollas till så skriv brygga o nr så kikar jag när jag ändå är där

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bilden skulle lika gärna kunna vara från Björlanda kile, men jag är nyfiken då min båt ligger i hinsholmen så det vore bra om trådskaparen kunde tala om var det är någonstans.

Edit Ok jag var efter...



Senast ändrad av MartinX | 02 augusti 2012 | 21:42

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det gäller Björlanda kile, en julle har flyttats över 30 meter över asfalten! Och Albin78 säkert en 8-10 meter, även Misilen har nog rört sig det samma. Ser ut som skrot flera av dom iallafall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Satt och fikade på bryggan vid hamnkontoret idag på förmiddagen strax efter 10.

Då var det lungt och fint.

post-945-1394237194,5173_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jävlar vad det måste.blåst. fendrarna låg ovanpå båten och kapellet va halvt av

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här en bild till. stöttorna finns till höger i bild. ingen av båtarna hade en lina mellan stöttorna och under kölen. Det var en mycket otrevlig känsla att vara i båten under denna tromben trots att man var väl förtöjd vid hemmabryggan. Har en plastimo skottmonterad kompass som kan ses innifrån ruffen och inklinometern/lutningsmätaren slog i botten vilket gör 40 graders lutning, inget jag kan segla ner ens.

 

Senast ändrad av pseudonym | 02 augusti 2012 | 22:24

post-10016814-1394237194,5905_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här från expressen: www.expressen.se/gt/tromb-slungade-i-vag-batar-i-hamnen/



Senast ändrad av akterspegel | 03 augusti 2012 | 09:37

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollade till båten idag i Björlanda hamn. Inga skador men några böcker från SB bokhylla låg på durken. Vindmätarn som jag brukar ha på hade maxvärde 32 m/s. Det kan ha varit mer där du var Wille. Jag ligger vid brygga R.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

32 låter lite med tanke på min egen båts lutning? Dessutom så hade ju inga båtar som stod på grusplan vält vad jag kunde se. Troligen var tromben ganska smal med den huvudsakliga centreringen rakt över planen där båtarna välte? Att förflytta dessa båtarna såpass som mellan 10 till över 30 meter kräver nog bra mycket mer än 32 m/sek, tur att den inte gick längre ut mot havet för jag har inte hört om några sjöräddningsuppdrag där ute?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det nån som känner till om nåt liknade har inträffat bakåt i tiden och drabbat nån som varit på sjön.

Själv har man ju upplevt ett antal åskväder med ganska hårda vindar när jag varit ute och seglat. Det har varit ganska tufft under den korta tid den värsta vinden har varat. Det har de flesta gångerna varit med mina stora båtar.

Senaste gången var det dock med min spririggade bohusjulle. Vi var på Mellanskär strax öster om Hållö. Det var efter den 15 Augusti. Det råder landstigningsförbud fram till dess (fågelskyddsoråde) En fin och solig dag. Fick se att ett oväder närmade sig från öster, så vi packade ihop och började segla hemmåt. Vi var knappt två distansminuter från hemmahamnen.

När vi var ungefär halvvägs fick vi ovädret över oss. Lyckades slita ner seglen. SSRS stora båt på Smögen passerade oss medan vi höll på att ta ner seglen. En segelbåt med fyra flickor(tror jag det var) hade kapsejsat utanför Lysekil.

Den hårda vinden var över på några minuter. Det blåste säkert inte så mycket, men en öppen bohusjulle med en klen granstör till mast och som är ostagad akterut tål ju inte så mycket vind.

 

post-945-1394237195,7949_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske kan man inte riktigt jämföra vindstyrkorna i en tromb med en vanlig stormvind?
Tromben verkar ju ha rejäl lyftkraft så vindriktningen kanske kan sägas vara snett uppåt i sugsnabelns inre delar. Luft hämtar den kanske ner längs ytterkanterna, eller om det är tvärtom??

Usch, klart otrevligt fenomen som sakta verkar bli vanligare.
För att ändå försöka se nåt positivt så slipper man väl tromber under vinterupplägget, då åskoväder nog är mer beskedliga om de alls förekommer. Verkar vara mindre skaderisker i sjön än på land under en tromb, kan jag fundera?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag minns en åskby där vi på bara riggen loggade över 7kn på väg söderut genom Sotekanalen på insidan Tryggö.

Det bör ha var i mitten slutet på 60talet, jag var inte så gammal men minns ändå hur mindre båtar runt om oss kapsejsade och någon drev på land, det var en hel del kalabalik faktiskt. Som tur var hade vi en ganska stabil båt, ett orustbygge en motorseglare i hondurasmahogny på 30 ft. och dryga 6 t. 

Vinden fick förmodligen extra fart genom det trånga sundet men det blev aldrig nån sjö av det.

 

Både i Medelhavet och i Karibien har jag varit med om riktiga squalls men det är lite skillnad .

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gick bort och tittade på båtarna idag när de hade lyft upp dessa igen. Av skadorna att döma kommer de nog inte att seglas mer med tanke på värde och kostnaderna att få de i sjön igen.

post-10016814-1394237202,4034_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här en till på Albin 78:an. Sprickan går från reling och nästan ner till drevet.

post-10016814-1394237202,535_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stackars satar!

Undrar om detta går på båtägarnas eller Grefabs försäkringar, detär ju trots allt Grefab som lyfter och pallar?

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grefab har inget ansvar efter uppallningen då det står i klartext i kontraktet att det åligger båtägaren att surra de sidostöttor som finns lutade mot skrovet med en tamp mellan dessa och under kölen, dessutom får man inte surra pressenningen i stöttorna. Detta står i klartext och har friat Grefab från ansvar tidigare. Mig veterligen går alltid den egna båtens försäkring in vid skada även om det finns en motpart som kan bli ålagd att ta självrisken på din båt. Har ett fall med en kamrats båt nu strax före sjösättningen som blev rammad av en kranbil där grannbåten skulle säljas och flyttas med lastbil. Den egna försäkringen tog skadan och reglerades mot lastbilens försäkringsbolag mot fakturering och där båtägaren fick en faktura från båtvarvet som sedan fick återkrävas hans bolag. Ingen av dessa 6 båtar hade surrat sina stöttor så Grefab tar nog inte på sig detta, speciellt när det klassas som en naturkatastrof. En skillnad är det om skada uppstår under sjösättningstransport med hamnens traktorvagnar vilket har hänt här i Björlanda för ett par år sedan med en då nyligen köpt hydraulvagn som felhanterades av personalen som resulterade i att båten tappades av vagnen och fick återplaceras med stöttor och sedan in på varv.

 

Senast ändrad av pseudonym | 04 augusti 2012 | 19:38

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skadorna måste ju gå på båtägarnas försäkring.

Grefab har naturligtvis försäkringa som skyddar dem om de skulle göra några tabbar, men det är det väl knappast i det här fallet.

Varför stod båtarna kvar på land?

Är det ägare som av olika anledningar inte har möjlighet att segla?

För vissa kan ju skadorna bli ett klipp.

På sätt och vis blev de skador min båt fick vid höststormen 1969 det för mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...