Gå till innehåll
torsdag 13 februari 2025
schiller

Suzuki DT15C 1991 oilinjektion

Rekommendera Poster

Har en Suzuki 15hk 1991... bytte impeller och växelhusolja i våras innan ilägg... starta klockrent vid ilägg (ca. en månad sedan) och gick ett par hundra meter innan jag lade fast den vid bryggan...

Skulle ut igår och den startade efter ett par drag men upptäckte efter ett tag att kylningen inte fungerade... stängde av och väntade en kvart och problemet kvarstod... upptäckte samtidigt att stora avgasbubblor kom upp ur vattnet med vit rök... vad är problemet, kan impellern ha torkat på en månad... eller... ska riva ner den nästa vecka och kolla...crying

Motorn har varit upphakad så proppen har legat i luften... ej vattenkontakt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lyfter frågan i väntan på mer exakt handfasta tips.

Vit rök är väl vattenånga, och vid kokning blir det rejält mycket ånga.
Är pumpflödet av nån anledning litet så upphettas förbränningsrummets metallväggar snabbt så vattenskvättarna förångas bums. Alltså helt normalt med vit rök efter ett tag ifall pumpflödet är lågt, kan jag tycka.

Är knappast den nya impellern som torkat på en månad så nåt annat verkar ha gått snett.
Blockerande impellerbitar i flödeskanaler, felaktigt montage på nåt annat vänster??

Pumpskiss (fig.6) ... http://store.brownspoint.com/pdf/DT15c(89-97).pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...