Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
RogerTapper

Lovgirighet

Rekommendera Poster

Är ägare av en Vinga 78. Ingen superb segelbåt men den duger utmärkt till mig då jag heller inte är någon superb seglare. en sak som dock irriterar mig med båten är att den är extremt lovgirig. Jag får kämpa hårt med rodret när det brallar på lite. Båten sticker direkt om jag släpper uppmärksamheten. Jag undrar hur man åtgärdar detta, seglar jag fel? Är riggen feljusterad?

Har en 7/8 dels rigg med bakåtsvepta spridare. Ingen möjlighet att justera akterstaget under segling.

/RT

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vår first 35s5 har även den 7/8-delsrigg. 

För vår det blir det stor skillnad i både rodertryck och lovgirighet i byarna om vi släpper ned skotvagnen en bit mot lä. Du kan även testa att släppa ut litet av vinden i storen genom att slacka litet på storskotet, även om det ju även ger litet sämre fart.

Mina fem cent. smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med ovanstående, dessutom bör du ordna så du kan sträcka akterstaget under segling då detta planar ut storen vilket också minskar lovgirigheten.



Senast ändrad av Peter_K | 02 augusti 2012 | 15:29

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ingen skotskena på båten men har provat att släppa lite på storen, det fungerar bra vid lite hårdare vindar men båten är lovgirig även i lite svagar vindar. att släppa på storen då gör att båten tappar för mycket fart. Har funderat på att fixa någon anordning till akterstaget. Får börja titta på detta. Tack för responsen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker du också skall överväga att montera en skotskena. Lovgirigheten kommer sig oftast av att båtden får en annan form på undervattenskroppen när den kränger, och har du problem med lovgirigheten även när båten är relativt upprätt och i lätt vind funderar man ju lite.

Finns det möjlighet att flytta fram masten i mastfoten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen skotskena alls? :-(

Då blir det svårt att trimma bort egenheterna. 

Kanske läge att kika på en sådan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm ... stavar man båttypens namn rätt så finns mycket googlingsbart, nedan exempelvis ett forum.
Kanske hittar du nåt matnyttigt tips angående lovgirighet här eller annars via google som ännu så länge bara begriper felstavningar intill en viss gräns.
wink
http://www.winga-motorseglare.se/forum/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan ju vara så enkelt att det räcker att spänna förstagsspänningen. Det gör du nog med toppvanten om du har spridda spridare. Min X-79 blir väldans lovgirig om man inte drar åt backstagen ordentligt och spänner förstaget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Försök att flytta fram hela segelplanet nästa gång du mastar på!
Min båt var kopiöst lovgirig när jag köpte den men förra ägaren hade satt masten i det akterst hacket på mastfoten och dessutom bytt vantskruven i förstaget till en rejälare vilket gjorde att hela segelplanet låg för långt akterut.

I min ungdom var jag på ett träningsläger för Laserseglare och vi fick segla en kryssbana i lättvind utan roder. Svårt som fan men det gick! Vi sprang framåt för att falla av och bakåt för att lova samt använde skotet.

Sen är det oerhört viktigt med ett fäscht storsegel. Ett bukigt och urseglat storsegel är inte bra om båten tenderar att vara lovgirig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för alla tips. Svårt att flytta masten framåt i båten men möjligen i det befintliga fästet, skall kolla upp det nu i helgen. Seglen är nya så det är nog i så fall mer mitt eget fel. Jag har köpt en riggspänningsmätare och försökt sätta an riggen efter de beskrivningar jag hittat men de siffror jag får ut där är så fruktansvärt höga så jag vågar inte sätta an så hårt. Jag har halverat de siffrorna men har i alla fall ganska lika spänning på inner o yttervanten. Eftersom jag  har en rulle i fram så är inte den justerbar men det spänner jag med akterstaget.

Jag får läsa igenom alla tips igen och försöka klura ut en bra lösning. ( Kan bara drömma om hur det vore att segla båten utan roderjusteringar ) :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du fått kontakt med någon annan Winga78-ägare? Det finns ju några stycken i skärgårdarna runt om i landet. Ser ut att vara en trevlig båt, hade sug efter en sådan själv för tio år sedan.

Tanken var att du då skulle bli övertygad om att det faktiskt är precis så innerst in i h-vete hårt som beskrivningarna säger som man skall dra. Så hårt man bara kan, och sedan litet till - typ. ;-)

Riggspänningsmätaren har du för att inte dra för hårt. Att halvera uppgivna siffror låter inte bra, dra på tills du uppnått rätt spänning. Var glad för att du inte har en större rigg, då hade du fått slita. :-)

Apropos mastens position så var det nog ingen som tyckte att du skulle flytta på själva mastfoten, bara sätta masten i en så förlig position som foten medger. Ibland finns det olika hack man kan sätta den i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är bättre att mäta med tumstocksmetoden.  Se Seldens Tips och råd se länken ovan sid 29.

Hur du trimmar din rigg finns angivet på sida 42 i Seldens Tips och råd.

Det skall spännas av helsike för att det skall va bra. Kolla bara att maststöttningen håller.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

HOj! 

Jag seglar Maxi Magic, som anses vara väldigt lovgirig. Det första jag noterade när jag köpte båten, var att rodret var rätt glappt. 

Så i vintras fixade jag nya med minimalt spel. Vilken skillnad! Jag kan knappt få den att kännas lovgirig. Nu är den bara svagt,svagt lovgirig. Kanske för lite..

Hur som helst. Om man tänker på det. så får rodret väldigt felaktiga anfallsviknlar i vattnet med glappa bussningar eller lager. Fundera på om det kan vara en del av orsaken. Får man sitta och hålla emot rodret. Så bromsar man faktiskt båten. Mao, skyssta roderlager gör att båten dessutom går snabbare! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du olika hack i mastfoten så är det väl en tvärpinne som åker ned i hacket. Den tvärpinnen kan kanske flyttas på själva masten, från för- till akterkant? Blir i.s.f. fler möjliga och förligare  mastpositioner att välja på. Gjorde f.ö. själv så på min Seldénrigg.

Lite lovgirigt skall det väl som sagt vara, man brukar väl prata om ca 3 graders roderstyrvinkel åt lä som lämplig offset. Blir tydligen högre fart enligt teoretikerna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trim som minskar lovgirigheten är framför allt bomuthal, Cunningham och som tidigare nämnts spännt akterstatg.

Ett spänt bomlik gör att buken i storen minskar vilket gör att lovgirigheten minskar.

Ett spänt mastlik (Cunningham) flyttar gör att buken i storen flyttas fram, vilket också minskar lovgirigheten.

Ett spänt akterstag planar ut buken i storen (minskar lovgirigheten) genom att masten böjs något bakåt och flyttar även fram buken i genuan (det minskar också lovigigheten). Om du inte har en akterstagssträckare som kan justeras enklet tycker jag att du ska ordna en sådan. Det är inte så bra att låta båten ligga med kraftigt ansatt akterstag.

Lycka till!

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...