Gå till innehåll
måndag 18 november 2024
Capitan_Bobo

Gasreglage till Mercury 4HK?

Rekommendera Poster

Hej!

Jag ska köpa mig en Folkbåt med en tillhörande Mercury 4HK utombordare till.

Jag har inte sett motorn än, men den ska gå bra.

Min fråga till er experter är: Finns det möjlighet att installera gasreglage på en Mercury 4HK?

Tanken är att jag ska slippa hoppa bak varje gång jag vill gasa, backa... ja, ni fattar grejen:-)

Kunna titta åt det håll jag åker istället för med baken...

Jag är inte så insatt i hur det fungerar med motorer och vad som är möjligt att fixa. Det enda jag vet är att motorn har backslag så man slipper vända på motorn för att backa. Då är min tanke att det borde gå att lösa. Är det riktig?

Yttersta tacksam för all info ni kan ge!

Tack på förhand!

Mvh

Aaron

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,
Jo det verkar faktiskt finnas* ett remote control attaching kit, men om det är värt 210 dollar vete katten. ... http://www.boats.net/parts/search/Merc2/Mariner/4 (2-STROKE)/0T894439 & Up/Remote Control Attaching Kit/parts.html

På en folkbåt låser man väl normalt motorn i läge rakt fram och styr med ordinarie rodret, så i gungande sjö behöver man bara helt sällan sträcka sig akterut för att justera gaspådraget?
Vid tilläggning däremot gungar det inte så man kan väl sitta på kanten och styra/manövrera direkt med motorreglagen?
Kan alltså - utan att egentligen veta - gissa att fjärrstyrning inte är särskilt  nödvändig?
Men kanske ett kort lättmetallrör som raskt kan förlänga gashandtaget ändå kunde vara nåt?

Lyfter frågan. Blev visst idel frågetecken, nån som har erfarenhet och verkligen vet nåt? ... ;)

Edit tillägg: *) Är visst till varumärket Mariner men kan nog iofs passa.

Senast ändrad av Thomas-1 | 02 augusti 2012 | 13:09

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för infon!

Tydligen går det att ordna genom att ta bort rorkulten på mototrn och sätt dit en vajer samt växelreglage:-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Det där låter intressant, har själv en Mercury 4hk och har gått i tankarna om ett gas-/växel reglage!

Har du mer info?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...