Gå till innehåll
måndag 03 februari 2025
Havskatt

Batteriövervakning - Vad ska man välja?

Rekommendera Poster

Jag har försökt söka här på forumet om hur man på bästa sätt ska fixa en batteriövervakning. De flesta tips verkar vara lite av gör det själv lösning. Jag är ute efter en färdig lösning som är lätt att installera. Har hittat ett par Batt-Meter3 och Hella IBSControl. Vad ska jag välja?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Nasa BM-1 installerad på min båt sedan ett antal år tillbaks och är väldigt nöjd med detta instrument.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Har installerat en Victron BMW-600S köpt på Hjertmans för 1590:-.
Mycket enkel att instalera och använda. Lång kabel till dispalyen som gav bra valfrihet var jag skulle sätta denna. Kolla mitt fotoalbum så ser du en bild på dispalyen installerad.

//LG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En iaktagelse jag gjort.

Skyllermarks säljer en batteriövervakare under eget namn som är till förväxling lik Nasa instrumenten men till ett högre pris.

http://shop.textalk.se/se/article.php?id=9260&art=1761334

http://www.watski.se/f/Skyllermarks-batteriovervakning-3110804

skillnaden i pris är  715:-

Men är det samma instrument ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollade dessa och. japp det är samma så det gäller att kolla priser...det fins ytterligare en Nasa variant och den är med 200A shunt och lite dyrare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det luriga är ju att Skyllermark säljer under eget varumärke.

Man får vara om sig och kring sig för att inte bli blåst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Victron 602s, skillnaden är att den även mäter spänningen på en andra (motor)krets. I övrigt samma shunt och allt. 

Jag tycker att en fungerar hur bra som helst och det till ett mycket bra pris.

Jag skruvade min shunt direkt på batteripolplinten (M10) och slapp på så vis extra kablar och terminering.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

NASA BM-1 är bra och lätt att förstå även för den oinvigde. Mitt instrument sitter på huvudskottet, lätt att se även från en stege på vintern.

Köp från UK, kostar en dryg tusenlapp inkl frakt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enklast är att övervaka batterierna genom att läsa av den troligen redan befintliga voltmetern.

Ett batteri i vila (ej laddat eller urladdat de senaste 3-4 timmarna) har följande ungefärliga karakteristik (vilket stämmer ganska bra med vad Stafanius skrev);

12,7 V = Fullt
12,3 V = 1/2
12,0 V = 1/3, batteriet ska laddas genast.
11,7 V = Tomt, batterieriet troligen skadat men kan ev. räddas om det laddas direkt.

Ett batteri under jämn normal båt-förbrukning utan pågående laddning har följande karakteristik;

12,5 V = Ok
11,5 V = Låg kapacitet, dags att ladda. (Kan också bero på stor förbrukning.)
11,0 V = Batteriet ska laddas genast. (Kan också bero på stor förbrukning.)
10,5 V = Tomt, batterieriet troligen skadat men kan ev. räddas om det laddas direkt.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt sätt att lösa problemet är att lägga pengarna på en Ctek D250S DC/DC-laddare som ser till att ladda batterierna ordentligt, upp till 30% mer än vad en generator med skiljerelä kan göra. I kombination med en solcell har man så gott om energi i batteriet att man inte behöver någon dyr övervakning. Det räcker med en enkel Comfortövervakare med 3 lysdioder, grön, gul och röd, för 250:- så vet man hur batteriet mår.

Alltså: Se till att batterierna blir ordentligt laddade och använd en billig indikator.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har tittat på Ctek D250S Dual är den bra? Tänkte utöka till 3st vanliga fritidsbatterier på 110Ah och då verkar det som om man behöver komplettera med en Ctek Smartpass. Jag har en solpanel på 50W som idag har en egen regulator. Anledningen till att jag vill övervaka bakterierna är att jag i god tid ska kunna veta att jag behöver köra motorn. Det känns omysigt och otrevligt att störa båtgrannarna tidigt på morgonen för att man måste starta motorn och få igång spisen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Battmeter III som jag är mycket nöjd med. Tror det är samma instrument (och logik i programvaran vilket är vikitigt) som Victrons ena variant. Den finns om jag minns rätt med en holländsk logga på också och kan visst köpas något billigare via nätet, vet dock ej varifrån.

Jag håller inte med om att det räcker att kolla volt-talet på batterikretsen. Visst stämmer det oftast ganska bra men hur ofta låter man batterier vila helt när man är ute på sjön? Inte jag i alla fall!

Och inte kan man använda det som avläsning när man har solpaneler heller.

