Gå till innehåll
tisdag 14 januari 2025
labbibia

Politiker ifrågasätter 0,2:an i DN debatt

Rekommendera Poster

Jag kan ge mitt svar.

Den gräns som fanns tidigare i gamla sjölagen. Den räckte tydligen till eftersom inget finns som kan påvisa att den var farlig.

Övrigt kommer jag vara kritisk till alla lagar som inte tillför någon förbättring.

Jag har tidigare nämnt ett par förutom 0,2 lagen, så kallade zebralagen och dubbdäckslagen. Finns säker fler och kommer även vara kritisk om nya lagar införs på samma bristande grunder som 0,2 lagen infördes.

Den lag jag anser vi fort som attans borde skaffa är där man enklare kan klassa de så kallade nätdrogerna som narkotika eller på annat sätt kan kriminalisera försäljning och innehav av dessa.

Att det ska vara så svårt. Här finns redan tillräckligt med fakta om dödsfall och annan skit som kommer i släptåg med användande av narkotikaliknande preparat. 

Hur svårt kan de va?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svaret är enkelt. En gräns baserad på fakta som påvisar att man är olämplig som båtförare då man uppnått den. Vart den gränsen går vet varken jag eller lagstiftarna då ingen har bemödat sig med att ta fram fakta. Tycker dock inte att det åligger mig att ta fram fakta utan lagstiftarna. Tills dess är mitt godtycke lika gott som deras. Tas fakta fram att man är olämplig vid 0,5 kommer jag att följa det, visar fakta att man är olämplig vid 0,2 kommer jag även att följa det. Tills desss kommer jag att följa mitt eget omdömme.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För att man ska kunna ser resultatet av en lag innan man stiftar den måste man antingen heta Saida eller ha tillgång till en tidsmaskin. Jag vågar därför påstå att ALLA nya lagar som stiftas görs så pga man försöker lösa något som upplevs som ett problem (ibland av vissa, ibland av många i samhället), och man gör det utifrån vissa antaganden.
Alla kommer inte att gilla alla lagar.
Men, vi måste alla följa dem.
Det är den överenskommelse vi har i samhället, och som krävs för att det skall fungera. När folk väljer vilka lagar som man ska följa efter eget huvud börjar problemen på riktigt.

Ett annat problem med alkohol är att omdömet försämras under påverkan. Därför är det svårt att lita på sitt eget omdöme om hur lämpligt det är att framföra en båt efter några glas vin eller öl, och det är därför det är bäst att avstå - antingen att framföra båten just då, eller alkoholen.

Det som däremot övergår mitt förstånd är att det faktiskt fortfarade saknas tillförlitlig statistik på utfallet av lagen. Trots att det gått tre år. Därför sitter vi på båda sidor och tycker att lagen fungerar som den var tänkt alternativt saknar effekt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

citat

Alla kommer inte att gilla alla lagar.

Men, vi måste alla följa dem.

Helt rätt så är det i ett demokratiskt samhälle. Det är det som gör att en del av oss är så kritiska då man genom att stifta lagar utan fakta, som i detta fallet, gör att vi undergräver de demokratiska viktiga grundstenarna. Alltså trovärdigheten för de som stiftar lagar.

Då är det farligt.

Att de inte försöker få fram något nu är troligen för att de insett att det de kommer hitta inte försvarar deras införande av lagen. Då kommer det bli jobbigt och därför kör man med strutsteknik. Tysta ned det så kanske man glömmer.

Helt rätt som du skriver Peter att man måste vara Saida eller ha liknande krafter men gör man uppföljning och korrigerar felaktiga lagar så blir det nog bättre.

Exempelvis zebralagen borde justeras så fler slippe dö i onödan. Men det gör man inte för då erkänner man att man gjort fel. Så sjukt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

@Peter

Att man inte exakt kan veta hur en ny lag kommer att inverka är ju självklart. Däremot så ska man ta fram så mycket fakta och och annat relevant beslutsunderlag som går innan en ny lag klubbas igenom. Det är endast detta jag anser inte har gjorts. Vi lever mycket riktigt i en demokrati där våra folkvalda har fått ett förtroende. Att skapa lagar utan relevant underlag tycker jag är att gravt missbruka detta förtroende. Som du själv påpekar, så finns det inte ens något intresse att följa upp vilken påverkan lagen har. Som medborgare i en demokrati så kräver jag att politikerna ska göra sitt jobb, gjorde alla medborgare det skulle dom bli tvugna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man kan tycka att lagen principiellt är riktig, att man inte ska åka båt mer eller mindre packad. KBV och Sjöpolisen har under ett antal år sett en kraftig ökning att antalet berusade båtförare.
Förr eller senare hade troligen antalet alkoholrelaterade olyckor ökat. Men med ett modernt säkerhetstänkande är att sätta in åtgärder innan man får en ökning av olyckorna.

