Jolinder 0 Postad 31 Juli , 2012 Hej ! Som helt ny träbåtsägare måste jag be Er om hjälp. Gjorde en blocket chansning och köpte en OK Jolle i plywood häromdagen. Båten har legat torrt upplagt i massor med år och såg inte alltför rolig ut. Döm om min förvåning när jag började slipa! Båten är hur frisk som helst och snart är den trären runt om. Det är då som jag behöver hjälp. Förra ägaren sade slipa rent, spritbetsa och på med båtlack. Så var det tänkt, men efter besök i forumet tycks det som att det råder delade meningar om hur skönheten skall behandlas. det pratas tvåkomponent, expoxi och annat som jag inte begriper. Det jag vet är att den inte skall målas (mycket vacker plywood) den skall seglas men kommer alltid att hängas tryggt och torrt i båthus efter användning. Vore mycket tacksam för råd om hur jag går vidare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Krisus_von_batte 4 Postad 31 Juli , 2012 Hejhej, Jodå, det blir nog bra som den förra ägaren tipsade om, just betsningen är ju ett bra knep för att lura ögat att båten är byggd i finaste hondurasmahognyn . Lägg sedan på ett flertal lager med polyuretanlack... På botten lägger du på epoxyprimer sedan valfri bottenfärg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 31 Juli , 2012 Det kan vara bra att börja med något riktigt gifitigt typ Internationals Intertox som impregnering. Att fråga vilken fernissa du ska använda är att be om huvudbry eftersom det finns så otroligt många åsikter om detta. Läs på massa forum, läs de olika tillverkarnas rekommendationer, skaffa några böcker om träbåtsrenovering och bilda dig en egen uppfattning. Ett alternativ som det skrivits en del om på detta forum är möbeloljan Danish Oli. Jag blev frälst i vintras och har använt den på trädetaljerna i min båt. Jag är supernöjd med hur grejerna ser ut nu men jag kan inte svara för hållbarheten då träbitarna fortfarande ligger hemma i vardagsrummet då båten är kvar på land i år. Se gärna här: picasaweb.google.com/112531674351838484839/SilviaTrarenovering?authuser=0&authkey=Gv1sRgCIb55dPxmbmpuAE&feat=directlink Mvh Fred EDIT: Glömde skriva: Grattis till båten! Kul att det fortfarande finns de som vill renovera gamla träbåtar som glömts bort och återställa dem till de juveler de ofta är! Senast ändrad av Flintstone | 01 augusti 2012 | 00:11 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Krisus_von_batte 4 Postad 31 Juli , 2012 Hejhej, Plywood ska inte impregneras, det kan lösa upp limmet....Man använder epoxy eller 2 komponent för att skydda mot vatteninträngning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 31 Juli , 2012 Då fick vi fel information av International när polarn och jag byggde varsin Spite-X i plywood i slutet på 80-talet. Vi körde hårt med Intertox efter rekommendation och inte löstes något lim upp i våra båtar...min båt kommer snart ställas ut på båtmuseum! Vi får hoppas att inte limmet släpper när den är uppställd där! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-CC-Lancer 34 Postad 1 Augusti , 2012 Använd en 2 komponents fernissa, fernissa vått i vått dvs inom 1 dygn utan mellanslipning för de 1'a 2 lagren, slipa med 320 papper till matt yta, slipa inte igenom! Betsa tex med Internationals mahognybets på den slipade ytan tills du är nöjd med nyansen, lacka vått i vått igen slipa och fortsätt tills du lagt på 7-8 lager. Har du en mkt ljus mahogny så kan du betsa innan lack, men svårt att ångra om det blir för mörkt.... Bra dock på solblekt mahogny där man inte vill ta bort mkt trä (bra sätt att kraftigt o snabbt förkorta båtens livslängd) för att få fram den ursprungliga nyansen. 2k fernissa tål att betsas på vilket inte 1 k fernissa gör utan mkt lång torktid.. Var mkt noga med att mätta allt ändträ med lack, dvs det är det första du gör. Lycka till med OK'n låter helkul! Saknar själv jolleseglingen, ngn som har en FJ liggandes??. