Gå till innehåll
måndag 03 februari 2025
Havskatt

Batteriövervakning - Vad ska man välja?

Rekommendera Poster

OBS! Köp in BM1C den saknar vissa funktioner som BM1 har  (annars kan du få byta med min BM1C)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppsan...där ser man! Jag trodde det var likadan fast bara Compact design.

 

Då får det bli en BM-1 då.

 

Tack för tipset! yes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bytte min BM-1 mot en Blue Sea VSM 422 främst av den anledningen att jag fick fler funktioner i samma instrument förutom batteriövervakning. 

VSM monitorerar även batteri temp, 230V AC, startbatteri, flera tank nivåer(om man har givarna) samt har larm för allt

Har haft den i 2 år och har funkat bra än så länge...

http://bluesea.com/category/94/99/productspecs/1800

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan nämna att NASA BM-1 numera även kan visa spänningen på startbatteriet utöver alla tidigare funktioner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gör man avläsningen korrekt är det inte bara kul att ha koll på hur det ser ut som Spancox skriver.
Man kan ex.vis göra såhär för att få bra värden, mera detaljer tidigare i tråden.

På kvällen innan jag går till kojs kollar jag aktuell spänning när ex.vis kylen är i gång. Då är jag säker på att det är ett batteri under belastning jag mäter på.

Ett batteri under jämn normal båt-förbrukning utan pågående laddning har följande karakteristik;
12,5 V = Ok (i stort sett fullt)
11,5 V = Låg kapacitet, dags att ladda. (Kan också bero på stor förbrukning.)
11,0 V = Batteriet ska laddas genast. (Kan också bero på stor förbrukning.)
10,5 V = Tomt, batterieriet troligen skadat men kan ev. räddas om det laddas direkt.

Mackey

PS
Även batteritankmätare visar fel värden, men betydligt bättre än att det bara är kul. Stora strömamr vid kraftig laddning och när man kör startmotor, ankarspel mm registreras inte korrekt. Andra fel är att vartefter baterikapaciteten minskar mäter tankmätaren fel.

Hur som helst, jag tycker att batteritankmätare är betydligt roligare än voltmetrar, men resultatet är i princip det samma. Man har koll!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

NASA BM-1 räknar faktiskt väldigt rätt, den tar bla hänsyn till Peukert-effekten (vilket inte alla mätare gör). Med tiden sjunker dock noggrannheten  helt enkelt därför att batteriernas kapacitet minskar. Är man ordentlig så gör man en mätning med en känd last under viss tid en gång om året och utifrån det kan man beräkna batteribankens kapacitet och kalibrera om BM-1. Man kan tex göra så att varje år när man sjösatt se till att batterierna är fulladdade och sen belasta med en 55W billampa under 5 tim, låta batteriet vila några timmar och sen läsa av spänningen. Detta är en enkel test som ger en bra info om batteribankens kondition så man slipper överraskningar på semestern. Men kan även kalkylera fram kapaciteten och kalibrera om BM-1. Vill man göra det riktigt enkelt så drar man bara av 5-10% av kapaciteten per år. SmartGauge är en annan mätare som är lite mer exakt när det gäller att beräkna kapacitet men den saknar BM-1's överskådliga display. Att direkt kunna se spänningen och om det förbrukas någon ström är det jag tittar på när jag kommer/går från båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I förra båten monterade jag in en Nasa, jag var inte helt nöjd med den, den mätte inte riktigt rätt i mängden ström som tagits ut ur batterierna. 

I nuvarande båt har jag Odelco, det är en riktigt bra batterimätare. Den mäter urtagen förbrukning i Ah samt visar om det laddas eller tas ur ström ur batterierna man kan även se hur många ampere som laddas. Den tillhör inte dom billigaste däremot en av dom mer pålitliga. 

Utöver det så kör jag med landström innan jag skall iväg samt en solcell på taket med en Maxpower regulator. 



Senast ändrad av RikardE | 10 augusti 2012 | 09:02

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en äldre variant, ska kolla vad den heter när jag är nere i båten nästa gång. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då var en Batt-meter3 beställd! Plus Ctek D250S Dual, Smartpass, och en M300 laddare. Till förbrukningsbanken blev det 3st*115 Ah fritidsbatterier. Solpanel på 50W, vikbar, hade jag sedan tidigare. Hoppas att strömbristen nu blir ett minne blott.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för skillnad på bm1 och bm1c? På bryggan och marinwebben säger dom att det bara är designen. /Oscar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...