Läste en gammal tråd här på MG innan jag skaffade min Battmeter till förra båten. I den presenterades lite av den logik som krävs för att räkna rätt på förbrukningen och där sades Battmetern (och dess holländska syskon) vara bäst. Jag har också fått mycket bra hjälp från Odelco som säljer Battmetern. Sladden jag fick med när jag skulle installera i senaste båten var något för kort och det löstes genom att en av killarna på Odelco kom förbi mig hemma en kväll med en längre sladd. Service!!!

Så för att undvika strul rekommenderar jag Battmeter III. (har inget med företaget att göra, är bara nöjd kund)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Voltmeter funkar bra för mig med solpanel och allt. Så här gör jag:

- Använder oftast riktväreden för spänning vid belastade batterier.
- När solen lyser kollar jag normalt inte spänningen, då har jag effekt så att jag klarar mig.
- På kvällen innan jag går till kojs kollar jag aktuell spänning när ex.vis kylen är i gång. Då är jag säker på att det är ett batteri under belastning jag mäter på.
- Jag ser till att hålla batterierna laddade så att jag aldrig kommer nära riskabelt låg spänning. Jag behöver inte anstränga mig, solpanel och laddning när man går in och ut ur hamn räcker.

För mig finns inget behov av någon annan övervakning, men jag förstår om andra har detta behov.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är i köpartagen och kommer att köpa en NASA BM1...möjligtvis BM1C då jag inte vet vilken som är snyggast.

 

1380:- på marinwebben.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra att du är nöjd, Batt-meter3 är den övervakare som jag själv är inne på att skaffa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har installerat ett dussin sådana ungefär och alla båtägarna är över förväntan nöjda. Smartpass behöver du bara om du har mycket stora batteribanker och i ditt fall är den nästan att rekommendera.

Jag har en D250S smartpass installerad i min båt med en 40W solcell (det var den storleken som fick plats på min båt) och jag har ström hela tiden. Med D250s ( ev smartpass) har man så mycket ström att man inte behöver installera ett tredje batteri. Inte heller behöver man dyra övervakare, det finns ju ström hela tiden så det finns inget att övervaka! Köp en comfortindikator för 100:- (250:- för panelversionen) och lägg pengarna på Ctek istället!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter klart intressant. Utöver D250S Smartpass behöver man en separat laddare om man vill kunna ladda med landström eller kopplar man via D250S? Behövs en separat laddare har jag spetsat in mig på en M300 för att snabbt kunna ladda banken när man ligger i gästhamn en natt. Känner ändå som att en riktig övervakning ger ökad trygghet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kör med en separat laddare om du ska köra landström. M300 är ett utmärkt alternativ. Smartpassen ser också till att, när förbrukningsbanken är fylld, koppla strömmen baklänges så att även startbatteriet blir laddat av landströmsladdaren.

Mindre viktiga förbrukare ansluter du till särskilt uttag på smartpassen och skulle spänningen sjunka för mycket i förbrukningsbanken kopplas dessa förbrukare bort.

post-10017613-1394237194,932_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Exakt den lösning du visar är det jag tänker. Det kostar en del men är det värt pengarna jämfört mot att bara ladda direkt från motorn och sopanelen och bara ha en M300 för laddning?

Alltså, ger D250S Dual Smartpass så mycket bättre funktion ?

Behöver man lägga mindre viktiga förbrukare på särskild punkt på Smartpassen?
Det viktigaste förbrukarna som lanternor, GPS kommer man ändå att kunna använda när motorn är igång.
 



Senast ändrad av Havskatt | 03 augusti 2012 | 07:36

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får ett avsevärt mycket bättre system med hela tiden fulladdade batterier! (om du inte kör mikron på batterierna förstås :). Köp Ctek-grejorna först och om du känner att du inte har koll på laddningen trots allt kan du komplettera efteråt med batteriövervakning, men jag tror inte du behöver det då.

Funktionen att mindre viktiga förbrukare kan separeras finns men det är inget du behöver utnyttja, det kräver ju en del omkopplingar och kanske nya ledningsdragningar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen!

Då får det bli denna lösning, ska fundera på övervakningen.

Finns det någon nackdel med batteriövervakning?
Även om mätningen kostar en del så förvinner kostnaden i det stora hela.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä, det finns ingen nackdel med det, vad jag kan se, mer än att det torde räcka med en comfortindikator för 250:-. (envis som jag är :))

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ett uttryck som säger; Att mäta är att veta.

En nackdel är väl kostnaden.

En annan nackdel är att om man mäter och får vissa mätvärden och man inte förstår vad de betyder, så kan det ställa till en hel del onödiga bekymmer.