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 202 Postad 1 Augusti , 2012 Eftersom man inte kan köpa Intertox längre är detta en s k icke-fråga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 1 Augusti , 2012 Jaså, har de tagit bort Intertox? Det visste jag inte...då blev det helt klart en icke-fråga! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 1 Augusti , 2012 Ja det var ju effektivt, allt som funkar bra är med någon slags automatik inte miljövänligt. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jolinder 0 Postad 10 Augusti , 2012 Tack för alla förslag! Nu är Jollen helt renslipad och jag ännu mer förvirrad:) Vilket förslag skall jag välja, jag tror att jag skall förtydliga ytterligare: Min önskan är att båtens fina träytor skall synas och vill således behandla båten likadant både över och under vattenlinjen. Båten kommer att hänga torrt i båthuset mellan seglatserna och kommer enbart att seglas i en insjö= sötvatten. Jag har varseblivit att det sannolikt är mahognyplywood jag har att göra med bets ej nödvändig Jag hittar inga som helst sprickor eller synliga ställen där vatten skulle kunna tränga in. Och så några kompletterande frågor: skall mast, centerbord och roder ytbehandlas på samma sätt som båten ? Bifogar bild tagen under slipfasen oslipad, halvslipad, färdigslipad. Tack på förhand Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 10 Augusti , 2012 Den ser helt klart fin ut! Med tanke på hur båten ska användas så skulle jag gå på billigaste 1-komponent fernissan du kan hitta, Biltemas ska tydligen fungera alldeles utmärkt, om du inte vill köra med Danish Oil. Fördelen med 1-komponent är att den är lätt att ta bort om man skulle vilja det i framtiden samt att den är mycket enkel att lägga på (inget kladd med härdare och sådant), 2-komponent kräver mycket mer jobb. Nackdelen med 1-k är att den inte är lika tålig och kan släppa från underlaget om den utsätts för mycket slitage men detta kommer ju inte din båt bli utsatt för. Beroende på vad du vill ha för slutresultat så tycker jag inte att du ska avfärda betsen bara för att det är mahognyplywood. Kikade du på mina bilder? Om du tittar på de tre sista bilderna så ser du hur betsad mahogny ser ut. Jag har inga bilder på hur behandlad mahogny ser ut utan bets men gillar du utseendet med bets så spelar det ju inte så stor roll. Du kan mycket väl behandla alla båtens trädetaljer på samma sätt. Mvh Fred EDIT: Möjligen kan det kanske vara bra att behandla centerbordet med epoxi. Det slits ju ganska mycket när man drar det upp och ned samt att det kan vibrera en del när man seglar hårt (vet inte om detta gäller just OK-jollar, men alla jollar jag seglat har haft sådana tendenser). Då tycker jag att epoxi helt klart är att föredra framför fernissa. Senast ändrad av Flintstone | 10 augusti 2012 | 13:27 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jolinder 0 Postad 10 Augusti , 2012 Tack så mycket för Ditt svar! Känns som att jag skall gå på den linjen, då dyker nästa fråga upp:) kan jag applicera 1K direkt på båten eller måste jag olja eller något först? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 10 Augusti , 2012 Kolla in den här publikationen: http://www.yachtpaint.com/LiteratureCentre/boat_painting_guide_swe_swe.pdf Där kan du läsa allt du behöver veta om hur du får ett bra resultat. Just denna publikation är Internationals men arbetsmomenten skiljer inte nämnvärt mellan tillverkarna. Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-CC-Lancer 34 Postad 10 Augusti , 2012 Plywood skall ej oljas, den kommer ändå enbart tränga ned till 1'a limskiktet dvs ca 1mm. Förtunna fernissan då du lägger 1'a skiktet, tex 10% lacknafta (för 1k lack) eller det lösningsmedel som tillverkaren rekommenderar Om du vill ha en ytbehandling som varar länge så är 2k fernissa det absolut bästa. Speciellt svårt att blanda ihop bas och härdare är det inte heller, luktar illa gör det dock. Ett steg ned är en 1 komponents polyurethanlack. Betsa gör man efter eget tycke o smak, det är inget man måste göra, enbart en utseende fråga, men om du har solblekta ytor eller helt enkelt bara tycker om mörk mahogny så är mahognybetsen ett bra sätt att åstadkomma detta. Homogena trädetaljer mår bäst av en lite mjukare fernissa än en 2k så där passar en 1k PU fernissa mkt bra. Antar att rodret tex är gjort av plywood så där bör du absolut använda 2k fernissa, fasningar i fram och bakkant ger stora ytor av de inre fanerskikten som mår bra av 2k fernissans täthet. Senast ändrad av Thomas-CC-Lancer | 10 augusti 2012 | 18:19 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 10 Augusti , 2012 Nu ska ju denna båt endast vara i vattnet kortare stunder och däremellan hängas upp i ett torrt båthus så jag hävdar forfarande att 1k-fernissa räcker gott och väl med ev. undantag för centerbordet som jag skrev ovan. Allt beror ju på hur mycket jobb man vill lägga ned. Man kan ju lägga 10 lager 2k-fernissa på trähandtaget till sin brevkniv som ligger i skrivbordslådan när den inte ens behöver fernissas samtidigt som man kan lägga ett lager 1k på båtens mahognygösstake utan någon impregnering. Helt klart är dock att man kan aldrig göra för mycket...men lätt göra för lite när det gäller trä på båtar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jolinder 0 Postad 14 September , 2012 Hösten är här och min OK jolle är färdig! Lite mer jobb än beräknat men ganska kul. Nu återstår att lära sig segla hur det nu skall gå till. Jollen skall få ligga torrt och ombonat i vinter och till våren skall den i sjön. Tack för alla goda råd och glada tillrop. lagger ut några bilder så Ni får se hur fin hon blev. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 14 September , 2012 Fantastiskt fint! Bra jobbat! Vad blev det för behandling till slut? Skaffa dig en seglarbok, en bra tror jag heter något i stil med Seglingens ABC (har den själv någonstans bland alla böcker), så kommer du ha segling i teorin tills det är dags för första praktiska övningen i vår. Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jolinder 0 Postad 14 September , 2012 Tack! Det blev Internationals Compass, första lagret förunnat därefter slipning efter två strykningar. Totalt 6 strykningar. Compassen var lite trög att måla med men ger som synes ett bra resultat. Tack för tipset om selingslitteratur. Slänger. In en fråga till: vad tvättar man seglet med? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 14 September , 2012 Vad är det för typ av smuts på seglet? Det generella rådet vid all rengöring av känsliga saker är att börja med svaga rengöringsmedel och sedan eskalera striden ifall man möter på motstånd. Vanlig såpa är otroligt underskattat! Om det är ett mycket gammalt och slitet segel kan det absolut vara värt att beställa ett nytt. Till OK-jollarna borde inte kosta många tusenlappar eftersom det är en så pass stor jolleklass och segelytan är ganska liten. Ett nytt segel ger väldigt mycket för seglingskänslan så kolla ifall du har plats i budgeten för det. Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 14 September , 2012 Grattis till OK-jollen en trevlig instegsbåt. Min första båt tillika. Den hade vi mycket kul med och faktiskt höll jag och en kompis på och drunkna i den. Det går utmärkt att segla två man även om det är en enmans på kappsegling. Jag kunde inte segla ännu. Kom nästan sist på en kappsegling men trodde det berodde på mitt slappa segel. Jobbarkompisen seglade Soling med Greven och jag beklagade mig för honom då han var duktig på segelsömnad. Han provade min OK och sa att det var väl inget fel på det seglet. Jag förstod piken. Eller så ville han inte sy ett segel för vänskapspris till mig. Ceneterbordslådan läckte på min. Den påfrestas ju vid segling av ceneterbordets sidkraft och spricker upp vid nedredelen mot kölplankan. Jag plastade en förstärkning där med glasfiberremsor och polyester. Finns säkert bättre sätt om din skulle ha samma tendenser. Jag lastade nog för mycket i den då jag åkte på långturer istället för att kappsegla. Man får in en hel del under fördäck och akterluckan. Tält sovsäck osv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser