Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
Tissen

Yamarin 63 DC eller 64 Golden Edition?

Rekommendera Poster

Jaha, då var det återigen beslutsångest. Har fått offert på både 63DC -11 F115 för 385' och 64DC Golden Edition -12 F150 för 420' (kylskåp,stereo ingår). Ev. gamla F225 till 64:an för 14 papp extra, och F150 till 63 för 35' till. 63:an har vissa modernare lösningar med instrumentpanel, trapp, badplattform,beslag m.m. 64:an kanske lite rymligare. Ruffen är inte jätteviktig, det är ju ändå en nödlösning på denna båtstorlek. Så vad väljer man tro?? :) Tips mottages tacksamt. Tissen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välj den båt som du har råd att motorisera med den största motorn som båten klarar.

Jag har haft en 63BR med 150HK som jag sålde till denna sässong, välj inte mindre än 150HK på 63DC och köp till trimplan. 63BR gick fantastiskt i sjön med 150Hk.

Samma gäller 64:an med 150HK på känns väldigt klent.

Sök på forumet, här finns flera ägare till 64:or kolla vad dem har för motorer men jag gissar att dem säger inte mindre än 200Hk till en 64:a.

Själv kör jag en 76:a med 300Hk och är supernöjd skulle aldrig välja en mindre motor än max det båten är godkänd för. Ger dig en rolig båt med bra bränsleekonomi och en båt som är lättare att sälja.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt klart 64:an!

Är inte den bredare också?

Funkar fint med 150 hk, men 200 hk är inte helt fel heller! :-)



Senast ändrad av mrplasma | 02 augusti 2012 | 23:12

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En 64 går alldeles utmärkt med en F150. Sweet spot runt 23-28 knop då den går snålt tyst och harmoniskt. Toppar 42-43 knop i verkligheten. Last är inga problem. De farter och förbrukningssiffror som Yamaha redovisar i sin Körfakta är för låga, av nån anledning verkar just den båten som testades trög. Ska du åka fortare både vad gäller marshfarter och toppfart så väljer du större än 150 annars funkar det utmärkt. Du får runt 7 knop till med en F225.

De rapporter som kommit in på 63DCs systerbåt 63BR tyder på att det är en trög båtmodell och ägare ev 63BR och 64DC redovisar samma prestandasiffror. Detsamma gäller troligen oxå 63DC. Så man kan nog säga att en 63a behöver en F150 medan en 64a klarar sej med en F150..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var i samma sits som du när jag skulle köpa båt... Antingen 63 dc eller 64 dc. Jag valde 63 dc med 150 hk. Ångrar inte en sekund mitt val. Alltid roligare med en ny modellserie.... Båten känns väldigt sportig och toppar lätt 45 knop. 64:an får du nog bara upp i 40 knop med en 150 hk på häcken. Om du köper 64:an då är det 200 hk som gäller....

 

MVH / Mange

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är lite i samma situation.

Har dock inte råd riktigt med ny 64:a. Men det skiljer inte så mycket mellan ny 63:a och beg 64:a.

Lutar dock mot 64:an pga U-soffa, bättre bäddmöjligheter under kapell, och högre vikt (=bättre i vågor?)

Kan dock säga att jag kollat priser i finland och på åland, och jusst nu kostar tex 64 golden ¤40 000=332 000 sek, så det skiljer en hel del. Tror inte du behöver momsa in och ut den, eftersom det är inom eu, eller? Fått offert på 63 an med 115 yamaha på 275 000 (exl bord, och bädd, navi, det är nog ett tillägg på 20 000)

(http://www.nettivene.com)

Kollar nu på en beg 64 dc för 250000, det är typ min limit. Men somsagt, bra priser i finland, vet inte om garantier osv gäller över gränserna, inget problem för mig dock eftersom jag skall ha båten på åland.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om båten är helt ny eller inte äldre än 6 mån (tror jag?) så måste du momsa trots att det är EU. men båtar är det ju ingen registreringsplitkt på och är man någorlunda diskret och tar in den själv utan massa synliga tecken på att båten är sprillans så kan man nog komma undan med detta skattebrott relativt enkelt. Pekpinnar och moralkakor undanbedes tack!

Garantierna bör du nog kolla direkt med fabriken om de gäller. I värsta fall är gäller garantin på båten endast genom den finska ÅF. Yamaha har europagaranti vad jag vet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite sent svar kanske men det blev en fabriksny 63DC med F150. Tack för tips havskatt mfl, största godkända motorn är helt rätt, passar som handen i handsken för båten. Kan köra med lägre varvtal (och ljudnivå) på behaglig marchfart, och toppfarten landar på 46 knop. Dock var motorn bara hissad 2:a hålet (18mm) vid leverans, yamaha rekommenderar 3:e (36mm), så det skall hissas. Standardpropp är reliance, bästa propp jag haft. Har inte lyckats få den att släppa nån gång. Funderar på trimplan, men våndas över håltagning under vattenlinjen. :) Vad kör ni  med som har 63 br/dc el. 64dc, bennett eller? Sen har jag införskaffat stereo (Fusion), det är  ju fördraget med allt kablage. Men frågan är var själva stereon är tänkt att placeras - ser ut som kablaget slutar i väggen vid passagereraren. I 63 br sitter den väl i handskfacket framför pasageraren, men där är ju dörren i 63 dc. Såga hål i skottet/väggen bredvid passageraren (hm)? Nån som sett hur Yamarin monterar stereon från fabrik? Några tips?

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis till en fin båt!

Jag hade elektriska trimplan Lenco på min 63BR och nu på min 76DC har jag hydrauliska Bennett. Jag har varit nöjd med båda. Fördelen med elektriska är ju att det tar liten plats. Hade nog valt elektriska till din båt. När det gäller högtalare monterade jag dem i aktersoffan, de tar lite plats i stuvfacket men funkar utmärkt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...