Rorkulten 0 Postad 31 Juli , 2012 Hej Jag har rufflucka i teak. Ser halvsunkig ut. Vill byta till polykarbonat(tror det heter så) Nu letar jag tips på leverantörer. Ser fram emot svaren . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 31 Juli , 2012 Vet ej vad du har för båt men rent spontant, ser luckan sunkig ut varför inte slipa och fernissa? Det är lite av tjusningen. Polycarbonat i all ära, men inte är plast vackert. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 31 Juli , 2012 Vi skaffade en plastlucka att sätta i vid segling i hårdare väder eller då man vill ha tyst i kupén i störiga hamnar eller för att se sittbrunnen och få in ljus. Den har blivit uppskattad och den åker upp nästan alltid utom när båten ska lämnas och låsas då den saknar lås. Den luckan är av tjock plast som man allmänt benämner plexiglas. Kostade en tusing hos plastfirman med sågning och fasning i nedkanten och putsad i kanterna. C:a 10 mm tjock. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rorkulten 0 Postad 31 Juli , 2012 Hej formges 31 Vilken firma anlitade du? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rorkulten 0 Postad 31 Juli , 2012 Hej Visst är feelingen större med en fin teaklucka än plast . Har tröttnat på fernissa osv Och en plexilucka ger ett bättre ljusinsläpp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 31 Juli , 2012 Kommer inte ihåg men det är på Hisingen i Göteborg. Plastbiten eller nåt sånt. Inte långt från Stigs center. Kan ha nåt kvitto eller sök på plast på google. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 1 Augusti , 2012 Man kan höra av sig till en av de större glasfirmorna. Här i uppsala har vi tex Ryds och Glasklart men jag vet inte om det är en kedja. De har glas/plast av olika typer och kan skära till i önskad storlek. Man kan sätta in det i en trä eller metallram och göra en stadig lucka av det som går att använda jämt. Det blir en väldig skillnad på rymdkänslan i båten med ett fönster i luckan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 1 Augusti , 2012 Har köpt lite olika plexiglas av den lokale skyltmakaren (vars firma heter just Skyltmakaren) Har de inte matrialet hemma så har de alltid kunna ta hem - om jag inte haft för brått. Senast ersatte jag ventilationsgallret i ruffluckan till min storfidra - för att kunna se in på datorn - när det regnar under akterlig vind. Datorer gillar inte vatten. Å andra sidan skall man inte lacka utvändig teak. Kan man inte den ädla konsten ser det snyggt ut till att börja med och sen ser det bedrövligt ut ganska snart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 1 Augusti , 2012 Jag har haft både plast och träluckor. Plast, då är det polykarbonat som också heter Lexan. Glasmästaren fixar annars finns det att köpa på nätet. Se bara till att få en variant som tål UV-ljus. Tyvärr är inte polykarbonat reptåligt så är man inte försiktig så ser den förfärlig ut efter några år. Jag valde ett tonat glas men ljuset inne blev deprimerande mulet. Samtidigt blev det väldigt mycket insyn. Oftast blev det den gamla teaklucka som användes istället. I nuvarande båt har jag istället fräst in en ruta, 200 mm i diam av klart plexiglas. Det är betydligt trevligare. Min lucka är av mahogny och måste lackas, hade det varit teak hade jag oljat med kinaolja. Vill man få mera ljus och rymd, sätt en eller två luckor i däck istället. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser