Gå till innehåll
onsdag 01 januari 2025
tuxedo

Titta vad jag hittade! Vad är det???

Rekommendera Poster

Har bytt motor och upptäckte när jag installerade nya b atterikablar från motor till huvudströmbrytaren dessa två relän, se bifogade bilder.

Från dessa relän går tre kablar som låg oinkopplade bakom batteriet.

Nu till min fråga, kan det vara någon slags laddningsrelän som någon tidigare båtägare händigt plaockat ihop?

Reläna är jordade samt inkopplade mot huvudströmbrytaren, efter läge on. Alltså plus. Pluskabeln är sedan bryggkopplad mellan reläna. Från reläna går som sagt tre kablar med hankontakt i ändarna (ovesentligt i sammanhanget men ändå) som alltså inte varit inkopplade under tiden jag ägt båten.

Kan det vara så att tidigare ägare haft dubbla, eller trippla batterier??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad står det på lappen som sitter på en av kablarna ?, den är ju ansluten till kretsen som du frågar om. Kan den ge en ledtråd ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns så många experter och underliga kopplingar så det är omöjligt att svara på din fråga. Ta bort och glöm!

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det går att ekelt komma underfund med kopplingen och komponenterna är hela så är det väl ändå lite slöseri att bygga upp samma koppling själv en gång till. Fast det kanske är mina sparsamma småländska gener som påverkar mitt tankesätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lappen har jag klistrat dit med info om att kabeln kom från huvudströmbrytaren och en annan lapp på kabeln från minuspolen på batteriet. Har kopplat bort reläna men ville ha kvar info om hur det var kopplat. Absolut, är det en fungerande laddningsrelä enhet vill jag ju använda den istället för att köpa en ny & jag har inga småländska gener vad jag vet :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den typ av relän används ofta till trimpumpen(upp/ner av drevet) och likaså till trimplanen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej det är trimrelä till mercury som jag ser på bilden så går det 2 kablar som har gått till reglaget mvh tutte

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, kan ju stämma då det satt en Mariner där bak innan motorbytet. Däremot gick det tre kablar från reläna, men nu spelar det ju ingen roll eftersom jag inte har några trimplan. Konstigt, finns ingå spår efter trimplansinfästningar heller. :-o Tack för hjälpen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fortsätter fråga på temat trimplan istället: Hur placeras trimplan när båten är v- bottnad hela vägen till aktern, finns ingen planingströskel och det sitter en rätt stor motor i aktern. För att få bästa stabilisering borde väl trimplattorna sitta så brett som möjligt men då är väl risken att dom inte greppar i hög fart? Edit: båtskrov Uttern 6200 (typ) med 275 hk utombordare, hej å hå!

Senast ändrad av tuxedo | 01 augusti 2012 | 11:21

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...