Gå till innehåll
onsdag 22 januari 2025
Gäst Matte

Bowrider, Nordisk eller Amerikansk?

Rekommendera Poster

Gäst Matte

Hej ! Tänkte satsa på en bowrider i ca 5,5 m klassen och har sett en del men undrar om Amerikansk är det man ska satsa på? Tycker dom verkar trevligare gentemot våra egna så är det ju oftast inombordare och priset ligger lägre. Något som talar emot dom? Kom gärna med synpunker på för och nakdelar. Tack

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst daniel

Finns ju inget snyggare än amerikanare (båtar altså :roll: ), så det är vad jag skulle köpt...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är Uttern freak och hade hlet klart köpt en sån, du kan förvänta dig att en sån håller värdet mycket bättre samt att kvaliten är bättre. Sen tycker jag Nordiska båtar är mer eleganta, men smaken är ju som baken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Bo

Hej, Personligen föredrar jag utombordare på båtar i den storleksklassen. Bl a för att man kan tilta upp motorn mer och vispa med propellern i vattenytan och på så sätt smya sig fram på lite okänt/grunnt vatten. En inombordare kan du inte tilta upp lika mycket. Nackdel är t ex större stöldrisk med utombordare. Jag har en bowrider som jag tycker har fungerat bra, en Yamarin 5820 med Yamaha F115. Jag har haft min i 2 säsonger nu. Uttern T55 är fin också. Kolla in test här: http://www.baat.aller.no/baatweb/bm.nsf/0/dcc62bbd45415c6dc1256d4e00324850?OpenDocument Det är samma test som gjordes i Båtnytt nr 4 2003. http://www.batnytt.com/bn_2003/bn4_03/samm1_bn4_03.html Jag gissar att t ex en Uttern T55 el Yamarin 5820 håller värdet lite bättre än en amerikanare med inombordare i motsvarande storlek. Kolla även på Askeladden 535 bowrider, den ser fin ut. http://www.askeladden.no Uttern, Yamarin och Askeladden har motsvarande båtar även i DC versionen men de heter då Uttern D55, Yamarin 5920, Askeladden 535 Invader. Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har en Ryds 515 GTX med en 90 hk Mercury på som jag är mycket nöjd med. Rymlig, perfekt till vattenskidor mm. Toppar väl drygt 35 knop. En kompis har en Sea Ray 175 som är jättesnygg, men jag tycker att den är lite låg och sen gillar jag inte dessa mattor i en öppen båt... Jag har några bilder på min båt i sjöboden. Är till salu i vår dessutom!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Jag vet att glastron har bowriders med både inombordare och utombordare till ett hyggligt pris... dålig kvalité? tror inte det då skulle dom nog inte våga ge livstids garanti på skrovet.... //Mårten Lönn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ryds 515 GTX -04, Mercury 90 hk ELPTO -03 Kapellpaket, Nautilock, Plotter med ekolod, Ankare,tankar mm. 155.000 kr

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Mala

Eller varför inte en four winns (kolla sjöbod) :lol:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Matte!!! Köp en Ryds 515gtx mycket bra båt amrikanskt skrov men svensk båt.Du får mycket båt för pengarna MVH Harald med Ryds 620 DC

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra pris på rydsen faktiskt! :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men tyngdpunkten ochdärmed gången i sjön du får med en inombordare tycker jag är viktig! sedan tycker jag att du skall jämföra försäkringarna Lycka till! ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Matte

Hej igen. Glömde säga att det inte blir en ny utan ca 1-3 år begagnad. Jag är kluven, har aldrig gillat jänkarbåtar så mycket tills nu då man börjat kika runt på dom mer och tycker dom ser mer gästvänliga ut i inredningen än dom nordiska. Det jag gillar hos dom nordiska är framförallt dom högre friborden och valet med utombordare. Ang kvaliten så tror jag inte jänkarna är sämre än våra egna efter man hört så många klaga på sina ryds, uttern mm. Mala din four winns såg riktigt trevlig ut, vad tycker du om den så långt? Mvh Matte

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har bara kört ca 10 tim ,men är jätte nöjd hittills I min sitter det en VP 4,3 (går som ett skott) Har bara kört nordiskt förut, var ju ochså skeptisk till amerikanska båtar förut men senare årsmodeller är något helt annat. Borta är heltäckningsmattor,pastellfärgad inredning,massa inplastad plywood osv.Kolla på www.rodinsmarin.se dom säljer nya och har även några begagnade (tror att dom hade en ryds ochså slänger med en bild på min ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Matte

Tack tack ska kolla det :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När du hittat den du vill ha så testa å importera från USA. Bra mycker billigare och facktiskt inte svårt alls.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har oxå en Four Winns! Dock något större (21fot) Kan bara rekommendera!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Matte

Hur mycket billigare blir det egentligen? Om jag drar en båt jag hittat, en 2003a Sea Ray 176xr för 13200 dollars eller 91540 Kr. Vad slutar ett sånt kallas på med Frakt, tull, moms nåt mer? Och slutligen CE märkning? Känns ju som det drar iväg tillslut ändå.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Matte Det finns ett antal läsvärda trådar på det här forumet ang privatimport av yankee-båtar! Överst på sidan har du en sökfunktion för forumet, sök tex på CE-märkning .... den sökningen kommer hålla dig sysselsatt i ett antal timmar :-D mvh // mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Jonas

Hej! Jag importerade nyligen en båt från usa..inge problem alls.O ce märkning..no problemas där heller(finns olika klasser... o man kan tex klassa som tävlingsbåt m.m=behöver ej ce). Allt går om man vill. Nordiskt eller Amerikanskt..hmmm...ja jag tycker iallafall att jag fick mycket mer båt för pengarna. Sen beror det väl på vad man gillar, men jag har ju en förkärlek till V8 ljudet o det coola stuket på usa båtarna. Hej hopp!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...