Crona 4 Postad 31 Juli , 2012 Vad ska man välja för gummibåt till en 35 fotare? Motor? Yamaha eller Honda? räcker 4hk? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lmgb 0 Postad 31 Juli , 2012 Vi hart en 7OC från Hjertmans med en Tohatsu 5hp. Fungerar utmärkt och passar bra på bredden för vår båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 1 Augusti , 2012 Du ska ha den du behöver beroende på hur du använder den. Vi behöver en på närmare tre meter då vi ibland är 4 som åker kassar och packning. Vi har en Tohatsu 8 hk och planar med den om vi bara är två. Inte nödvändigt men kul tycker min man. Fundera också över vilken typ av botten ni vill ha. Vi har en uppblåsbar botten med köl vilket fungerar väldigt bra både att släpa och ro. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
optimisten 23 Postad 1 Augusti , 2012 Berätta hur många som skall få plats i jollen, skall den släpas efter båten? Om jag skulle köpa ny snurra i dag skulle jag köpa en Suzuki 5 eller 6hk, det räcker med 4hk om du inte vill att jollen skall kunna köra i planingsläge. Honda och Yamaha i all ära, de gör väldigt fina större motorer men deras små är inte så roliga. Honda 2.3hk är fläktkyld och låter mycket vid marchfart Honda 5hk är en väldigt gammal konstruktion, den är tung 27kg och finns bara med separat tank och det är klumpigt och otympligt på en liten gummijolle, bättre att ha motor med inbyggd liten tank som räcker ca 1 till 1.5 timmar. Yamaha har en fin liten 2.5hk, men deras nya serie 4,5 och 6hk som kom 2010 är stora, tunga och fula. De lär dock ha en bra finess-de är inte känsliga för att ligga ner som 4 takts utombordare normalt är. Yamaha kan vara ett bra val om snurran ofta skall förvaras eller transporteras liggandes. Mvh Optimisten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thrh 0 Postad 2 Augusti , 2012 Du skall helst ha en som är så storlek att du kan få upp den ur vattnet när du seglar. Vi har en 33 fotare och har en 2,65 med fyra hästar. Den planar ca 12 knop med en person och fraktar annars runt två personer, även fyra korta sträckor på lungt vatten i lung fart. Vilkekt får ses som fördelar. Nackdel - Vi har den på släp och det tar kraft och vid lunga vindar för oväsen. Inte bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser