schiller 0 Postad 1 Augusti , 2012 Har en Suzuki 15hk 1991... bytte impeller och växelhusolja i våras innan ilägg... starta klockrent vid ilägg (ca. en månad sedan) och gick ett par hundra meter innan jag lade fast den vid bryggan... Skulle ut igår och den startade efter ett par drag men upptäckte efter ett tag att kylningen inte fungerade... stängde av och väntade en kvart och problemet kvarstod... upptäckte samtidigt att stora avgasbubblor kom upp ur vattnet med vit rök... vad är problemet, kan impellern ha torkat på en månad... eller... ska riva ner den nästa vecka och kolla... Motorn har varit upphakad så proppen har legat i luften... ej vattenkontakt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 2 Augusti , 2012 Lyfter frågan i väntan på mer exakt handfasta tips. Vit rök är väl vattenånga, och vid kokning blir det rejält mycket ånga. Är pumpflödet av nån anledning litet så upphettas förbränningsrummets metallväggar snabbt så vattenskvättarna förångas bums. Alltså helt normalt med vit rök efter ett tag ifall pumpflödet är lågt, kan jag tycka. Är knappast den nya impellern som torkat på en månad så nåt annat verkar ha gått snett. Blockerande impellerbitar i flödeskanaler, felaktigt montage på nåt annat vänster?? Pumpskiss (fig.6) ... http://store.brownspoint.com/pdf/DT15c(89-97).pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser