Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025
pismo

Vad är normal temp mercuiser V8 sjövattenkyld.

Rekommendera Poster

Hej.

Har tittat runt på nätet på olika chattforum (främst USA) om vilken temp som är normal på en 5,7 mercruiser sjövattenkyld. Det finns lika många forum som svar. Själv ligger jag på ca. 80-85 grader, på tok för högt läste jag på ett amerikanskt forum, motorn kan ta skada. När jag var yngre hade jag raggarbil med V8 och dom kokade så fort man stod still, men motorn tog aldrig någon skada. Jag har nu kört två säsonger med båten och allt verkar ok.

Tack på förhand.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

är den sjövatten kyld ska den ligga runt 70 grader, men det är termostaten som styr detta, sjövatten termostater öppnar vid 70 och sötvattenkylda vid 80 grader, du kanske har fel termostat installerad.

man säger att de rostar fortare om tempen blir för hög med sjövattenkylda motorer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har fått det förklarat för mig att problemet med hög temp i en sjövattenkyld motor är att saltet i havsvattnet börjar fälla ut och därigenom accelererar korosionen i motorns inre. 70 grader är lämplig temp i en sjövattenkyld motor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sötvattekyld med värmeväxlare 80-85 grader.

Sjövattenkyld 70-75 grader.

En GM 350 (gjutjärnspis) mår bra av att gå så varmt som möjligt. Dock inte kok då. Mindre slitage, bättre effekt, bättre bränsle ekonomi  ju varmare motorn är.

En sjövattenkyld motor som går på 70-75 grader går igentligen för kallt för att vara optimalt. Men här har man fått komprimissa med att just salt fäller ut strax över 75grader. Kan variera på saltmängd i vattnet. Vi har oftast inga större problem med detta här i Sverige. Vi har inte så salta vatten som på vissa andra ställen i världen.

Om båten går i Sötvatten så skulle jag föredra att ha en 80-85 graders termostat installerat. För motorn skull. Så det är helt okej för din del om den går i sötvatten.

Mvh
Kristian

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen.

Tack för svaren, det är lite speciellt i mitt fall kanske. Hemmahamnen där båten ligger är i sötvatten, men när jag åker ut på havet blir det saltvatten. smiley

//Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...