Gå till innehåll
torsdag 19 december 2024
SeaMaster560wa

Byte av båtplats i Hunnebostrand?

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har idag en båtplats i Hunnebostrands småbåtshamn som mäter 6x2.40. Då jag är väldigt sugen på att byta till en större båt är jag intresserad av ett byte till en liten större båtplats. Minsta bredd 2,60. Är det någon som är intresserad så hör gärna av Er!

MVH

Kent-Olof

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du ställt dig i byteskö hos kommunen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Japp :) Har varit på bytesplats sedan 2011 men det är många före mig som varit i kön sedan 2009. Fick ett mail från kommunen nu och de har 2 st platser utan bommar lediga. Hur bra är det att ligga vid såna platser? Sitter verkligen akterfäste bra vid kraftiga vindar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man får väl annordna akterfästet själv?

Så har det i alla fall varit på de komunala platserna utan Y-bommar jag haft själv i Kungshamn. Bäst är kanske att fråga.

Det är naturligtvis oerhört mycket enklare att ligga mellan två Y-bommar. Som att parkera en bil på en asfalterad P-ruta. Får du fören in mellan bomarna så styr ju Y-bommarna dessutom båten på plats. Det är ju näst in till omöjligt att misslyckas med en sån tilläggning.

Hunnebostrands hamn är ju en oerhört skyddad hamn. Att ligga i den utan Y-bommar men med en vanlig skôôdfäst kan ju överhuvud taget inte vara nåt problem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fullt medveten om att jag inte tillför tråden något måste jag ändå fråga.

Hyr kommunen ut platser utan fasta akterfästen? Det har jag aldrig hört talas om förut, alla platser jag känner till har boj, stolpar eller Y-bommar.

Men om bryggan inte är för hög kanske denna annonnsen kan vara något.

http://www.blocket.se/goteborg/Y_bommar_2st_6m_41839017.htm?ca=15&w=1

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bosse

Då har du gjort en ny lärdom nu.

I de gamla hamnarna fanns det bara bryggor och man fick lägga ut en skôôdfäst själv. Jag har lagt ut ett stort antal genom åren. Den började det komma Y-bommar. Jag har för mig att den som hade båtplatsen fick förskotterar kostnade för Y-bommen och fick en något lägre avgift tills bommen var betald. Däför har jag aldrig varit intreserad av Y-bommar. Det är visserligen bra men inte så bra med det systemet som tillämpades. Dessutom är det en väldig o-ordning på de Y-bommar som finns på de gamla pontonbryggorna.

http://www.blocket.se/goteborg/Batplatser_i_Hunnebostrand_38884216.htm?ca=15&w=1

Ödby Ö, som blocket annonsen avser, är en privat hamn i Sotekanalens norra mynning. Några km med bil från Hunnebo, men gångavstånd via en pontonbro över Hunnebo Kile.

post-945-1394237194,4378_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jaha, där ser man. Jag har legat i div. olika hamnar runt Gbg både kommunala och privata. I samtliga har akterfästen funnits. 

Fast när jag tänker efter var jag med och la i en gammal järnspis i leran i viken mellan Asperö och Brännö (där jag är född) när jag var liten pilt. Men det var varken privat eller komunalt, det var nog mer går det så går det. :)

Men jag gillar att lära och frågar mycket.

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tippset om Ödby ö var ju inte fel - om man har råd att betala.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...