Tess 2 Postad 2 Augusti , 2012 Hej. Om man skulle byta 2 VPAQ170 med 270 drev mot 1dieselmotor drev. Någon som gjort något liknande? Vilken diesel och drev rekommenderas (helst begagnad)? Båten är en Princess 32 och väger 4,4 ton. Behöver inte komma upp i några 30 knop. Räcker med en marschfart på ca 12-13 knop. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stephan_D 73 Postad 2 Augusti , 2012 Inget svar på frågan, men marschfart på ca 12-13 knop är nog den sämsta tänkbara marschfarten, skapar bara bränsleförbrukning och svall, marschfart antingen under 7-8 knop eller över 18 knop skulle jag rekommendera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 2 Augusti , 2012 Att kasta i en spis som ger denna fart gör nog även båten omöjlig att sälja också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tess 2 Postad 2 Augusti , 2012 Ja kanske det. Jämförde med en tidigare båt jag hade. Den var 29 fot och hade en Perkinsdiesel på 145 HK. Gick som bäst runt 12-13 knop. Toppade 18. Hade också rak axel. Men OK, säg en marschfart på 8 knop då. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tess 2 Postad 2 Augusti , 2012 Inte så lätt att sälja med 2 AQ170 heller som är från typ 1970 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stephan_D 73 Postad 2 Augusti , 2012 Med vår 6-tons båt och VP D6 310 hk, så brukar vi köra på 1400 varv och 6,5 knop, det motsvarar ungefär 75 hk uttag på motorn enligt Volvo Pentas diagram. Har vi bråttom eller tråkigt så blir det kortare stunder med 20 knop och 3100 varv vilket innebär runt 280 hk uttag enligt Volvo Penta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niclas_O 3 Postad 2 Augusti , 2012 Kollade lite snabbt på blocket och hittade den här anonnsen: http://www.blocket.se/vasterbotten/Princess_32_1977_40499058.htm?ca=5&w=3 Kanske kan vara ide att ringa och surra med honom. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
T_M_C 0 Postad 2 Augusti , 2012 Vänta nu! TS har en Princess 32, vad är det - en halvplanande båt eller en deplacementbåt som med hög totaleffekt når runt 20 knop? Då är det viktigt att ha dessa förutsättningar klara för sig innan vi rekommenderar val av alternativ motor ifall byte från dubbla till singel önskas. Singel TAMD 61-63 med axel tror jag vore vettigt för visst vore en D6-435 spännande men är det rimligt att tro att TS lägger de pengarna? Knappast, tror jag... Dubbla 31:or kan vara ett val, men nu verkar TS vilja slippa dubbla maskiner så det är nog inte vad han önskar som svar. Princess har lång erfarenhet med Penta så jag tror många råd och erfarenheter kan inhämtad både hos Volvo själva, Princess eller dess klubbar i England eller kanske hos INA Marin i Stockholm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stephan_D 73 Postad 3 Augusti , 2012 Jag har inte rekommenderat någon motor alls, ville bara belysa hur mycket effekt ett liknande åbäke behöver i olika fartområden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tess 2 Postad 3 Augusti , 2012 Tack för era svar. Om jag istället skulle vilja ersätta dessa 2 bensinare med 2 begagnade dieslar istället. Som skulle kunna passa bra utan alltför mycket åverkan. Har alltså inget behov av en marschfart på 20-25 knop. Räcker gott och väl att glida fram med 7-8 knop. Tips på motorer? Tack. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spancox 27 Postad 3 Augusti , 2012 Alltså, om du nu bestämt dig för att du vill ha en (1) mindre dieselmotor i båten och framföra den i lugna 7-8 knop så kan du ju i princip stoppa i vilken spis som helst. Vi har en VP2003 (30hk) ,med rak axel i vår First och vi ligger på 5kn vid låga 1800 varv, varvar ja gpå litet blir det väl 7kn. Plockar man bort kölvikten (och ffa vattenmotståndet) så tror jag nog att en 30 hästars skulle göra jobbet för dig med. Men som någon sade tidigare finns det ju mängder med forum där du kanske kan få ett bättre svar. Du lär nog behöva plasta upp nya motorfästen vad du än väljer och det blir förmodligen lättare att bygga en motobädd än två. Prata med en båtmek kanske kan vara idé? I övrigt tycker jag att du har en klockren poäng i hur du tänker. En deplacementgående båt blir långt billigare per distans, och du hinner ju även se litet av skärgården på vägen. :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stephan_D 73 Postad 3 Augusti , 2012 Vi har en VP2003 (30hk) ,med rak axel i vår First och vi ligger på 5kn vid låga 1800 varv, varvar ja gpå litet blir det väl 7kn. Plockar man bort kölvikten (och ffa vattenmotståndet) så tror jag nog att en 30 hästars skulle göra jobbet för dig med. Som jag skrev ovan så går det åt 75 hk för 6,5 knop med vår båt, 30 hästar skulle bli på tog för klent, speciellt vid motvind och motsjö, minst 100 hk krävs nog i alla fall. Exempelvis en gammal (och renoverad) Ford Lehman diesel på 125 hk, stor cylindervolym och rejält vridmoment samt en väldigt behaglig gång med lågt varvtal, dessa har rykte om sig att vara i det närmaste outslitliga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spancox 27 Postad 3 Augusti , 2012 Hur är det möjligt? När jag ligger på kanske 2600 varv så gör jag ca 7 knop. 2600 varv torde innebära typ 20-22 hk. Vår båt väger 5.2 ton och släpar dessutom på en kölrackare som ytterligare ökar motståndet. Att du skulle behöva 75hk för att göra 6,5 kn låter ytterst märkligt. Varenda segelbåt i skärgården ( 30fot) marchar 6,5 knop på långt mindre motor än 75hk, typiskt är väl 30hk idag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stephan_D 73 Postad 3 Augusti , 2012 Ett klipp för den som vill njuta av ljudet från en Ford Lehman: 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefanius 1 Postad 3 Augusti , 2012 Jag råkar känna Leif som har sin Princess på blocket, och jag är tämligen säker på att han hade 2 likadana motorer som du innan han satte in kad 42.an singel för 10-15 år sedan. Tror han är nöjd över valet och han brukar marscha runt 20 knop iaf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stephan_D 73 Postad 3 Augusti , 2012 Hur är det möjligt? När jag ligger på kanske 2600 varv så gör jag ca 7 knop. 2600 varv torde innebära typ 20-22 hk.Det är nog i högsta grad möjligt, vår Jeanneau 32:a gjorde 6,5 knop med 18 hk Yanmar, segelbåtar är oändligt mycket mer lättdrivna än planande motorbåtar, men kan i princip aldrig lämna sin vågdal och därmed inte överskrida skrovfarten. En Penta D6 lämnar cirka 75 hk vid 1400 varv, allt enligt Volvo, loggen kan jag läsa av själv... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser