Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
HanneZ82

Nmea 2000 nätverk, basic setup fungerar ej?!

Rekommendera Poster

Hej,

Håller på att montera ett nmea 2000 nätverk i båten då jag vill börja mäta bränsleförbrukning samt exprimentera lite med egna givare. Var iväg igår och köpte ett starterkit men min Garmin 421 vägrar starta när den är inkopplad på nätverket. Jag har kopplat in minsta möjliga och ändå vill det sig ej. Minsta möjliga består av:

Strömförsörjningskabel som är kopplat till ett t-kort. T-korset har ett ändmotstånd. I andra ändan sitter ett till t-kors med ett motstånd samt en drop-kabel som går raka vägen till min garmin. Bifogar en bild.

Vad gör jag för fel?!

post-10022245-1394237194,2208_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag kan se har du bara strömsatt nätverket. Du måste ansluta din navigator till batteriet också. Extra anslutningskabel finns att köpa om du dragit orginalkabeln i båten redan. Nätverket måste kopplas ifrån när du lämnar båten annars sugs batteriet ut.

Mitt nätverk.

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=384764

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade antagit att gps'en kunde strömförsörjas av nätverket men så va inte fallet. Gpsen kan heller inte strömförsörja nätverket vilket vissa andra kan.

Det är en Garmin 421 som jag har men det verkar vara samma för samtliga från Garmin.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...