Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
Gäst Benny

Suzuki 20hk(nerstrypt från 25hk) på Uttern 4,4m lång???

Rekommendera Poster

Gäst Benny

Utombordare Suzuki 20 kortrigg (6 år gammal) på en Uttern i köpartankar...men undrar om detta är något att satsa på?? Båtens användning är nöjes o fisketurer... Skall man ta bort strypningen så den blir 25hk?? Utter båt 4,4m lång är det en bra båt för havskörning där det kan bli ganska stora vågor?? Drar en sån här blandning av motor o båt mycket bränsle?? Suzuki 20, 6 år gammal är det någet av värde?? Skall denhär motorn (körd 250liter bränsle) o båten vara värd 15 000 kronor? :-Tack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Visst kan du ta bort strypningen! Då får du mer ork och en högre marsch-fart också, och det är oftast mycket mer intressant än toppfart. Däremot är det svårt att svara på om det är en bra motor för din båt eftersom du inte talar om vad det är för båtmodell. Vad heter den förutom Uttern? Sedan kan du titta efter en blå skylt som finns i båten. Den talar om vad deh max rekommenderade motorstyrkan är. Det i sin tur brukar oftast ge en hyfsat bra vägledning om vilken styrka man bör ha på båten. Tänk bara på att vissa försäkringsbolag inte låter dig försäkra båten alternativt få ut någon på försäkringen om du överstigen motorstyrkan enligt blå skylten. Nej, Uttern 4,4 m är inte en bra båt för havskörning! Det är ingen båt för än de kommer upp i längder runt 6 m. Däremot fungerar det säkerligen, men du undrade ju om den varjust bra. Men om du menar kustnära vatten intill havsvattnet så är svaret något helt annat. Det kryllar ju av roddbåtar runt svenska kusten, så det är nog inget problwm med din Utter heller. Så länge du inte åker ut till havs alltså. När det gäller vågornas storlek är det lätt att glömma bort även längden på dessa. Ofta kan det vara betydligt svårare att hantera låga med korta vågor (i synnerhet om de kommer från alla väderstreck samtidigt....sk. krabb sjö).Höga men lång vågor ger en mjukare gång korta. Allt är ju relativt, men troligen kommer du i viss väderlek/sjögång få obehag och kanske tom problem med en så liten och lätt båt om du åker ut för långt från land. Du talar inte om om motorn är en 4-takt, vanlig 2-takt, eller om det är en bränsleinsprutad 2-takt. Det avgör mycket för bränsleförbrukningen liksom ditt körsätt, propellerval och motorns montering på akterspegeln. En undran är:hur vet du att motorn bara är körd i ca. 250 liter bränsle? Det låter osannolikt lite! Är osäker på prisläget och vet inte vad motorn kostar ny heller, men det låter ganska mycket i mona öron om du ska betala 15.000 kr. Är det privatköp eller hos en handlare så att du får garanti på motorn? En båtmotor kan vara misshandlad men se fin ut. Var uppmärksam på det genom att låta en verkstad kolla allt på motorn inkl. växelhusoljans skick och att de tar kompressionsprov. Om det är en firma som säljer: be dem visa ipp dessa värden och vill de inte det så köp den absolut inte! Det finns många motorer på beg-marknade så den är inte den enda....och du ska väl inte sjösätta nästa vecka? Men återkomom med kompletterade uppgifter om både båt och motor så kommer du få ett mer uttömligt svar från folk. Ha det så bra så länge! Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst uttern

Hej! Har själv köpt en uttern som ör 4,5 meter lång nyligen och på den var det en 30-hästare! Om båten kan jag säga att jag är jättenöjd....den går bra i vattnet och är skön att åka i. Jag skulle ha den till samma användningsområde som du ska ha. Jag tröttnade dock på motorn redan efter första åkturen. Gick alldeles för sakta. Nu har jag köpt en 50-hästare i vinter som jag ska ha nästa sommar. Så mitt råd från en lite okunnig så tror jag att du kommer uppleva att det också går för sakta. Vad gäller priset är juh det svårt att säga! Du skriver inte vad det är för årsmodell? Lycka till med båtköpet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara en tanke... varför stryper man man utombordare från 25 till 20 hästkrafter...!??!??! Skillnaden är minimal i kraft, borde vara så i bränsleförbrukning med! Enda gången jag har hört talas om att man stryper en motor är motorcyklar, för att få en lägre försäkringspremie... men båtmotorer... meningslöst?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Det blir helt enkelt billigare att utveckla och tillverka en motor än två!l Alltså tillverkar man t.ex. en 15 hk och stryper den till 9.9 hk ooch vips....så har man två motorer til samma kostnad. Skillnaden är minimal i kraft säger du....det beror ju på vilka storlekar man talar om. En skillnad på 5 hk är inte stor om vi talar om t.ex. 85-90 hk, men jämför du mellan 9.9 och en 15 hk blir skillnaden markant! Skillnaden mellan 20 och 25 hk är klart märkbar även om det inte är revolutionerande. Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, då så. Jag uppfattade formuleringen som att ex tidigare ägaren hade själv strypt motorn eftersom han helt enkelt ville ta bort strypningen igen! Lät lite homemade! (Men är motorn strypt från början så är det väl inte direkt som en gammal moppe att bara ta bort pluggen, lite mer än så får det väl va om det ska va prisskillnad...)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen! Du säger: -Men är motorn strypt från början så är det väl inte direkt som en gammal moppe att bara ta bort pluggen. Jo, på många motorer är det faktiskt så enkelt. På Tohatsu 2 t-aktare 9.9 hk är det en lite metallbricka som sitter vid gasviren alldeles vid gasreglagets länkarm. Tar man bort den brickan får man 15 hk! Har själv gjort det på en av mina motorer och skillnaden blev väldigt stor och påtaglig. Inte så konstigt då det är ganska många procents styrke-skillnad mellan 15 och 9.9. Men.....alla motorer har inte denna konstruktion. På vissa fabrikat kan du inte köpa dig en t.ex. 15 hk till ett 9.9-pris. På vissa fabrikat måste du alltså betala för en helt ny motor! Det här ska man mao se upp med och tänka på om man ska skaffa sig en ny motor! Denna trimnings-princip gäller även på vissa 70 hk som kan bli t.ex. 80 hk. Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uttern 440-1979. Följande gäller för den modellen. Längd 445, bredd 1,70. Vikt 207 kilo. Max belastning 5 pers. Max 30 hästar ger 23 knop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...