Gå till innehåll
söndag 09 februari 2025
Sueco

Funderade över ruffluckan öppning

Rekommendera Poster

Varför öppnas alla takluckor bakåt?
Själv tycker jag det verkar bättre att dem öppnas framåt, dels kan man ju ha den öppen vid segling samt att man får ett automatisk undertryck vilket borde ge bättre luftcirkulation.

Har jag tänkt helt fel och ska bordlägga mina planer på att flytta gångjärnen till framkanten?

/Anders

Edit: Självklart menar jag takluckan i främre delen av båten, mindre hjärnsläpp idag

Edit2: Anser frågan löst tills jag kommer på någon annan dum orsak att vända luckan

Senast ändrad av Sueco | 02 augusti 2012 | 12:26

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gissar att du menar att man vill ha öppningen framåt med gånggärnet bakåt.

Jag har så, öppningen framåt men jag anar att man har öppningen bakåt för att reducera intag av vatten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det där får du nog förklara lite bättre hur du tänker.

Det går väl fint att ha luckan öppen när man seglar. Det hade jag oftast på min storfidra. Jag ville ju se datorn med sjökortsprogrammet.

Om det är för ventilering  kan man ju börja med att öppna skjutluckan (för de som har en spdan) Sen kan  övre delenen fälls bakåt och ner eller så ta bort hela luckan.

Det där med att fälla frammåt har jag lite svårt att förstå, med tanke på hur alla mina rufflukor genom tiderna varit konstruerade.

post-945-1394237191,9815_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror att TS menar skylights, alltså takfönsterna. Men det är ju bara vad jag tror. wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tja, det kanske det heter när jag tänker efter. För att förklara det så menar jag luckan mitt på båten över dom främre sängarna

Sorry, jag har inte lärt mig båttermerna ännu men att det inte heter rufflucka borde jag ju vetat crying

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur tusan ändrar man trådnamnet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Luckan fyller flera funktioner, bl a vill man kunna stuva ner segel där under gång. Jag tycker det skulle kännas som om luckan var ivägen om man hade gångjärnen i framkanten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var ju en helt annan sak.

När jag funderar på det hela så blev jag osäker på vad jag själv säger. Förpikslucka!?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Undertryck får man i luckan-ut-mot-sittbrunnen. Om framluckans gångjärn sitter i aktra delen så får man en fint drag igenom båten även om luckan är öppen bara några cm i förkant. Ligger man på svaj och det blåser lite så får man samma funktion.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm, men du kan inte ha luckan lite öppen medans du seglar pga risken för vattenintag. Men det kanske man aldrig har ändå?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En anledning kan ku va att man vill ha så lite som möjligt som förseglet och skotet kan haka sig i. 

Det fastnar nog tillräckligt ändå vid de mest olämpliga tillfällen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ah, det är ju så klart en annan anledning till att ha den stängd blush

Initiallt tänkte jag att när man ligger på svaj och vill utnyttja dan kalla väggens princip borde undertrycket som jag hoppades på hjälpa till att cirkulera luften i båten. Såg något företag som sålde en strumpa man skullesätta på luckan för att få drag genom båten. Vänder man på luckan får man ju det utan den extra kostnaden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tips, låt luckan vara som den är nu.
Testa och använd båten, och vänd den om du tycker det inte fungerar bra som den sitter nu.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu när vi utrett att det är förpiksluckan du pratar om så är det bara att vända på den om du skulle vilja ha den åt andra hållet. 

Min lucka har gångjärnen akterut och det har aldrig varit några problem. Klart att man får låsa luckan innan gång, men det hade ju inte varit någon större skillnad.

Jo! Kolla så att du inte har något stag, typ kutterstag eller liknande som sitter precis för om luckan och kommer att hindra den från att gå att öppna alls.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag får lita på er kloka seglare och låta luckan vara som den är tillsvidare smiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Beror ju lite på var luckan sitter och hur sjön är. Fina dagar har jag alltid luckan lite öppen utan problem. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har tre takluckor på vår segelbåt. Dvs de öppnas mot fören och har alltså gångjärnen mot aktern.

Vi kan ställa dem i sk ventilationsläge som gör att lite luft släpps in men inget vatten. Om vi inte får en gigantisk översköljning förståss.

Den stora fördelen med att ha öppningen mot fören är när man ligger för ankare, så kommer det alltid in frisk och sval luft i båten. Dvs det blåser ner i båten. Vi behöver alltså inte ha en vindstrut på däck för att skicka ner sv al luft i båten.

Där emot till akterkabinen, som har takluckan på överbyggnadens aktre kant har vi en vindstrut för där kommer det annars aldrig ner någon frisk luft.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ursäkta att jag lånar tråden men måste ställa en fråga till LadyAnilla:

Vindstruten du nämner, var kan man köpa den?? Har du en länk till butiken??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den vi har har jag sytt själv av spinnackerduk. Men jag tror att både Hjertmans och Watski har sådana.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för snabbt svar LadyAnnila :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bug och bock hatten av för dig, bra jobbat smiley. Träffas vi nångång bjuder jag på öl wink

Ha en bra helg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...