Sen är det också så att KBV gärna ville ha denna lag för att visa att man behövs och få tillräckliga anslag.
Det tråkiga är att båtorganisationerna är så mycket motvalls-kärngar och som säger nej till allt. Hade man agerat vettigt hade vi kunnat ha en 0,5-gräns, en gräns som de flesta nog kan hålla med om är rimlig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Uppenbarligen ansåg riksdagen att man hade tillräckliga fakta för att kunna ta ett beslut, annars hade ju lagen skickats tillbaka till lagrådet för omarbetning. Men, nu gjorde man inte det.

Dessutom är det så att den politiska kartan har ritats om sedan förra valet och sedan lagen infördes. SD sitter i vågmästarroll, vänstern har ny partiledning och man bullrar rätt bra för att få uppmärksamhet inför nästa val. Tror ingen är rädd och mörkar något, tvärt om hade oppositionen lätt kunnat gjort en poäng av detta om man tyckte lagen fungerade dåligt, pekat finger på styrande partier, hävdat att de vill ha förbudsamhälle i gammal god högde-anda och krävt en utredning och avskaffande.
Ändå gör man inte det.
Varför?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför är man då så rädd att presentera dessa fakta då detta skulle skapa bättre förståelse för lagen och därigenom säkert bättre efterlevnad?

Politikernas vägar äro outgrundliga... Man ska dock aldrig glömma att deras största intresse är makt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att inte köra berusad på sjön tycker jag är självklart men lagen är märkligt avgränsad. Så vitt jag hört så sker dom flesta alkoholrelaterade dödsolyckor i insjöar med småbåtar och dessa är ju exkluderade.

Sen tycker jag att det numera känns olustigt att ligga i trånga hamnar när det kommer in snipor och segelbåtar strax under 10 meter som skall lägga till i närheten eftersom att man aldrig vet om dom som kör är nyktra eller ej.

Om denna lag skulle översättas till landbacken så kanske man skulle kunna tänka sig att lätta på förbudet mot att köra traktorer och andra motorredskap under 10 ton berusad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eftersom det är du som påstår att de är rädda att presentera fakta får du nog också svara på den frågan själv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du hört att det beror på att de är för att politikerna är rädda?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att man inte redovisat fakta kan jag bara se två anledningar till:

1. Det finns inga fakta som stöder lagen.

2. Det finns fakta, men de stöder inte lagen.

Möjligtvis finns ett tredje alternativ som skulle vara dumhet/inkompetens.

Fyll gärna på med alternativ om du kommer på några.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

3. Man tycker det finns viktigare saker att lägga utredningspengar på än en lag som redan är införd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

M.a.o. så skiter man i vad folk tycker och har inget intresse av att motivera till att lagen efterlevs (demokrati?)? Tror knappast det har ungått riksdagen att det blivit debatt om lagen. Hade det funnits fakta så hade nog det billigaste sättet att tysta debatten varit att presentera dessa. Nej Peter, det köper jag inte.

Nu skriver ju du i.o.f.s. inte att du tycker att alt.3 är acceptabelt. Du försvarade ju nyss införandet av lagen med att verkningarna skulle följas upp grundligt då den var införd för att bedömma om den var relevant.

Senast ändrad av Riro | 02 augusti 2012 | 13:17

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och så här tycker du att det är ok att införa lagar i Sverige?

Ett förslag till körkort för båt innehöll krav på att yngre inte skulle få köra båt. (15 eller 18 år tror jag det var)

Helt utan fakta om det är de som orsakar olyckor på sjön. Det förslaget kunde genomförts men stoppades som tur var före det blev en lag.

Många har skaffat sig sin erfarenhet att hantera båtar som yngre och med en sådan lag hade det varit omöjligt. En erfarenhet som idag gör många av dem till mycket duktiga att hantera båt.

Men det viktiga var att de hade brister i fakta för ett sådant förslag precis som för 0,2 lagen.

0,2 lagen ar framtagen av ett gäng moraliserande personer utan fakta till lagen utan för att de vill visa att de kan åstadkomma något. (min tolkning då jag läst lagförslaget som sedan genomfördes)

Försök svara ärligt på frågan jag ställde på första raden i detta inlägg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett förslag till körkort för båt innehöll krav på att yngre inte skulle få köra båt. (15 eller 18 år tror jag det var)

förslaget var 15 år för att köra båtar över 10 m och 15 knop.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...