Gå till innehåll
måndag 03 mars 2025
Gäst 2012

En båtshake, ett snöre och en flaska Bollinger!

Rekommendera Poster

Gäst 2012

Utanför Dragörfortet, slutet av juli. Ligger för ankar i ett grönskimrande underbart vatten och akterifrån kommer en mörk silouette som närmar sig farligt nära. Vet inte riktigt vad jag tänkte men blev nog rätt bekymrad etersom avståndet krympte avsevärt.

Då kliver det fram en person på fördäck med en båtshake och i denna binds en flaska fast med ett snöre. Ingen på båten sa ett ljud och avståendet var nu knappt 4 meter. Båten manövrerar närmare och närmare och båtshaken sticks ut, mot oss. I den dinglar en helflaska och i snöret hänger en lapp. Vi bara stod där och gapade och personen på flybridgen ropar på danska att den här är till er och skrattar glatt!

Vi greppar flaskan när båtshaken närmar sig oss och står sedan där med en, antar jag, dum min. Flaskan var en champagne av den dyrare sorten och på lappen stod på danska; Till Dragörfortets vackraste båt med hälsningar från Nordwest. Sedan backade båten tillbaka, vred upp och fortsatte in mot Dragör.

Vi skrek tack och på den andra båten viftade man glatt! Vi har flaskan kvar, såklart, men också ett minne av en helt märklig händelse.

Danmark, du dejlige land!

Båten är en Storebro 31 Baltic HT från 1977

P.s. Båtarna på bilden har inget med ovanstående att göra men låg där runt oss.

Senast ändrad av 2012 | 03 augusti 2012 | 15:28

post-10022140-1394237194,2873_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken solskenshistoria, underbart att läsa, själv fick jag en burk Preppen av en gubbe när jag låg i Utkäften för någon helg sedan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Glömde skriva att han sa inte ett ord om min båt bara att det är trevligare att sitta på berget och knäcka en bärsa med en annan gubbe än att sitt ombord med surkärringen :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Trevlig läsning och vilken märklig upplevelse mitt i sundet   smiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Grattis!

Ja, danskarna är ett dejligt folk. Dessutom visade de ju prov på god smak oxå! Då tänker jag inte på skumpan, utan på att de tyckte båten, en sjuttiotalare, var vackrast i området!

Fråga: Är det samma typ av båt som var med i första Göta Kanal-filmen? Vill minnas att den hette Storebro Baltic. (jag kan ju googla förstås, men det är ingen sport)

post-22515-1394237195,7361_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst 2012

Hej

Onekligen en helt underlig händelse. Såhär efteråt så tror jag ändå att det som jag minns mest är alla de frågor man har i huvudet när en båt smyger på en på det sättet och man blir rätt handlingsförlamad för vad ska man göra?

Båten är mycket riktigt samma som i filmen men vår har hardtop, dvs tak. Hon är en fantastisk bobåt och vi är 100% nöjda med henne. Att sedan andra också är nöjda med henne gör ju inte saken sämre.

post-10022140-1394237195,9311_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...