Kommer ihåg vid ett tillfälle när jag jobbade med kundklagomål med inriktning på elmätare och förbrukningsfrågor, för ett litet elbolag. En dam i vårt samhälle klagade på att elmätaren gick för fort. Det är oftast det folk klagar på när det gäller elmätare. Hennes bror, som var en omständig och tröttsam man att ha med att göra - vi är några sådana wink - hade tvingat henne att skriva upp mätarställningen varje dag under flera år. Hon begrep inte vad siffrorna betydde, men för mig var det guld värt. Det visade ju exakt hur hennes förbrukning låg. Nu kommer jag inte ihåg om hon ett reällt problem eller inte. De allra flesta som klagar på elmätaren har ju ett helt annat problem i regel i sin värmeanläggning - eller så har de bara hör på radio och TV eller läst i tidningen att de blir lurade av elbolagen.

Så har man sofisktikerade mätvärden att analysera, så är det bra om man förstår vad de betyder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Panelmonterad digital voltmeter från eBay för 7:-, köpte två stycken för säkerhets skull, stämmer bra vid kontroll mot multimeter, kräver ingen separat strömmatning, rekommenderas varmt;

http://www.ebay.com/itm/Blue-LCD-Digital-Voltage-Volt-Meter-Voltmeter-Panel-20V-/230800209855?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item35bcc3b7bf

SMS:ade just spårsändaren och fick reda på att spänningen är 12,8 volt denna mulna dag. smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade tidigare tidigare volt och amperemeter men ersatte detta med en NASA BM-1. Anledning: Ett prydligt instrument som samtidigt visar spänning, laddning/förbrukning och, inte minst, kapacitet. Dessutom med stora lättavlästa siffror som man ser på långt håll. Fördelen är att numera kan vemsomhelst förstå hur mycket vi har kvar i batteribanken. Jag vet många som satt in BM-1 och tycker de har äntligen fått koll.

Betr. batteriladdning så är det mycket hokuspokus och mumbojumbo. Hur batterier ska laddas är väl känt, det finns klar beskrivningar av vilka spänningar och strömmar som ska användas för optimal laddning OCH livslängd. Några magiska formler och hemliga knep finns inte. Den viktigaste fasen är bulkladdningen där man laddar med max 25% av batteriets kapacitet upp till ca 14,4V (detta gäller våta batterier och 20°C. Man fyller batterierna till ca 80%. I början tar batterierna villigt emot strömmen men mot slutet sjunker den. Generatorns laddregulator är egentligen inte speciellt duktig på det här. Men det spelar inte så stor roll nuförtiden. Tiden generatorn får ladda är ofta ganska kort, vi som seglar kommer oftast inte upp i mer än max en timmas motorgång per dygn. Det spelar nästan ingen roll vad man hittar på för konstiga tekniska lösningar, man får i ungefär lika mycket  oavsett. Men, nuförtiden har vi solpaneler och alla solcellsregulatorer är hyperinteligenta jämfört med tex generatorn regulator och de är minst lika smarta som en bra 230V laddare. Anledningen är enkel, dessa regulatorer styrs av en processor som enkelt kan följa batteritillverkarnas rekommendationer. Så solcellsregulatorn klarar effektivt både acceptans och utjämningsladdning och när det är färdigt går den över till en korrekt underhållsladdning. Så vad ska man satsa på? Så mycket solpaneler som möjligt, de är billiga, håller extremt länge och strömmen är gratis. Det här gäller sommartid, har man behov av mycket ström på vintern så finns det andra lösningar men solpanelerna klara fint att underhålla batterierna under vintern. Sen ska man ha så mycket batteri som möjligt, inte minst nuförtiden när man har jätteförbrukare som micro tex, ju större batteribank desto mindre Peukerteffekt. En stor batteribank kan alltid tillgodogöra sig nästan all laddning.

OBS, jag säljer ingen prylar men extraknäcker med att projektera solanläggningar för tex fritidshus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

35 spänn med frakt men de är helt ok.

12,8V tycker jag är lågt, jag hade 13,5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju alltid kul att ha koll på hur det ser ut, Fast... Den enda nytta du har av att mäta spänningen på ett batteri som laddas eller driver något är väl att man kan se att det fungerar någotsånär?

Eller finns det nya batterityper som inte behöver vila innan den uppmäta spänningen går att lita på?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den enda nytta du har av att mäta spänningen på ett batteri som laddas eller driver något är väl att man kan se att det fungerar någotsånär?

Brukar läsa av när jag ligger i hamn och kylens kompressor står still, det är den som drar ström vad jag kan se, samt GPS'erna men de får bara gå när motorn är igång.

  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...